hel eller halv försäkring?

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
Honda CB1000RA -09
Hej

är lite kluven,, ska jag hel försäkra min fireblade -98 eller är det till att kasta pengarna i sjön?

kanske räcker med en halvförsäkring då hojen är några år gammal ?

tacksam för hjälp

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Halv. Skulle bara helförsäkra om jag åkte nytt

jag sitter i samma val?
eller man kanske bara skall ha trafik på gixxer 750 98:a?!

Tja kan ju vara ett alternativ. Variabeln här är ju hur stor chans du löper att få den snodd? Hur förvarar du den på natten? På jobbet?

Last edited:

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
Helförsäkrar eftersom det kanske skulle vara färdigåkt om man totalskrotar en hoj med lån på...

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
snart så ..
ja stöld är med! halvförsäkring täcker egentligen allt förrutom om du kör och lägger hojen själv!!

skulle någon köra på dig så är det juh deras försäkring som täcker!

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Helförsäkrar eftersom det kanske skulle vara färdigåkt om man totalskrotar en hoj med lån på...

Själv kör jag halv, eftersom det känns bortkastat att betala1/3 av hojens värde i försäkring varje år för att ha hel.På 3 år har du ju då köpt en hoj åt FB.
Man får väl köra med ännu mer huvet om man har halv.:tummenupp

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Har ni lån på hojen: helförsäkra! Inte kul att skrota hojen och bli sittande med lånet så att ni kanske inte har råd att köpa en ny hoj.

Kolla hur mycket det skiljer mellan halv- och helförsäkring, när hojarna börjar bli några år så skiljer det nog inte så många tusenlappar. I slutänden handlar det om hur mycket ni är beredda att betala för säkerheten att få ersättning från försäkringen om ni skrotar.

Är det många tusenlappar det handlar om så montera rejält med kraschpuckar, kraschkåpor och kör så det ryker!

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
Själv kör jag halv, eftersom det känns bortkastat att betala1/3 av hojens värde i försäkring varje år för att ha hel.På 3 år har du ju då köpt en hoj åt FB.
Man får väl köra med ännu mer huvet om man har halv.:tummenupp
Nu skiljer det ju inte 1/3 av hojens värde mellan hel och halv i alla fall. Och om man skrotar första halvåret då? Skall man vänta 2 år innan man får åka igen då?

Mum!n

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Hoj
En rosa
Har ni lån på hojen: helförsäkra! Inte kul att skrota hojen och bli sittande med lånet så att ni kanske inte har råd att köpa en ny hoj.

Kolla hur mycket det skiljer mellan halv- och helförsäkring, när hojarna börjar bli några år så skiljer det nog inte så många tusenlappar. I slutänden handlar det om hur mycket ni är beredda att betala för säkerheten att få ersättning från försäkringen om ni skrotar.

Är det många tusenlappar det handlar om så montera rejält med kraschpuckar, kraschkåpor och kör så det ryker!

precis..ja har lite klotpuckar sen e de bara gö fighter av den ifall de skiter sig

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
jag har aldrig haft helförsäkring & kommer troligtvis inte att ha det på en hoj som redan är dyr i försäkring

anser att om man kör som en dåre & klotar, så ska det kännas i plånboken
har klotat en gång, med min R6:A, Den kostade mig ca: 10 lappar att få i ordning, visst helförsäkringen hade täckt större delen av kostnaden.

Men samtidigt så hade alla andra försäkringstagare fått betala mitt misstag.

Nä, det ska kosta att sklota

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Nu skiljer det ju inte 1/3 av hojens värde mellan hel och halv i alla fall. Och om man skrotar första halvåret då? Skall man vänta 2 år innan man får åka igen då?

Det brukar ju skilja mer än 1/3 del på hel & halvförsäkring.Åtminståne för mig.
Tex låt oss säga att din cykel kostar 45 000kr
Hel kostar ex 12000/år, Halv kanske 7000/år. På 4 år har du då betalt 48000 i helförsäkring mot (bara) 28 000 i halv.Då får man ju börja väga kostnaderna mot förtjänsten.
Dessutom tror jag att om man klotar så att hojjen e totalkvaddad så dröjer det i bästa fall många år innan man ens KAN köra igen, för vi är ju ganska oskyddade när olyckan e framme.Och vem av dina släktingar vinner på att få ut en ny hoj av FB om du ligger i jorden????????:va

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
precis..ja har lite klotpuckar sen e de bara gö fighter av den ifall de skiter sig

Det där kan variera från krasch till krasch. Man kan skrota en hoj i 50km/h om man har otur och en hoj kan klara sig med bara repor om den glider på sidan längs asfalten i 100 km/h.

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
Honda CB1000RA -09
Det brukar ju skilja mer än 1/3 del på hel & halvförsäkring.Åtminståne för mig.
Tex låt oss säga att din cykel kostar 45 000kr
Hel kostar ex 12000/år, Halv kanske 7000/år. På 4 år har du då betalt 48000 i helförsäkring mot (bara) 28 000 i halv.Då får man ju börja väga kostnaderna mot förtjänsten.
Dessutom tror jag att om man klotar så att hojjen e totalkvaddad så dröjer det i bästa fall många år innan man ens KAN köra igen, för vi är ju ganska oskyddade när olyckan e framme.Och vem av dina släktingar vinner på att få ut en ny hoj av FB om du ligger i jorden????????:va

ligger mkt i det du säger.

sen om man klotar hojen så går det nästan alltid att fixa till den igen om man vill.

begagnade delar mm.

elias

Heaven and Hell
Gick med
10 Jan 2007
Hoj
Honda VFR
Mina tankor är i samma bana. Sitter nu på hel/hel för min VFR 750. Nyköpt på lån dock! Men har ändå funderingar på att ställa den på halv.. vånda!

Ska nog läsa på vad man "förlorar" om man går ner. Eller är det så enkelt som att "egna" skador inte räknas in bara?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC