Helförsäkring CBR1000RR??!!

Olzon

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ER-6N
Josefin_J skrev:
2656615 När det gäller höjning av försäkringarna kommer faktiskt inte Honda att drabbas särskilt allvarligt just pga deras samarbete med IF. Max runt 200-300 kr.
Men du Biohazard......vill du inte köpa min CBR1000RR-06:a istället =).

Varför tror du inte Honda kommer drabbas så hårt av trafikförsäkringshöjningen? Trots deras samarbete med If så kommer ju detta försäkringsbolag precis som alla andra vara tvugna att täcka sin kostnader. Det lär de väl göra genom en höjning av premien, eller?

Biohazard

BKK-instruktör
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Nightrod
K.L skrev:
2656675 Hondaförsäkringen har en självrisk på 25000kr som jag förstått det... Det är dom där två små krumelurerna efter "sport" som betyder det... Så jag tog en vanlig avställningsbar på IF 2900kr/mån helförsäkring:gråta

Aha, som jag trodde. 25 papp letar man inte fram så lätt.
Om jag tar vanlig avställningsbar hamnar jag nog runt 2500kr/mån.
Vad har du för självrisk nu? 3.000, 6.000?

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Biohazard skrev:
2656693 Aha, som jag trodde. 25 papp letar man inte fram så lätt.
Om jag tar vanlig avställningsbar hamnar jag nog runt 2500kr/mån.
Vad har du för självrisk nu? 3.000, 6.000?

Jag har 6000kr i självrisk... Funderar på att köra halv i år och kraschkitta hojen... Men om trafikpremien stiger så mkt som dom befarar så blir det nog en motard istället... Ids fan inte hålla på och ställa av och på för jämnan...

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Biohazard skrev:
2656613 Nu ska du inte vara sån, toxicated. Vänta bara när du ringer förs.bol m. svansen mellan benen o ska försäkra din splitternya zx-10R.. :arsele
Nä, som sagt finns inget attat alternativ får det bli den dyra avställningsbara, & bli mailkompis m. vägverket. :D

Japp vem bryr sig igentligen om man är kompis med dom, så mycket som vi kör kommer din försäkring bli billig :tummenupp
Nä men allvar det funkar fint att ställa av o på faktiskt tycker jag o kommer nog att fortsätta med det hädanefter.........:squid

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
Det känns som att sporthojar kommer att försvinna från vägarna, tyvärr:(
Eftersom att det redan är svindyrt att försäkra (och billigare kommer det inte att bli) så kommer folk inte att ha råd...

Det är inte relevant att en hoj ska kosta 15-20 papp om man är 30 bast och kört felfritt i 11 år...

Då får regeringen som dom vill. Inga "farliga" hojar på vägarna:rolleyes:

farty

Prylgalen!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Z1000 -08 Svart som natten!
Jag kör med IF basförsäkring. På och avställningsbar och betalar 38000:- hel/hel för en CBR1000 -06.
Under sommaren har jag haft en CBR954 -03 som var lite billigare ca 32000:- hel/hel. Kom undan med ca 8000:- för hela 2006. Blir ju mycket papper men det är det värt.

/Martin

Svemack

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Kawa
Biohazard skrev:
2656659 Hoppas bara att allt snack o spekulationer ang. premiehöjningen är överdrivna. vet att det kommer en höjning men hoppas inte på några 400%, snarare 400 kr.

Det som verkar i stort sett klart är att det blir en skatt på trafikförsäkringen från och med 1 juli nästa år. 34%.
Betalar själv 20 papp för min dyraste försäkring, av detta är ca 5 trafik. Mao så får jag punga ut med 1700:- mer per år. Det är bara första steget i att föra över alla kostnader till fordonsägarna. Om en total överföring sker så hävdar Folksam att de måste höja trafikpremierna på sporthojar med ca 200-300%. I mitt fall betyder det 10000-15000 i ökad premie per år. Mao när detta är helt genomfört så skulle jag betala 30000-35000 istället för 20000 idag.
Detta är man naturligtvis mkt kritisk till. Men vad man också kan kritisera är försäkringsbolagens fördelning av kostnader mellan olika typer av hojar. De flesta utgår ifrån en formel där hk per kilo är avgörande. För mig verkar det absurt att om jag kör en sporttouringhoj så ska jag punga ut med 20 papp, om jag skaffar en custom så räcker det med 3-4. Sporthojar är ju överrepresenterade i olycksstatistiken, men är det verkligen så många fler olyckor? Jag tycker det verkar som vi som kör sport, touring eller gathojar får ta hela smällen för alla hojåkare.
En faktor som borde spela in är ju hur många mil man kör varje år. Det gör det ju för bilar. Många customhojar körs av äldre, som bara kör några mil om året när det är fint väder. Då är det ju inte så konstigt att det inte händer så många olyckor. Men om jag kör 2000 mil om året med en custom eller samma sträcka med en vanlig landsväghoj är verkligen risken för en olycka ca 3 ggr så hög med landsvägshojen? Dagens premier verkar ju indikera detta.

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Ankan_84 skrev:
2656751 Det känns som att sporthojar kommer att försvinna från vägarna, tyvärr:(
Eftersom att det redan är svindyrt att försäkra (och billigare kommer det inte att bli) så kommer folk inte att ha råd...

Det är inte relevant att en hoj ska kosta 15-20 papp om man är 30 bast och kört felfritt i 11 år...

Då får regeringen som dom vill. Inga "farliga" hojar på vägarna:rolleyes:

Eller så blir den inte så många registrerade hojar.:rolleyes:
Sporthojar kommer det nog alltid att finnas. Sen hurpass många som försäkrar
är ju en helt annan fråga.:yoparty

MR.H

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2004
Hoj
06an hittad å köpt...
Inte så DYRT .... :3freak :3freak :huvet

Ähh skit samma kör avställt, va fan ska man göra betala 16000kr eller... Skulle inte tro det nej.

Tyvär sant.. de kommer nog att bli fler som kör avställt. dom som säger att de inte e så farligt med denna höjning kan väl betala för dom som inte har råd då.Hur som helst kommer denna höjning bli av på 300% 400% så kommer nog kostnaden bli ganska dyr ändå, nån måste ju betala..

arrow

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Det som jag tycker är märkligt i denna försäkringssoppa är att om man löser en försäkring som gäller i 12mån som ej är avställningsbar osv. betalar in hela premien..... så kan ändå försäkringsbolaget höja premien under aktuellt år... det är ju jävligt märkligt....

men tittar man på vad det kostar så vette fan om det är lönt att köra en hel... skillnaden mellan halv och hel är rätt så stor, samt självrisken kostar ju en hel del... man får mycket prylar för dom pengarna om man är villig att skruva lite själv....

lägger man 10k på trevliga kåpor, dekaler, puckar osv. gör det väll inte så mycket om man råkar lägga ner och göra en repa i kåpan heller..... totalsmäller man är det ju inte så stor risk att man behöver oroa sig för att pussla ihop hojen........

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln