Hela hjullagret snurrar i navet

  • Thread starter Thread starter jP
  • Start date Start date
Hur hårt måste lagret sitta fast i navet egentligen? Tror jag provkör med hojen så här och ser sen om det verkar ha glappat upp sig igen.

Räkna in all slags belastning som blir när ett par hundra kilo hoj & förare studsar fram över ojämn mark så handlar det om ganska stora krafter. Att det inte går rotera med handkraft säger inte mycket mer än att det inte kommer ramla loss själv, men det kommer inte heller sitta stilla när man börjar köra.

Lagerlåsning är det som gäller, om du inte är sugen på att byta hjul om ett par veckor. :näsblod
 
Annars är väl Loctite 603 en klassiker. Den är betydligt tunnare, bra när spelet är litet. Troligen funkar det med både 603 och 638. Låt det härda ett par dagar för säkerhets skull, speciellt viktigt vid stora spalter på typ någon tiondel.
 
Att låsa något med cylindrisk fastsättning är en klart etablerad metod, skulle jag vilja påstå, och inte "bonnmeck"?

Absolut, men ett lagerläge är svarvat eller fräst med en viss tolerans och ett lagret har ett visst övermått som gör att det ska suga fast i lagerläget. Stämmer inte dessa överens hade jag nog velat veta hur mycket det glappar (genom att mäta).

Jag säger inte att det inte funkar, jag ifrågasätter bara att det verkar vara lite "Äh spelar ingen roll".
 
Absolut, men ett lagerläge är svarvat eller fräst med en viss tolerans och ett lagret har ett visst övermått som gör att det ska suga fast i lagerläget. Stämmer inte dessa överens hade jag nog velat veta hur mycket det glappar (genom att mäta).

Jag säger inte att det inte funkar, jag ifrågasätter bara att det verkar vara lite "Äh spelar ingen roll".

TS säger så här:
Körde smärgelduk på utsidan av lagret och insidan av navet och verkar ha fått fast set tillräckligt för att det inte ska gå att rotera med handkraft.

Med tanke på att lagret "nästan" sitter perfekt så skulle jag inte vilja kalla det bondmek att montera lagret med loctite.
 
Att få fast ytterringen på ett lager kan ju göras på många sätt, stoppskruv, kil, presspassning, körnslag, svets. Lim är bra och klart underskattat men det kräver att man läser "how to" och förstår instruktionen, rengörning temp härdtid etc.
Den som anser att lim är vanskligt bör överväga att sluta flyga, många delar limmas ihop på flygkroppen istf att nitas.
 
TS säger så här:


Med tanke på att lagret "nästan" sitter perfekt så skulle jag inte vilja kalla det bondmek att montera lagret med loctite.

Nu var jag inte ute efter nån avhandling från flera forumedlemmar vad dom anser vara eller icke vara bondmeck. Jag hade gjort det annorlunda och det var dit jag ville komma.
 
Nu var jag inte ute efter nån avhandling från flera forumedlemmar vad dom anser vara eller icke vara bondmeck. Jag hade gjort det annorlunda och det var dit jag ville komma.

Du har inte berättat vad du skulle ha gjort. Bortsett från att mäta, och då förutsätter jag att du mäter upp ett spel som är 1-2 hundradelar för stort. Vilket är ungefär vad TS har.
 
Man kan i nödfall om man inte har annat göra det med vanligt superlim.
Man måste dock få bort allt fett i fälgbanan och lagerringen med aceton , sedan superlim i fälgen.

Sedan smackar man fort ned lagret så det hamnar rätt direkt , man får vänta en stund så det härdar ordentligt - det är tajt där inne och superlim är fukthärdare.

Det håller.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top