Hej då Folksam.

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
KTM Duke II
Ända sedan jag blev 18 år har jag ALLTID haft någon form av försäkring hos Folksam, men nu är det slut på det.

Fick idag reda på att min premie har höjts i år, trots att jag passerade 30-års strecket och trots att jag inte har klotat med hojen.

Jaha, så kan det gå.

"-Då säger jag upp försäkringen då."
"-Tyvärr, det går endast på huvudförfallodagen om 11 månader."

Keft kärringjävel, jag säljer väl hojen och köper den om två dagar igen.

Lång historia kort, jag har varit borta och jobbat några månader nu och har på så vis inte kunnat ta del av min post och har alltså inte sett några "varningsbrev" om höjda premier eller så.

Har verkligen ett försäkringsbolag rätt att höja premien och förlänga en försäkring hos en kund utan dennes medgivande?

Om Folksam hade höjt min premie till 50 000 kr, då hade jag varit satt på pottan totalt.
100 000 kr, 200 000 kr eller 5 miljarderzzz?

Sjukt system.
Skämmigt av Folksam.

Nu har jag redan hittat en ny försäkring så jag skiter i det egentligen, men det är jävligt kasst.

I morgon säger jag upp min försäkring fast jag har ett "avtal som minsann sträcker sig ett helt år". LOL

Jaja, förlåt. Ville bara gråta ut...

Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
I samband med att avtalsåret går ut så kan de ju ändra villkoren lite hursomhelst. Dock inte under pågående avtalsår.

Du borde dock ha fått något brev med de nya villkoren. Men det är ju inte något "varningsbrev" eller liknande. Utan ett vanligt brev med de nya försäkringsvillkoren, så det gäller att man kollar igenom det och inte bara tar för givet att det är samma som tidigare.

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
Dåligt. Jag är nog i typ sammaålder men min premie har inte ökat på min ninja.

Om du inte betalar försäkringen har jag för mig att den annuleras men det kanske någon annan har koll på!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Dåligt. Jag är nog i typ sammaålder men min premie har inte ökat på min ninja.

Om du inte betalar försäkringen har jag för mig att den annuleras men det kanske någon annan har koll på!
Så länge man inte ställer av och säger upp försäkringen eller skaffar en ny så rullar den på. Skiter man i att betala räkningarna så får man räkningar från TFF istället, och det är ett ohyggligt dyrt alternativ.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Som att skrapa trisslotter på en gungbräda.....ibland blir man glatt överraskad, ibland grymt besviken, MC-försäkringar är & förblir ett av världens olösta mysterier....

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Så länge man inte ställer av och säger upp försäkringen eller skaffar en ny så rullar den på. Skiter man i att betala räkningarna så får man räkningar från TFF istället, och det är ett ohyggligt dyrt alternativ.

Nej, du får ett inbetalningskort från inkasso och därefter kronofogden om man fortsätter att låtsas som att det regnar. TFF betalar du till om du inte har en försäkring från första början.

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
KTM Duke II
Ja, vill du avsluta försäkringen så måste du aktivt säga upp den, på ett eller annat vis.

Men vad som stör mig är att dom verkar ha rätt att sätta vilka jävla priser som helst som man sedan är TVUNGEN att betala, oavsett om man vill ha den försäkringen eller inte.

Vill jag inte ha kvar försäkringen så måste jag sälja fordonet för att kunna säga upp den.

Nu missade jag som sagt detta kuvert eftersom jag var borta och jobbade, så nu fick man en liten surprise när man kom hem:/

Men jag får lösa detta i morgon.

Förbannade jävla försäkringsbolag...:huvet

Hellwood

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2013
Hoj
Yamaha FZ1 -10
En fordonsförsäkring kan du alltid säga upp, dessa har inga "riktiga" avtalstider.
Om du säljer MC/bilen, så ska du inte behöva försäkra andra partens fordon.

Kan ta ett exempel som hände mig fast det gällde hemförsäkringen.
Ett försäkringsbolag(Läs ickepåläst kundtjänstarbetare) vägrade säga upp min hemförsäkring. Hon jag pratade med menade att jag hade bindningstid kvar. Meddelade att jag ska flytta och därav måste bryta kontraktet, på den nya BRF:en hade avtal med Länsförsäkringar. Hon stod på sig och sa att det ej gick. Efter många om och men så fick jag prata med hennes chef och han bad om ursäkt, samt tog bort min försäkring.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Ja, vill du avsluta försäkringen så måste du aktivt säga upp den, på ett eller annat vis.

Men vad som stör mig är att dom verkar ha rätt att sätta vilka jävla priser som helst som man sedan är TVUNGEN att betala, oavsett om man vill ha den försäkringen eller inte.

Vill jag inte ha kvar försäkringen så måste jag sälja fordonet för att kunna säga upp den.

Nu missade jag som sagt detta kuvert eftersom jag var borta och jobbade, så nu fick man en liten surprise när man kom hem:/

Fast du kan säga upp genom att inte betala också på årsförfallodagen. Så gör jag ofta när jag byter försäkring till annat bolag på något av mina fordon. Tecknat ny på annat bolag, när påminnelsen kommer från gamla går den bara i runda arkivet.

På andra/tredje påminnelsen så brukar dom skriva att om du inte betalar nu slutar din försäkring att gälla och att det är lag på att ha trafikförsäkring bla bla bla. Men sen är det tyst.

Summa summarum - du behöver INTE säga upp en försäkring vid årsförfallodagen. Däremot är det ju schysst att ringa och säga tack och hej.

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Ducati Hypermotard 950

Du är aldrig tvungen, bara om du vill köra med den. Sälj den så får du enbart betala den tiden du haft försäkringen, inte hela året och då sägs även försäkringen upp. "köp" hojen igen och teckna annan försökring hos annat bolag. Vill du inte köra med hojen så kan man ställa av hojen utan att teckna någon försäkring alls på dom men då får du heller ingen ny hoj när idioter kommer och tar den.

Ring runt och kolla. Alla försäkringsbolag är dumma i huvudet när det gäller MC men efter ett tag så hittar man nåt iallafall. Brukar aldrig löna sig att sitta och sura med ett och samma bolag år efter år, dom som sitter i telefon är callcenter slavar som inte kan göra nåt ändå.

Lukasz

...
Gick med
21 Nov 2003
Hoj
929 hOnDa GaY cLuB edition
True story 5 years ago, I call folksam and ask for försärkring for my Honda CBR F3 95, a nice female voice tells me it would be only 3000kr for traffic försärkring/year!!! I am happy with that price but tell her that first I wanna check some other insurance companies before I sign anything. I do that and call back Folksam 2-3 hours later when I realized that they were cheapest option for me, but now some homosexual fucker tells me that it will cost me 18 000kr/year instead :/ I hang up and call again some time later and this time I get 3000kr/year again...WTF??? Sometimes it's worth it to call same company few times, from my experience you will get a different offer every time :/ I have Folksam for my CBR 929 and they were absolutely the cheapest insurance company I could find, for 1000kr/month I have hel försäkring where trygghansa wanted 1600kr/month for halv försäkring :/
Sorry for spelling, I am DRUNK! :p

motorras

Medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
bmw k1200rs 2002
när det gäller försäkring så får du Ej från inkasso eller kronofogden på dig.betalar du ej försäkringen så sägs den upp efter ett tag och då rycker tff in och trafikförsäkrar ditt fordon från det datumet räkningen skull varit betald..

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nej, du får ett inbetalningskort från inkasso och därefter kronofogden om man fortsätter att låtsas som att det regnar. TFF betalar du till om du inte har en försäkring från första början.
Nej, så fort du inte har betalat din fordonsförsäkring så får du räkningar från TFF, eftersom du har ett påställt fordon utan betald, dvs ej giltig, försäkring. Tro mig, jag har testat när Posten slutade dela ut mina brev ett tag :huvet

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det går att byta bolag innan förfallodatumet. Gjorde det i våras på ett av mina fordon och håller just nu på att göra det på ett annat. Passade på när jag skulle ut och resa. Då ställde jag av fordonet och såg till att göra ett byte inför hemkomsten. Fick helt enkelt betydligt bättre premie hos ett annat bolag och av principskäl kommer jag att byta så fort det inträffar och bolaget är ett av de mer etablerade. Har varit alldeles för trogen försäkringsbolag genom åren, men aldrig fått något för det. Numera ringer bolagen upp och försöker varva en på nytt som helkund.

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
du behöver ej sälja hojen och köpa tillbaka den för att avsluta försäkringen. det räcker med att ställa av den och sen ställa på den.

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Flyttade alla försäkringar tilll Folksam för den billiga hojförsäkringens skull (villa, hem, person, 2 bilar och hojen då). Ett år senare får jag premiehöjning med 50 %. Vafalls! Ringer upp och frågar om de kan trycka ner priset lite till ungefär samma nivå som tidigare, svaret blir "-Vi kan inte pruta en krona!". Har nu flyttat alla försäkringar igen till LF. Kan ju tycka att det vore bättre för Folksam att försöka ge lite för att behålla mina andra försäkringar, men det var tydligen ointressant.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Jag var med om samma sak på IF. Men det verkar som om man kan avsluta en försäkring om man vill. Blev skitförbannad på det första säljaren jag pratade med och sa att jag vill prata med någon mer "auktoritär" person.

Fick då prata med en annan kille om sa att det inte var några problem alls att säga upp sin försäkring. Bara jag tecknade en annan innan. Dom får tydligen inte avsluta din förs om det inte finns en annan som tar över?

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag var med om samma sak på IF. Men det verkar som om man kan avsluta en försäkring om man vill. Blev skitförbannad på det första säljaren jag pratade med och sa att jag vill prata med någon mer "auktoritär" person.

Fick då prata med en annan kille om sa att det inte var några problem alls att säga upp sin försäkring. Bara jag tecknade en annan innan. Dom får tydligen inte avsluta din förs om det inte finns en annan som tar över?

Rent skitsnack! Vid årsförfallodagen kan du alltid säga upp en försäkring, huruvida du har en annan försäkring ska bolaget skita i.
Givetvis vill dom behålla dig som kund och brukar vrida faktumet att man måste ha en trafikförsäkring på ett påställt fordon till att dom inte vill säga upp din försäkring.

Men det är ditt och ingen annans ansvar - vill du göda TFF med pengar, byta bolag eller navelskåda en stund så gör du det!

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0