Hej på er alla!

Quantic

Filmproducent
Gick med
18 Oct 2007
Hoj
Ninjan såld...
Hej på er! Johan här!

Har precis reggat mig här för o fördjupa mina kunskaper om mc som blivit ett allt större intresse =) Gillar den här sidan o kommer besöka den ofta :tummenupp

Har en liten fråga såhär på en gång om det går för sig?

Vill gärna ta mc-kort till nästa år och fixa teorin i vinter, men vet inte vilken behörighet man ska välja, A1 eller A... Är nämligen 24 så jag antar att jag får ta för tung mc direkt men om man som jag enbart vid 16 års ålder bara övningskört lite på en DT125 ska man satsa direkt på en tung behörighet?

Efter att ha kollat runt lite på försäkringar så har jag konstaterat att försäkringsbolagen inte vill ha mig som kund på en CBR 600:a med premier på över 15K per år, men en NSR -92 vill dom bara ha ca 4500:- per år i helförsäkring. Ska nämnas att jag vill kunna ha en bil o snurra i också, därav försöket att finna en hoj med fullkåpa (rätt ordval?) med billig försäkring ;)

Mvh Johan

Master

Numera röd
Gick med
11 Jan 2004
Hoj
Såld!
Hej och välkommen!
Klart du ska ta A direkt... Med en körskole hoj är de inte så mycke svårare att köra en tung än en mellanklass hoj... Bara öva på! :tummenupp

Jonthe

bigblock
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
R1 -98 & YZ450F -06
Äh, klart du ska ta A :) Kolla runt som fan på alla försäkringsbolag så hittar du säkert nåt som funkar, halvförsäkring annars kanske? :) Lite äldre hojar är väl inte allt för dyra att försäkra, även med mycket effekt.. (Jag är 18år, studerar och har en r1a försäkrad på mig.. det är tajt!)

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
A ska du ta. Hoj som passar kan du garanterat hitta. Kolla runt på lite begmodeller du kan tänka dej, ring alla bolag du orkar avhandla så lär du hitta rätt till slut.

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Inte ens värt att tänka på ett A1 kort!
A utan begränsning med en gång!

Kika först på hojar du skulle kunna tänka dig att ha!
Samla sedan in regnummer på alla och ring till vartenda f-bolag du kan tänka dig!
Det löser sig...

Välkommen By the way!

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Aprilia RSV Factory
Hej och välkommen till Sporthoj.com!

Satsa på A direkt. Med lite övning kommer du säkert klara det redan första gången.

Lycka till!!! :tummenupp

Mvh

Gasa

Fy fan vad det är skoj att åka hoj...
Gick med
7 Sep 2005
Hoj
Lite av varje...
Självklart ska du ta A direkt, det är ju inte svårare att ta än ett A1 och sedan kan du ju skaffa vilken hoj du vill (även en A1).:tummenupp

Quantic

Filmproducent
Gick med
18 Oct 2007
Hoj
Ninjan såld...
Självklart ska du ta A direkt, det är ju inte svårare att ta än ett A1 och sedan kan du ju skaffa vilken hoj du vill (även en A1).:tummenupp

Hehe ok, då får jag köra på på det.

Sen en fråga till är det dumt att köpa då en mc som inte uppfyller kraven för den behörighet man ska ta? Kan man köpa en 125:a t.ex om man ska övningsköra hemma efter körskolans tunga hoj? Eller ska man köpa en 600:a som man kör med hemma? Har inte allt för mkt pengar att röra mig med eftersom det ska räcka till både kortet o en vettig hoj ;)

Så man vill ju helst kunna köpa den hoj man sen ska köra runt med :)

Tackar hjärtligast för det varma välkomnandet =)

Gasa

Fy fan vad det är skoj att åka hoj...
Gick med
7 Sep 2005
Hoj
Lite av varje...
Hehe ok, då får jag köra på på det.

Sen en fråga till är det dumt att köpa då en mc som inte uppfyller kraven för den behörighet man ska ta? Kan man köpa en 125:a t.ex om man ska övningsköra hemma efter körskolans tunga hoj? Eller ska man köpa en 600:a som man kör med hemma? Har inte allt för mkt pengar att röra mig med eftersom det ska räcka till både kortet o en vettig hoj ;)

Så man vill ju helst kunna köpa den hoj man sen ska köra runt med :)

Tackar hjärtligast för det varma välkomnandet =)

Sorry att jag inte svarat tidigare.

Tycker nog att du ska satsa på en 600'a att övningsköra hemma med.
Det är rätt stor skillnad viktmässigt på en 125'a och en 600'a och hanterbarheten är en annan. 125 käns mer som att köra trimmad moped i jämförelse och du måste ju köra upp på en större cykel.

Missförstå mig rätt, jag har inget emot 125'or eller dem som kör dessa (de är ju, förhoppningsvis, blivande tunghojåkare). Men i ditt fall rekomenderar jag definitivt 600'an.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...