Hejira SOS racer

PingPong

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Ducati 900SS, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
Har en massa projekt på gång och påbörjade ett Nico Bakker projekt som tyvärr får vänta då jag är inbiten Classic racing fantast och därmed tog licens förra året. Har snurrat runt på en FZR1000 och det är en tung och bångstyrig maskin att kränga runt på bana. Jag började fundera lite om det fanns något lättare alternativ och började kika lite vad jag hade i mina gömmor. Då tyckte min polare att jag skulle bygga något av det intressanta Hejira chassit jag hade kommit över året tidigare och jag tänkte varför inte.
Sedan började man fundera vilken klass man skulle kunna åka i och vilken motor som kunde vara lämplig. Länge var jag inne på att bygga en tvåtaktsracer och jag hade en encylindrig Rotax 250 liggandes i delar och tänkte sätta i den. Men efter att försökt få tag i delar och packningar insåg att det var ganska besvärligt så jag gav upp tanken efter tag.
Men efter lite research och historia kring ramen så var den ju egentligen byggd för encylindrig stånkamotor (Rotax) för SOS-klassen och då var det givet att det skulle bli en sådan. Sagt och gjort så hittade min snälla kompis en Yamaha SZR 660 motor med elhärva och allt som jag fick ta. Givet att det blir den som skall i. Tyvärr kommer den gå i Supermono-klassen som är ganska moderna hojar, men man får väl slåss som underdog. Lite bilder på första mockup. Test med Rotax motor och Yamaha fälgar.
 

Bifogat

  • IMG_0582.png
    IMG_0582.png
    4.6 MB · Visningar: 49
  • IMG_0581.png
    IMG_0581.png
    4.5 MB · Visningar: 49

PingPong

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Ducati 900SS, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
Efter mycket efterforskning hittade jag rätt lagerbanor och lager för svinginfästningen. Jag kommer att testa originaldämparen Hejira för bakfjädringen.
 

Bifogat

  • IMG_1086.png
    IMG_1086.png
    3.9 MB · Visningar: 19
  • IMG_1087.png
    IMG_1087.png
    3.7 MB · Visningar: 16
  • IMG_1088.png
    IMG_1088.png
    4 MB · Visningar: 19
  • IMG_1089.png
    IMG_1089.png
    3.6 MB · Visningar: 19

PingPong

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Ducati 900SS, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
Valet av gaffelkronor och framgaffel var inte så lätt då styrhuvudet är ganska kort. Dagens gaffelkronor har en mittstänger som är förhållandevis långa vilket gör att de inte riktigt passar det mindre styrhuvudet på Hejira ramen. Men när jag röjde lite bland mina delar hittade jag en uppsättning som skulle kunna passa.
Valet föll på ett par gamla styrkronor från mitt gamla Rickmanbygge som blev över och famgaffelben av märket Betor som är lite av rariteter. Hittade lämpliga lager och lagerbanor som ”fyllde” upp det lilla glapp/längd på mittstången på Rickmankronorna.
Blev faktiskt riktigt bra och 38 mm innerben räcker gott och väl till detta lätta bygge.
 

Bifogat

  • IMG_1090.png
    IMG_1090.png
    4.5 MB · Visningar: 19
  • IMG_1091.png
    IMG_1091.png
    3.3 MB · Visningar: 19

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
Stencoolt! Jag har inte varit någon jätteentusiast men någon gång på 90-talet var jag på racing i Anderstorp och kommer ihåg bygg-glädjen med en massa skumma ramar som var väldigt vältriangulerade.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Ett strålande initiativ att bygga ihop en classic-supermono PingPong! Välkommen in i stånka-gänget i sommar och glöm inte att bli medlem i Nordic Supermono Association (NSA) om du har lust. En trevlig förening som verkar för stånkornas främjande på racerbanan och som arrangerar cupen i samband med MCHK-tävlingarna. Mer info finns på föreningens facebooksida. (y)/BG
 

PingPong

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Ducati 900SS, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
Ett strålande initiativ att bygga ihop en classic-supermono PingPong! Välkommen in i stånka-gänget i sommar och glöm inte att bli medlem i Nordic Supermono Association (NSA) om du har lust. En trevlig förening som verkar för stånkornas främjande på racerbanan och som arrangerar cupen i samband med MCHK-tävlingarna. Mer info finns på föreningens facebooksida. (y)/BG
Tackar! Ja det är verkligen inspirerande och det ska bli spännande att ta ut den på banan. Ska kolla upp NSA. Tack för tipset!
 

PingPong

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Ducati 900SS, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
Stencoolt! Jag har inte varit någon jätteentusiast men någon gång på 90-talet var jag på racing i Anderstorp och kommer ihåg bygg-glädjen med en massa skumma ramar som var väldigt vältriangulerade.
Byggandet är en stor del av tjusningen, men stora glädjen är att prova lösningarna och ev. förbättra tider på banan. Sen är det som du säger att det finns en hel del fräna chassin från olika delar i Europa som gör det hela mycket intressant i Classic racing enligt mig. Jag är lite av en ram-fetischist😂 Denna ram är ganska ovanlig vilket gör den intressantare. Det är inte så många som känner till ”Hejira Racing Development” och under glansperioden tog de fram en komplett ram i kolfiber.
 

PingPong

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Ducati 900SS, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
Här kommer några gamla tidningsurklipp som beskriver Hejira:n på den tiden då det tävlades i SOS-serien. T.o.m Kent Andersson tävlade med en Hejira -cykel ett tag.
 

Bifogat

  • IMG_0568.png
    IMG_0568.png
    2.7 MB · Visningar: 34
  • IMG_0569.png
    IMG_0569.png
    2.8 MB · Visningar: 34

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Aah, jag köper allt i artiklarna, bums, givet att priserna gäller idag ;-)
 

PingPong

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Ducati 900SS, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
- En undran..olika längd på insugen?
Hur påverkar det bränslematningen/förbränningen egentligen?
Väldigt enkelt förklarat. Långa insugsrör, högre gashastighet på lägre varv => bättre vridmoment på lägre varv. Korta insugrör => högre toppeffekt, sämre vridmoment låga varv.
Sedan spelar kompression, förgasare, avgassystem, tändning utväxling, typ av bana givetvis in också.
Läste artikeln noggrannare och det var visst olika längd på insugen i monterat läge. Trodde först de experimenterade med olika insug/längd för olika banor.
Men olika längd skall väl fungera och jag kan tänka mig att de jobbar olika på olika varvtal så att de kompletterar varandra så man får ett jämnare register. Kan tänka mig att det tog tid att bestycka rätt.
 
Last edited:

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
Var inte gökens motor av Apfelbeck(?) typ? Asså, in och utblås låg som i ett kors i toppen?
Planterade inte Kent den i betong muren på Knutstorp med?, tror han slog sej rätt jävla illa i samband med det?
 
Nyheter
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

Top