Hel/Halvljus till Ktm DUKE

Lanne

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2004
Hoj
Ktm DUKE 2
Hej!

På min Ktm Duke så har jag två lyktor fram. En tilll halv och en till helljus. Detta innebär att när jag kör med helljus på kvällen så ser jag ingentin på marken framför hojjen. jag vill därför koppla om elen så att båda lyser när jag kör med helljus

Har kanske du kopplat om detta på din hoj eller vet någon som kan så hade det varit perfekt

Kör lugnt:) Lanne

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Lanne skrev:
Hej!

På min Ktm Duke så har jag två lyktor fram. En tilll halv och en till helljus. Detta innebär att när jag kör med helljus på kvällen så ser jag ingentin på marken framför hojjen. jag vill därför koppla om elen så att båda lyser när jag kör med helljus

Har kanske du kopplat om detta på din hoj eller vet någon som kan så hade det varit perfekt

Kör lugnt:) Lanne

Tyvärr har jag inga glada tips om hur man åstadkommer detta, bara en eventuell tråkighet. Jag har för mig att det [fortfarande] är förbjudet att åka både bil och hoj med både hel- och halvljus på samtidigt.

Jag gjorde nämligen 'din koppling' på en gammal bil med skitbelysning och vart stoppad/tillsagd i stort sett omedelbums. Max oflyt att bli sedd av farbror blå då man råkar köra med helljus, jag vet. Men.....

Tänkte bara det kan vara värt att ha med i beräkningarna.

kanstrup

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Spider skrev:
Jag har för mig att det [fortfarande] är förbjudet att åka både bil och hoj med både hel- och halvljus på samtidigt

På bilen (BMW 3-serie) sitter hel- och halvljus i separata lyktor och när jag slår på helljus är både och igång. Eftersom detta är tillåtet borde det inte vara så petigt om det lyser ur båda på Duken. Jaja, vad vet jag.

Helljuset fungerar skit på min, fast det beror iofs på att justerskruven till ljuset vibrerat loss och att jag numera mest belyser trädtopparna. :) Men lite extra ljus kan aldrig vara fel.

Borde man inte kunna dra sladden till helljuset även till halv? Eller är sladd/säkringar/generator för klen för att driva båda ljusen?

Lanne

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2004
Hoj
Ktm DUKE 2
Borde man inte kunna dra sladden till helljuset även till halv? Eller är sladd/säkringar/generator för klen för att driva båda ljusen?[/QUOTE]

Funderade på det men då lyser väl båda när jag kör på halvljus också :confused:

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
Kawasaki kz440
som sagt så har BMW kört med halv å helljus samtidigt ända sen dom fick dubbelljus så det är nog tillåtet! :tummenupp

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Varför skulle det inte vara tillåtet med hel och halvljus samtidigt... halvljuset lär ju knappast blända mer än heljuset. Kan väl inte vara så komplicerat, ett förlslag är att lägga in ett extra relä som styrs av heljuset och tänder halvljuset. Rör inga andra sladdar.. halvljuset kommer lysa som vanligt utan att du får någon ström baklänges till heljuset, när du slår över till heljus så tänds halvljuset oxå med hjälp av reläet! Hajar du? ..eller vad det krångligt?

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
kanstrup skrev:
På bilen (BMW 3-serie) sitter hel- och halvljus i separata lyktor och när jag slår på helljus är både och igång. Eftersom detta är tillåtet borde det inte vara så petigt om det lyser ur båda på Duken. Jaja, vad vet jag.

Tänkte inte på det, BMWn alltså. Jag vet bara att jag fick en åthutning för att jag gjort det på min gamla häck (som inte hade det orginal från fabrik iofs, om det nu kan spela någon roll).

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Koppla in en extra strömbrytare där du kan läcka in ström från helljuskablen till halvljuset också. Kolla elschemat i manualen för detaljer - men det är egentligen bara att se vart kablarna går...

Hel och halv samtidigt sitter original på många hojar - t.ex. min Aprilia.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024