Headset

MarcusG

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
-
Jag sysslar rätt mycket med radio (är radioamatör också) så självklart skall jag ha ett headset till hjälmen.

Jag har en integralhjälm, i körskolan hade vi dock headset för öppen hjälm innuti hjälmarna. Det fungerade bra och man hörde vad den andra sa ännu i hastigheter runt 100km/h.

Har ni någon erfarenhet av hjälmheadset för integralhjälmar?
Fungerar de lika bra eller bättre tom?
Ifall de fungerar lika bra köper jag nog ett set för öppen hjälm ifall jag nån gång skulle köpa en sådan...

Om ni inte vet hur de ser ut, kan ni kika på dessa bilder:

Integralhjälmsetet ser ut typ såhär
den för öppen hjälm ser ut typ såhär

MarcusG

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
-
Beställde ett för integralhjälm, förhoppningsvis fungerar det bra!

Om någon är intresserad kan jag skriva en rapport på hur den fungerade när jag fått och testat den...

CARLA

Nu SMC:ad
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
929
MarcusG skrev:
Beställde ett för integralhjälm, förhoppningsvis fungerar det bra!

Om någon är intresserad kan jag skriva en rapport på hur den fungerade när jag fått och testat den...

Klart vi är intresserade !

MarcusG

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
-
Lite åt det hållet kan man ju säga. Dock har inte PMR446-radion jag skall använda stöd för tänder alls, utan den vill ha en 2,5mm monopropp för micken och 3,5mm för hörlurarna.

MarcusG

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
-
Jag har bara negativ erfarenhet av dom. Har den inte exakt rätt storlek runt halsen är det bara skit. Hittar du den perfekta är det dock bra!

Har du för stor diameter på "bandet" som kommer runt halsen hör mottagaren inte vad du säger, har du för liten är det irriterande när den tynger på.

Har testat detta headset jag har i stadstrafik, där fungerade det finemang, bara att köra 120 och se hur det uppför sig nu!

MarcusG

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
-
Uppdaterade produktrecensionen lite, den fungerar bra till 100km/h, men på motorvägen (120km/h) så skrålar det mycket.

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
MarcusG skrev:
Såja, klottade ihop en liten recension. Det ända som återstår att testa är hur bra den fungerar i hastighet.

http://macce.diod.net/review/swe.html

Hehe... scary, du har köpt precis samma headset och gjort precis som jag med all montering, både i hjälmen (mic på sidan för att slippa puff-ljud, högtalaren på höger sida) och ptt-knappen på samma ställe. Undras om det har ngt att göra med att jag är en HAM också :hihi

Själv använder jag bara Cobra 775:an (och intercomfunktionen är superb) och GSM-nallen, inte någon hamradio på hojen däremot (än). Toknöjd. Fast VOX-en på Cobran är för slö. Startar segt och håller för länge så jag kör bara PTT.

Enligt uppgift från polare så låter det bra även runt 110 men det är brus i deras hjälmar som gör att de har svårt att höra (har Shoei Raid II själv).

.-.-. ...-.-

MarcusG

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
-
Jag använder Cobra MT-500. Fungerar hyfsat.

Skulle det ha kommit en acceptabel bilmonteringsställning med Yaesu FT-857D:an hade jag haft den ibland på hojjen, men som det är nu måste man lägga fast den med 500 skruvar vilket är jobbigt när man vill ha bort den när man går från hojjen...

Funderar på att bygga in en pmr i hojjen under vintern med displayen mellan hastighets och varvmätaren samt kanal och on-off knapparna på styrets högra sida... :)

73 de oh6gsd

MarcusG

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
-
sirSmokealot skrev:
Hur mycket skulle hela kalaset kosta? inkl comradio???

Vet inte i Sverige, men i Finland säljer de 2st Cobra MT-525 med 2st headset (samma som jag har) för 85 euro. Ett par radior löst kostar 39 euro.

Kan varmt rekommendera Cobra. De är billiga, fräsch look och håller bra. Dessutom känns de inte lika plastiga som t.ex. Alan.

Cobra har för tillfället egentligen 4 modellserier, 1, 5, 7 och 9. 1-serien innehåller rätt basic radior som har en otroligt plastig känsla. 5-serien är billigaste ordentliga, till "vanliga" behov räcker de perfekt. 7-serien har lite fler funktioner, många av dem behöver man inte heller. 9-serien har ännu fler funktioner, och kostar därefter också.

Mest prisvärda är 5-serien.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...