Hela hjullagret snurrar i navet

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Hur hårt måste lagret sitta fast i navet egentligen? Tror jag provkör med hojen så här och ser sen om det verkar ha glappat upp sig igen.

Räkna in all slags belastning som blir när ett par hundra kilo hoj & förare studsar fram över ojämn mark så handlar det om ganska stora krafter. Att det inte går rotera med handkraft säger inte mycket mer än att det inte kommer ramla loss själv, men det kommer inte heller sitta stilla när man börjar köra.

Lagerlåsning är det som gäller, om du inte är sugen på att byta hjul om ett par veckor. :näsblod
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Annars är väl Loctite 603 en klassiker. Den är betydligt tunnare, bra när spelet är litet. Troligen funkar det med både 603 och 638. Låt det härda ett par dagar för säkerhets skull, speciellt viktigt vid stora spalter på typ någon tiondel.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Att låsa något med cylindrisk fastsättning är en klart etablerad metod, skulle jag vilja påstå, och inte "bonnmeck"?

Absolut, men ett lagerläge är svarvat eller fräst med en viss tolerans och ett lagret har ett visst övermått som gör att det ska suga fast i lagerläget. Stämmer inte dessa överens hade jag nog velat veta hur mycket det glappar (genom att mäta).

Jag säger inte att det inte funkar, jag ifrågasätter bara att det verkar vara lite "Äh spelar ingen roll".
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Absolut, men ett lagerläge är svarvat eller fräst med en viss tolerans och ett lagret har ett visst övermått som gör att det ska suga fast i lagerläget. Stämmer inte dessa överens hade jag nog velat veta hur mycket det glappar (genom att mäta).

Jag säger inte att det inte funkar, jag ifrågasätter bara att det verkar vara lite "Äh spelar ingen roll".

TS säger så här:
Körde smärgelduk på utsidan av lagret och insidan av navet och verkar ha fått fast set tillräckligt för att det inte ska gå att rotera med handkraft.

Med tanke på att lagret "nästan" sitter perfekt så skulle jag inte vilja kalla det bondmek att montera lagret med loctite.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Att få fast ytterringen på ett lager kan ju göras på många sätt, stoppskruv, kil, presspassning, körnslag, svets. Lim är bra och klart underskattat men det kräver att man läser "how to" och förstår instruktionen, rengörning temp härdtid etc.
Den som anser att lim är vanskligt bör överväga att sluta flyga, många delar limmas ihop på flygkroppen istf att nitas.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
TS säger så här:


Med tanke på att lagret "nästan" sitter perfekt så skulle jag inte vilja kalla det bondmek att montera lagret med loctite.

Nu var jag inte ute efter nån avhandling från flera forumedlemmar vad dom anser vara eller icke vara bondmeck. Jag hade gjort det annorlunda och det var dit jag ville komma.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu var jag inte ute efter nån avhandling från flera forumedlemmar vad dom anser vara eller icke vara bondmeck. Jag hade gjort det annorlunda och det var dit jag ville komma.

Du har inte berättat vad du skulle ha gjort. Bortsett från att mäta, och då förutsätter jag att du mäter upp ett spel som är 1-2 hundradelar för stort. Vilket är ungefär vad TS har.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Man kan i nödfall om man inte har annat göra det med vanligt superlim.
Man måste dock få bort allt fett i fälgbanan och lagerringen med aceton , sedan superlim i fälgen.

Sedan smackar man fort ned lagret så det hamnar rätt direkt , man får vänta en stund så det härdar ordentligt - det är tajt där inne och superlim är fukthärdare.

Det håller.
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top