Hej hej, motorcykeloskulden tagen!

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Som en liten pres tänkte jag berätta om hur jag halkade in i motorcykelträsket.

Ingen i släkten kör motorcykel, ingen i min bekanskapskrets heller. Min tidigare erfarenhet av motordrivna tvåhjulingar var att jag har provsuttit en moppe i en butik en gång när jag var 16. Jag överdriver inte! Ändå har jag länge varit nyfiken.

Jag var i ett nytt land, ny kultur, i en ny situation. Efter att ha stirrat ut genom den slitna och obekväma bussens fönser och observerat trafiken såg jag hur smidigt alla med båge tar sig fram, hur skönt det måste vara att känna fartvinden i det heta klimatet och hur roliga de ser ut att köra! Jag hade bestämt mig. Kan dom så kan jag!

Jag hittade ett ställe där jag kunde hyra en, men hur fan skulle jag gå till väga? Jag visste inte ens vilket handtag var koppling resp broms, än mindre hur växelspaken fungerade!

Senare samma dag träffade jag en snubbe som hade halva högerarmen rejält uppskrapad. Han sa att han hade kört hoj i trakterna, och hur det slutade behövdes det inga ord för! Ändå lyckades jag övertala honom att hänga med mig till snubben som hyrde ut, köra därifrån med mig som passagerare, hitta en väg med minimal trafik och lära mig grunderna.

Redan när vi var uppe i 30 började jag bli nervös, och när vi var uppe i 50 höll jag på att skita ner mig! Jag lärde mig dock snabbt och det dröjde inte länge förrän jag kunde gasa växla & bromsa på egen hand. Fyfan vilken kick det var, att köra själv för första gången! En känsla av frihet, tacksamhet och total lycka!!

Dagen efter gick jag ensam till uthyrningsstället. Jag gjorde en långtidsdeal med ägaren, köpte en vägatlas och bestämde mig för att köra Indien runt. Och resten är som man säger, historia.

Tack för att du läste. :)

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Såg din reslogg, klart skoj resa såg det ut som.
Ska du ta kort i sverige nu eller har du redan gjort det?

psyduck

Medlem
Gick med
27 Nov 2005
Hoj
KTM 1290 SDR -20, Suzuki DR-Z 400 SM -06
Vilken story och vilket minne för livet! Finns det någon rättvisa här i livet så borde du kunna skicka länken till Vägverket så kan de skicka körkortet i utbyte. Har man överlevt 700 mil i Indien så verkar det här med uppkörning litet överflödigt.

Gurkslask

Jäämen
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
KTM690 SMC
Väldigt rolig läsning på din blogg, bra skrivet och fina bilder :) blir väldigt sugen på att åka ner dit själv. Lycka till med körkortet :yoparty

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Tackar!
luxlove.gif
Det första jag gjorde när jag kom hem var ansöka om körkortstillstånd. Allt gick fint, inkl uppkörningen (1 månad sedan). Skaffade mig min första egna hoj för 2v sedan. En 80-tals honda med lagom effekt för en som är van vid 150cc. :) Byter troligtvis upp mig efter att jag lärt mig behärska den till fullo. Ska dock hinna med lite europatouring på den i sommar, har hela vintern på mig att fundera på vart.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Cooolt..

Och kul att höra nån relativt noob som inte springer och köper en R1 direkt bara för att det står en i affärn.

En fot före den andra, hela tiden! Du kommer få sköna somrar (om vi får några i framtiden :gråta) i fortsättningen med den attityden!

:tummenupp

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Redan när vi var uppe i 30 började jag bli nervös, och när vi var uppe i 50 höll jag på att skita ner mig! Jag lärde mig dock snabbt och det dröjde inte länge förrän jag kunde gasa växla & bromsa på egen hand. Fyfan vilken kick det var, att köra själv för första gången! En känsla av frihet, tacksamhet och total lycka!!

Vilken härlig berättelse och vad skönt att allt gick bra(?) trots att du var helt ny på hojåka :banana

Hade gärna gjort en sådan resa! :hoppa

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Hej och välkommen!

Mycket trevlig reseberättelse! :tummenupp

Men nu när du har börjat köra hoj så kan väl yogan slänga sig i väggen? ;) En fd sade att det var som balsam för själen varje gång hon följde med ut på en runda. Det botade både huvudvärk och nedstämdhet. :) Ipren på två hjul. :hihi

Grattis till kort och hojköp!

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Hoj
Er6n -13
Välkommen och lycka till med kortet!
Mycket intressant och rolig resa att läsa om. Fina bilder också. :banana

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Triumph Speed Triple
En riktig biker!

:yoparty :Bugar
Tandborste i styränden och iväg.
Blir galet avis...

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...