Hel eller halvförsäkring

IRON MAN

Daniel-#99 Rookie600
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
R6 SuperSport
har planer på att skaffa mig en R6:a,så jag ringde Länsförsäkringar och hörde vad dom skulle ha för en helförsäkring. jag är 24år,bor i centrala gbg,haft mc-kort sedan i höstas.Jag skulle få betala 114000 per år för en helförsäkring :o .
skulle vilja veta hur alla ni andra med nyare sporthojar är försäkrade,har ni hel eller halv.Lönar det sig att bara ha halvförsäkring även om man vet att man kan klota vilken dag som helst. När man får ett svar på att man skall få betala 114000kr per år,så kan man ju första att folk försäkrar hojen på sin farfar eller pappa,(vilket inte är bra). :zpy

Halvförsäkring.

Och så här tänker jag: Visst är det en risk när hojen kan bli lika platt som en pressad tomburk vid en olycka, men den risken får man ta om man inte har något alternativ (=helförsäkring). Så vad ska man göra? Inte ha hoj, eller köra och vara lycklig så länge det varar?

Kanske medför det att man tänker sig för lite extra.
Jag unviker exempelvis att balansera omkring onödigt mycket på något av hjulen, eftersom jag bedömmer att det är en relativt stor risk att jag någon gång kan misslyckas med detta, och skulle jag misslyckas, dvs crasha genom att slå över, så innebär detta att ett av mina största intressen skulle bli omöjligt att utöva under år framöver. Har alltid haft halvförsäkring. Aldrig vrpt (vågar inte skriva ut ordet för då liger man väl ute på vägen i morgon) sedan jag tog lätta kortet för 10 år sedan. Peppar peppar.

En regelrätt vurpa däremot klarar kanske hojen av bättre (förhoppnignsvis). För detta bygger jag just för tillfället crashkåpor. Vilket tar.. tid. Men det är nog bra med craschisar istället för orginalplast om man kör halvförsäkrat.

satan, det där med antal år med körkort kontra mc kort på if låter ju kalas, måste kolla upp, borde göra skillnad för mig, färsk vs 9 år...

Jag kör med helförsäkring på min R6a, skriven på mig själv. Betalar ca. 12000 helår för den. Är 25 år gammal, A-kort sedan -96, innan de "nya" reglerna med mellankort och sådant infördes.

Mitt tips till dig är att ringa runt ett par omgångar till. Ofta så skiljer det väldigt mycket mellan de olika bolagen, men man kan även ha tur och råka få en sjuk premie ena gången och en jättebra nästa gång, hos samma bolag. Man kan misstänka att det finns någon typ av slumpgenerator som räknar ut premien.

Ge inte upp och ställ absolut inte hojen på någon släkting. Det går att få en bra premie efter lite tjat.

Simpa skrev:
Mmm men du bor inte i GBG heller. Här kostar det fläsk att försäkra sporthojar för oss ungdomar. 25 år. Det är iofs bara att ringa runt, men billigt blir det inte. Stygg Hansa ville ha 2000:- i månaden för trafikförsäkring på min. Dra åt...
Så det är bara att bita i det sura äpplet.

Flytta till någon håla?

Om du nu är inne på en R6:a kan du göra som jag, skaffa ett "kraschkit" och kör med halvförsäkring. Det är inga problems att hitta tank, kåpor osv till R6:an för en låg penning, sen på med rampuckar och sånt. Sen får man köra lite mer med insidan...

Vill du ha en R6:a så köp en och halförsäkra sen är det bara att köra med insidan av huvudet!

Och halföräkringen garderar dig mot sånt som är svårt att påverkar själv.
Tex. stöld.

Frågan är bara om dagens hutlösa föräkringspremier verkligen står i proportion till den verkliga skadeersättningsstatistiken. Att helförsäkra min cykel skulle gå på som minst 12 papp (bilsport & MC), vilket innebär att jag då betalar av hela dess värde på 4 år... Räknar de kallt med att den genomsnittlige föraren totalkvaddar sin cykel var 4:e säsong?? Om inte så lutar det hela åt kartellbildning i mina ögon. Det är trist att så många tvingas åka omkring halvföräkrade trots fantasisummor till premier.

/Martin

berggren_martin 12000 för en helförsäkring då betlar du ca 6000 i trafikförsäkring !!! och 6000 i stöld och parkeringsskador och personskador!!!!

sedan tillkommer ju även självrisken om du kör vält! med ett par feta tusenlappar! :eek:
men det kostar att ligga på topp!

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back