Hej Alla Glada!

RudaWorks

bonehead
Gick med
19 Dec 2005
Ort
Ockle
Hoj
Honda cbr 929 -01
Jäkligt kul att äntligen vara här!
har äntligen kommit till sinne att 2hjul är betydligt roligare än 4.

Nu e saken den. Jag har precis skrivit in mig på körskola och kommer ta mc-kort under vintern...men sedan då? jo, jag måste ju ha en båge!
Men vilken?

Det jag undrar över är:

Vilken båge är den lättaste att börja med? Är inte märkesbunden på någotvis och öppen för i stortsett allal förslag. Ända kravet är ju som sagt att det e en sporthoj.

Bor i en liten stad (försäkringsmässigt bra) och vill gärna ha en båge som e vridstark och rolig men inte för tung och kraftig att börja med.


Tack så jääätte mycket på förhand

//jocke
 

vvs

Rörmokar`n
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Ängelholm
Hoj
Bmw k 1200 rs, Ducati 750 ss
joakimruda skrev:
Jäkligt kul att äntligen vara här!
har äntligen kommit till sinne att 2hjul är betydligt roligare än 4.

Nu e saken den. Jag har precis skrivit in mig på körskola och kommer ta mc-kort under vintern...men sedan då? jo, jag måste ju ha en båge!
Men vilken?

Det jag undrar över är:

Vilken båge är den lättaste att börja med? Är inte märkesbunden på någotvis och öppen för i stortsett allal förslag. Ända kravet är ju som sagt att det e en sporthoj.

Bor i en liten stad (försäkringsmässigt bra) och vill gärna ha en båge som e vridstark och rolig men inte för tung och kraftig att börja med.


Tack så jääätte mycket på förhand

//jocke
Hej å välkommen
Titta på de olika 600 cc hojarna, Honda cbr 600 tex.
 

RudaWorks

bonehead
Gick med
19 Dec 2005
Ort
Ockle
Hoj
Honda cbr 929 -01
okej, ska börja leta efter sånna.
men vad ska man tänka på vid köp av båge?
alltså, hur långt är lååångt för en mc?
vad mer? effekt mässigt...hur många kW/kg är bra? generellt menat då.´
 

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
Eftersom alla här är mer eller mindre partiska och tycker att sitt eget märke är bäst och naturligtvis slår alla andra är det meningslöst att ställa sådana frågor... :)

Jag föreslår att du åker runt till ett antal mc-handlare och går och tittar och provsitter mskiner först för att sortera bort dom som du sitter mindre bra på eller dom som känns "konstiga" för dig.

När det sedan blir väder för att provköra kanske du har fått fram några maskiner som du vill titta lite extra på, annars får du börja med det då.

Gör INTE misstaget att köpa en maskin ifrån data på ett informationsblad och speciellt inte vikt/effekt-förhållande, då köper du kanske en maskin som du egentligen inte vill ha eller ens en maskintyp som du inte gillar...det finns inget som är "bra", det finns bara olika maskintyper.
Det som passar en människa som en handske tycker någon annan är ointressant och en tredje vet inte alls.

Det är DU som skall handla och trivas, ingen annan.
 

Lynn

www.hojridemc.com
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia tuono 1000r -06, Aprilia 550sxv -08, krockad KTM 625 SXC -04, Ducati 996S -01, KTM 450 SXF -07
Ducster900 skrev:
Eftersom alla här är mer eller mindre partiska och tycker att sitt eget märke är bäst och naturligtvis slår alla andra är det meningslöst att ställa sådana frågor... :)

Jag föreslår att du åker runt till ett antal mc-handlare och går och tittar och provsitter mskiner först för att sortera bort dom som du sitter mindre bra på eller dom som känns "konstiga" för dig.

När det sedan blir väder för att provköra kanske du har fått fram några maskiner som du vill titta lite extra på, annars får du börja med det då.

Gör INTE misstaget att köpa en maskin ifrån data på ett informationsblad och speciellt inte vikt/effekt-förhållande, då köper du kanske en maskin som du egentligen inte vill ha eller ens en maskintyp som du inte gillar...det finns inget som är "bra", det finns bara olika maskintyper.
Det som passar en människa som en handske tycker någon annan är ointressant och en tredje vet inte alls.

Det är DU som skall handla och trivas, ingen annan.


Instämmer helt!! Bra sagt :) :yoparty

Jag tog körkort iår. Hade egen båge och allt men den kunde jag inte använda vid uppkörningen då den är en aning för svårkörd att lösa krypkörningen med. Åtminstonde för en "nybörjare" som mig.. :rolleyes:
Jag kan rekommendera att du tittar på en rad4:a som du sitter bra på och känner att du kan ha full kontroll över. Kanske det är värt att hyra en hoj för körkortet och när du väl har detta åka runt och provköra lite olika hojar?

Om du ska köpa en hoj som du har planer på att köra upp med se då till att den passar in under vägverkets olika krav när det gäller vikt och effektförhållanden. Annars kan det bli så illa att du vägras en uppkörning.

Lycka till och jag lovar att du inte kommer ångra dig..*ler*
 
Last edited:

Hellraiser

MAGISTER MUNDI SUM
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Malmö
Hoj
Ducati 916, Suzuki GSX-R 750
Håller själv på med A-kort och planerar att få kortet i handen i början på säsongen.

Har också varit ute efter att köpa en hoj och var helt inställd på en Ducati 748 (min våta dröm, sjukt snygg). Men efter mycket tvekande insåg jag att det är bättre att börja med en MC som är mer lättkörd. Till slut blev det en Honda CBR 600f. En modell som jag absolut kan rekomendera som nybörjare då jag vet flera, idag vana sporthojägare som började med en likadan. Visserligen är den klassad som en touringMC men ser sportig ut!

Lycka till med kortet :)

//Johanna (inloggad på Hellraisers användare)
 

RudaWorks

bonehead
Gick med
19 Dec 2005
Ort
Ockle
Hoj
Honda cbr 929 -01
en av mina dröm bågar är ducati 996, vilket jag antar INTE är en bra nybörjarhoj...eller?

Ducster900: har inte tänkt gå blint på hur andra säger men det e ju alltid bra att höra sig för vad andra gillar för bågar. Det jag menade med kW/kg förhållandet var inte bara ang. vrid och hast. utan tänkte mer på hur stor motorn blir och hur mycket tyngre resp. lättare det blir med en liten båge med lite mindre kW än en stor båge med mer kW. Ska åka till olika firmor då iaf och provsitta...men kommer nog få åka till många...svårt att bestämma mig för modell.

TRX-Lynn: grattis till kortet! den körkortsfirma som jag kommer att åka med kör med Buell bågar. ser höga och kompakta ut...hur ter sig sådana?

Hellraisers (johanna): grattis till kortet! hur är cbr:en att köra?
 

Lynn

www.hojridemc.com
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia tuono 1000r -06, Aprilia 550sxv -08, krockad KTM 625 SXC -04, Ducati 996S -01, KTM 450 SXF -07
joakimruda skrev:
en av mina dröm bågar är ducati 996, vilket jag antar INTE är en bra nybörjarhoj...eller?

Ducster900: har inte tänkt gå blint på hur andra säger men det e ju alltid bra att höra sig för vad andra gillar för bågar. Det jag menade med kW/kg förhållandet var inte bara ang. vrid och hast. utan tänkte mer på hur stor motorn blir och hur mycket tyngre resp. lättare det blir med en liten båge med lite mindre kW än en stor båge med mer kW. Ska åka till olika firmor då iaf och provsitta...men kommer nog få åka till många...svårt att bestämma mig för modell.

TRX-Lynn: grattis till kortet! den körkortsfirma som jag kommer att åka med kör med Buell bågar. ser höga och kompakta ut...hur ter sig sådana?

Hellraisers (johanna): grattis till kortet! hur är cbr:en att köra?

Det jag har sett av Buell bågar tycker jag att de ser ut att vara lättkörda då man sitter väldigt rakt upp... men vet tyvärr inte hur de är att köra, troligen borde de vara bra att öva på då körskolan har dem.
Jag körde upp på en hederlig CB750 och den var en helt suverän övnings hoj. :)
Mitt personliga intryck av övnings hoj (har testat ett antal olika både innan och efter jag fick kortet) är att man ska sitta så rakt upp som möjligt då det är lättare att ha den uppsikt som krävs vid uppkörning. Samt att en tvin är sämre/svårare att köra upp på än en rad4:a, krypkörningen är jobbigare på en tvin :(
Personligen så föredrar jag tvin framför rad4or men det går ju att byta då man fått kortet...
Jag tror allt att du kommer hitta något som passar dig samt att du löser kortet galant... :banana

Ha det toppen!!! :yoparty
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
joakimruda skrev:
Jäkligt kul att äntligen vara här!
har äntligen kommit till sinne att 2hjul är betydligt roligare än 4.

Nu e saken den. Jag har precis skrivit in mig på körskola och kommer ta mc-kort under vintern...men sedan då? jo, jag måste ju ha en båge!
Men vilken?

Det jag undrar över är:

Vilken båge är den lättaste att börja med? Är inte märkesbunden på någotvis och öppen för i stortsett allal förslag. Ända kravet är ju som sagt att det e en sporthoj.

Bor i en liten stad (försäkringsmässigt bra) och vill gärna ha en båge som e vridstark och rolig men inte för tung och kraftig att börja med.


Tack så jääätte mycket på förhand

//jocke

En twin är både lättkörd och låter gött. Tycker en Suzuki sv650 uppfyller alla dina kriterier. Den är lätt (169kg) Vridstark (allt är relativt, men den knuffar på bra) och helt underbar att köra. Andra passande hojar borde vara Ducati monster, Suzuki bandit 600, fast då har man nog lämnat kategorin sporthojar.
 

RudaWorks

bonehead
Gick med
19 Dec 2005
Ort
Ockle
Hoj
Honda cbr 929 -01
hur mycket är det egentligen som skiljer på en twin och en rad? bortsett från motorform och personliga åsikter? må vara en svår fråga men nått mer borde det skiljas åt? typ bredd, höjd, ranglig i högre hastigheter vad vet jag....

ska fortsätta supa in all information som finns och kommer att komma på detta forum för att lära mig mer om en fritid som jag hittills missat.....hojåkandet
 

Lynn

www.hojridemc.com
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia tuono 1000r -06, Aprilia 550sxv -08, krockad KTM 625 SXC -04, Ducati 996S -01, KTM 450 SXF -07
joakimruda skrev:
hur mycket är det egentligen som skiljer på en twin och en rad? bortsett från motorform och personliga åsikter? må vara en svår fråga men nått mer borde det skiljas åt? typ bredd, höjd, ranglig i högre hastigheter vad vet jag....

ska fortsätta supa in all information som finns och kommer att komma på detta forum för att lära mig mer om en fritid som jag hittills missat.....hojåkandet


Vad jag har fått höra och vad jag känt är den största skillnaden mellan tvin och rad4:a vridmomentet. Det är svårare att ligga på låga varv och krypköra med en tvin. Detta har med motorgången att göra och hur motorn tänder mellan tändstiften/cylindrarna. En rad4:a har jämnare motorgång och är "lugnare" att köra.
Hastighet, stabilitet osv påverkas inte av vilken motor du har i hojen utan snarare vilken hoj du väljer att köra.. alla har vi våra olika favoriter och inställningar av fjädring osv... Min favorit är t ex Aprilia RSV Mille R (Factory). Det är en hård hoj med stabil ram och en skön motorgång... inget man ligger och glider omkring med inne i rusningstrafik precis...

Min personliga åsikt är att rad4:a är lättare att övningsköra med än tvin men då hade inte jag kört tvåhjuligt motorfordon innan jag började övningsköra. Kanske det är lättare att köra med en tvin om man kört moppe osv innan. :)
Min sambo tycker även han att rad4:a är lämpligare som övningshoj än en tvin och han har kört mc i snart 20år.

Men att köra hoj efter kortet är klart så är tvin klart mycket roligare. :banana

Smaken är som baken!!! :arsele (delad!!) :hihi
 
Last edited:

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
joakimruda skrev:
en av mina dröm bågar är ducati 996, vilket jag antar INTE är en bra nybörjarhoj...eller?

Jag började med en 900 efter 5 års uppehåll, ( körde 125:a innan ) och jag är glad att jag inte köpte en 600 till att börja med, för nu tycker jag Bladen är lite småslö :)

Så satsa på en lite större maskin på en gång, självklart efter vad du vågar och vill...
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Nu e saken den. Jag har precis skrivit in mig på körskola och kommer ta mc-kort under vintern...men sedan då? jo, jag måste ju ha en båge!
Men vilken?


Tack så jääätte mycket på förhand

//jocke[/QUOTE]

hur tar man mc kort under vintern?
vill me!!
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
joakimruda skrev:
hur mycket är det egentligen som skiljer på en twin och en rad? bortsett från motorform och personliga åsikter? må vara en svår fråga men nått mer borde det skiljas åt? typ bredd, höjd, ranglig i högre hastigheter vad vet jag....

ska fortsätta supa in all information som finns och kommer att komma på detta forum för att lära mig mer om en fritid som jag hittills missat.....hojåkandet

Min personliga uppfattning vad det gäller skillnaden mellan rad4:a och twin:

Om du jämför en rad4:a 600 och min 650twin så har 600:an en mer toppig effekt (lite som 2-takt) alltså först händer det inte så mycket, sen börjar det ta sig och plötsligt exploderar du fram. Min twin har ett mer rappare svar från botten (lite traktorkaraktär) men den drar nästan lika mycket hela vägen. En twin är ofta enklare att köra, då det inte gör så mycket om man kommer in i en kurva med fel växel i. Man behöver inte ligga på exakt rätt varvtal, utan det är bara att vrida på rullen så löser det sig. Twinen har också mera motorbroms, vet inte om det är en för eller nackdel men gött är det iaf när bakdäcket glider efter fäste vid hård inbromsning innan en kurva.

rad4:a= bra toppeffekt, rolig hästsparkseffekt, varvvillig och racig.
en twin= bra mos i från botten som följer hela registeret, grymt skönt ljud, lättkört utan några otrevliga överaskningar.
 

Lynn

www.hojridemc.com
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia tuono 1000r -06, Aprilia 550sxv -08, krockad KTM 625 SXC -04, Ducati 996S -01, KTM 450 SXF -07
kAtanAmAn skrev:
Nu e saken den. Jag har precis skrivit in mig på körskola och kommer ta mc-kort under vintern...men sedan då? jo, jag måste ju ha en båge!
Men vilken?


Tack så jääätte mycket på förhand

//jocke




:) Tar du kort och väntar tills du har kortet att köpa hoj så tycker jag att du ska åka runt till handlare och provköra olika märken tills du hittar den som passar dig bäst.. :tummenupp

ola_sandin skrev:
Min personliga uppfattning vad det gäller skillnaden mellan rad4:a och twin:

Om du jämför en rad4:a 600 och min 650twin så har 600:an en mer toppig effekt (lite som 2-takt) alltså först händer det inte så mycket, sen börjar det ta sig och plötsligt exploderar du fram. Min twin har ett mer rappare svar från botten (lite traktorkaraktär) men den drar nästan lika mycket hela vägen. En twin är ofta enklare att köra, då det inte gör så mycket om man kommer in i en kurva med fel växel i. Man behöver inte ligga på exakt rätt varvtal, utan det är bara att vrida på rullen så löser det sig. Twinen har också mera motorbroms, vet inte om det är en för eller nackdel men gött är det iaf när bakdäcket glider efter fäste vid hård inbromsning innan en kurva.

rad4:a= bra toppeffekt, rolig hästsparkseffekt, varvvillig och racig.
en twin= bra mos i från botten som följer hela registeret, grymt skönt ljud, lättkört utan några otrevliga överaskningar.

Instämmer helt :tummenupp
Att köra aktivt och ha kul ute på vägarna så är ju tvin mycket roligare och lättare att köra än rad4:a. :)

Men jag har polare som inte klarar av motorbromsen, de får sladd varje gång...*ler* Jag tycker att den är helt suverän... bara att peta ner en växel innan en kurva och köra igenom den... :yoparty

Tja men som tidigare nämnt... alla tycker vi inte om tvin *ler*


En parentes ang. uppkörning... kör man upp på en 600:a får inte effekten överstiga 25kw (detta om jag inte minns helt fel).
Var noga med att kolla upp detta innan ni köper en hoj att köra upp på.
 

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki SV650s
Det råder en effekthysteri som heter duga i mc-världen. Provkör lite olika hojar så att du får bilda dig en egen uppfattning.

Generellt sett är ju effektmonster dyra i inköp och försäkring, så vill du börja med en lättkörd hoj rekommenderar jag att du tar en provtur på en Suzuki SV650S. Den är hyfsat billig i försäkring, lättkörd och rolig att köra, lätt att bryta ner i kurvorna, låter riktigt trevlig med öppnare avgassystem och ser inte ut som en kasse oslipade skridskor (min subjektiva bedömning givetvis, då det råder delade meningar om den saken).

Jag upplever den inte som speciellt effektsvag, men kan kanske bli lite trött i farter över 120-130. Det hade inte skadat med lite mer effekt, speciellt om du vill ligga och köra fort rakt fram. Dock duger den perfekt för krokigare vägar där hastigheten är under 120 km/h.

Edit: Bör tilläggas att SVn är min första landsvägshoj. Har haft den sen oktober -04 och har inte tröttnat på den än. Ju mer den låter, desto snabbare känns det som att den går!
 
Last edited:

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Neb Jones skrev:
Det råder en effekthysteri som heter duga i mc-världen. Provkör lite olika hojar så att du får bilda dig en egen uppfattning.

Generellt sett är ju effektmonster dyra i inköp och försäkring, så vill du börja med en lättkörd hoj rekommenderar jag att du tar en provtur på en Suzuki SV650S. Den är hyfsat billig i försäkring, lättkörd och rolig att köra, lätt att bryta ner i kurvorna, låter riktigt trevlig med öppnare avgassystem och ser inte ut som en kasse oslipade skridskor (min subjektiva bedömning givetvis, då det råder delade meningar om den saken).

Jag upplever den inte som speciellt effektsvag, men kan kanske bli lite trött i farter över 120-130. Det hade inte skadat med lite mer effekt, speciellt om du vill ligga och köra fort rakt fram. Dock duger den perfekt för krokigare vägar där hastigheten är under 120 km/h.

Visst är det kul med effekt, men det kostar ju också. Tycker man får ut lika mycket körglädje ur en sv som ur en r1. Det är just som du säger när vägen börjar bli rakare som alla r1:eek:r, cbr, gsxr drar iväg i över 200, men annars är det inga problem att hänga med i kurvorna.

Jag tycker alla hojar som jag kört oavsätt effekt blir trötta med tiden. Mins första gången man körde en 80cc cross, man vågade ju knappt gasa, nu blir man ju inte ens imponerad av en 250 som skenar iväg på bakhjulet genom växlarna.
 

RudaWorks

bonehead
Gick med
19 Dec 2005
Ort
Ockle
Hoj
Honda cbr 929 -01
tack så mycket för alla otroligt bra svar.
kommer ha å göra flera dagar om inte hela vintern på att läsa info =)

okej, märker direkt att det är flera olika uppfattning ibland twin och rad. :) men desto roligare blir det ju ;) kommer nog att ha mäkta problem med val av mc-val ända tills det att jag sätter mig på den perfekta bågen...för tillfället ;)


Neb Jones: jag är inte ute efter en toppeffekts båge utan har hellre en lätt båge som e manövervänlig och lite mindre effekt. Tar hellre en kvick 600 än en bråkig 1200 :)

kAtanAmAn: man göra klart det teorietiska för att "bara" ha kvar det praktiska till våren så att man kan köra båge under sommarn =)
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
ola_sandin skrev:
Min personliga uppfattning vad det gäller skillnaden mellan rad4:a och twin:

Om du jämför en rad4:a 600 och min 650twin så har 600:an en mer toppig effekt (lite som 2-takt) alltså först händer det inte så mycket, sen börjar det ta sig och plötsligt exploderar du fram. Min twin har ett mer rappare svar från botten (lite traktorkaraktär) men den drar nästan lika mycket hela vägen. En twin är ofta enklare att köra, då det inte gör så mycket om man kommer in i en kurva med fel växel i. Man behöver inte ligga på exakt rätt varvtal, utan det är bara att vrida på rullen så löser det sig. Twinen har också mera motorbroms, vet inte om det är en för eller nackdel men gött är det iaf när bakdäcket glider efter fäste vid hård inbromsning innan en kurva.

rad4:a= bra toppeffekt, rolig hästsparkseffekt, varvvillig och racig.
en twin= bra mos i från botten som följer hela registeret, grymt skönt ljud, lättkört utan några otrevliga överaskningar.

Instämmer i ovanstående. :tummenupp men glöm inte LJUDET :banana
Skillnaden mellan V-twin och radfyra: se även http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=101542&highlight=V-twin
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top