Hel eller halvförsäkring?

Fjordmannen

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
CBR600RR 05
Införskaffat mig en Kawa ZX6R 01 och tänker köra en del på bana, så nån gång framöver blir det säker nån avåkning eller så :3freak
Tyvärr har man ju inte pengar som gräs.
Ångesten jagar genom kroppen. Ska man ta en hel och äta gröt resten av året och få lite mer sinnesfrid eller en halv.
Ni som åker bana vad har ni för erfarenhet lönar det vanligtvis att halvförsäkra med tanke på vagnskada/självrisk.
Mvh
Olle

Tänkte skaffa kraschpuckar samt senare kraschkåpor

r1man

the man
Gick med
16 Feb 2004
Hoj
r1
Fjordmannen skrev:
Införskaffat mig en Kawa ZX6R 01 och tänker köra en del på bana, så nån gång framöver blir det säker nån avåkning eller så :3freak
Tyvärr har man ju inte pengar som gräs.
Ångesten jagar genom kroppen. Ska man ta en hel och äta gröt resten av året och få lite mer sinnesfrid eller en halv.
Ni som åker bana vad har ni för erfarenhet lönar det vanligtvis att halvförsäkra med tanke på vagnskada/självrisk.
Mvh
Olle

Tänkte skaffa kraschpuckar samt senare kraschkåpor
Ta en halv, sen om nått skulle hända med hojen så ringer du och tar helförsäkring, vänta ett tag sen så säger du att du kvaddat hojen, funka för mig, dock så kan det vara riskabelt, men vad gör man inte för att få köra hoj :banana

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
r1man skrev:
Ta en halv, sen om nått skulle hända med hojen så ringer du och tar helförsäkring, vänta ett tag sen så säger du att du kvaddat hojen, funka för mig, dock så kan det vara riskabelt, men vad gör man inte för att få köra hoj :banana

Ja , fast ännu bättre är ju att ställa hojen på nån gammal farmor...blir skitbilligt.. :tummenupp

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
två ben och inga hjul kvar
r1man skrev:

så gör man inte! :fatta!

du kanske kan börja med att lära dig köra efter huvudet så du slipper lägga omkull hojen för att sen kunna fuska till dig pengar! :kocko

Jonny

Varför???
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
R1
r1man skrev:
:finger:finger:finger

r1man

the man
Gick med
16 Feb 2004
Hoj
r1
P@trik skrev:
Ja , fast ännu bättre är ju att ställa hojen på nån gammal farmor...blir skitbilligt.. :tummenupp
ja, men det kan bli svårt att få ut någon ersättning då, har några polare som har haft probbs med just det, försäkringsbolagen har blivit allt för hårda :kocko

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
r1man skrev:

bullshit ..

de flesta bolagen vill se hojen om du byter upp dig en försäkringsklass.
detta har jag märkt både på mc & bil

OM du inte gör det på försäkringens huvudförfallodag.

men att byta ner sig från hel till halv funkar utan att visa den.

r1man

the man
Gick med
16 Feb 2004
Hoj
r1
bivven skrev:
så gör man inte! :fatta!

du kanske kan börja med att lära dig köra efter huvudet så du slipper lägga omkull hojen för att sen kunna fuska till dig pengar! :kocko
Kör mycket lungnare nu, är inge kul å kvadda

r1man

the man
Gick med
16 Feb 2004
Hoj
r1
wonderwizard skrev:
bullshit ..

de flesta bolagen vill se hojen om du byter upp dig en försäkringsklass.
detta har jag märkt både på mc & bil

OM du inte gör det på försäkringens huvudförfallodag.

men att byta ner sig från hel till halv funkar utan att visa den.
Har jag aldrig varit med om, dock så brukar man få tjata om man ska byta ner sig i försäkringen, det behöver dom inte godkänna eftersom man binder sig i ett år när man tex tar en helförsäkring

Henken78

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2003
Hoj
F.d Hojar: Yamaha YZ125 -03, GSXR 750 -96, -00
är det nåt försäkringsbolag som har helförsäkring som gäller på bana????

Man får vara glad om trafikförsäkringen gäller. Jag har bara trafik

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Henken78 skrev:
är det nåt försäkringsbolag som har helförsäkring som gäller på bana????

FOLKSAM (För de tycker att de vinner på att folk gasar på banan och tar det lugnare i trafiken, fick jag till svar av dem)

:tummenupp till FOLKSAM

Henken78

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2003
Hoj
F.d Hojar: Yamaha YZ125 -03, GSXR 750 -96, -00
Eureka skrev:
FOLKSAM (För de tycker att de vinner på att folk gasar på banan och tar det lugnare i trafiken, fick jag till svar av dem)

:tummenupp till FOLKSAM

Ja trafikförsäkringen gäller, men inte hel...
Jag har oxå Folkskam

sandstream

Guest
Är ni som skriver att helförsäkringen, dvs vagnskadan, gäller på bana säkra på det?
Om inte så kolla för det kan bli dyrt annars.

sandstream

Guest
r1man skrev:
Det är puckon som du som vi andra får betala dyrt för :fatta!
Hade inte du och dina "polare" gjort som ni gör hade man, utan att behöva visa upp hojen för FB, kunnat ändra från trafik eller halv till hel :3freak

jisan

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
2000, Yamaha R1
okej.. sökt men inte funnit på forumet...

om man har halvförsäkring och kraschkåpor och ngn annan orsakar olyckan. Får man då ut "orginal" kåpor på försäkringen?

/Fundersam Anders

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
okej.. sökt men inte funnit på forumet...

om man har halvförsäkring och kraschkåpor och ngn annan orsakar olyckan. Får man då ut "orginal" kåpor på försäkringen?

/Fundersam Anders

Jag skulle tro att du får liknande kåpor som sitter på vid olyckstillfället. Svaret på frågan är alltså ja. Numera ersätter ju FB med begagnade delar om det är möjligt, iallafall när det gäller bilar, detta av kostnadsskäl. FB har heller ingen skyldighet att återställa fordon i bättre skick än innan olyckan.

Jag skulle bli förvånad om du fick nya orginalkåpor, det är ju en viss prisskillnad:rolleyes: mot orginal...

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...