Helförsäkring som täcker banåkning?

Finnfan

Tokig finne
Gick med
26 May 2005
Hoj
KTM 525 -05,R1 -01
Ringde till länsförsäkringar idag och kollade och dom sa att deras försäkring bara gäller vid smc kurser, dubbelkollade det också och fick samma svar igen. Detta gällde även trafikförsäkringen, detta verkar ju vara lite riskabelt vid bandagar om man orsakar personskada på nån annan. Vad är det som gäller då?

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Ringde till länsförsäkringar idag och kollade och dom sa att deras försäkring bara gäller vid smc kurser, dubbelkollade det också och fick samma svar igen. Detta gällde även trafikförsäkringen, detta verkar ju vara lite riskabelt vid bandagar om man orsakar personskada på nån annan. Vad är det som gäller då?

Finns inga sådana villkor i LF's villkorsbilaga för motorcykelförsäkring.
Däremot skriver dom följande i sina villkor under punkt 313,
Försäkringen gäller INTE vid skada- som hänt under tävling med fordonet, träning för tävling, körning på tävlingsbana eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former (till exempel street race). Kan du visa att skadan skett under trafiksäkerhetsfrämjande former kan försäkringen gälla.

Det kommer alltså alltid bli ett avgörande för handläggaren och skaderegleraren att bedömma vad den aktuella dagen handlade om eller hur den bedrevs.
Ingen skillnad mot tidigare alltså. Däremot är nog så att när det gäller SMC körningar så råder det inga tvivel eftersom dom uteslutande ska syssla med trafiksäkerhetsfrämjande aktiviteter.

/Nitrous

Last edited:

Firetwin

*Det löser sig alltid ska du se*
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Kawa Z1000 -03
Jag satt och ringde runt till de flesta bolagen igår, frågade varje säljare om premier och om just bankörning. Följande svar fick jag:
Trygghansa - gäller ej vid banåkning
Länsförsäkringar - gäller vid banåkning
If - endast trafikförsäkringen gäller vid banåkning
Folksam - gäller vid banåkning
SalusAnsvar - gäller vid banåkning
Tennant - gäller vid banåkning
Sveland - försäkringen gäller endast vid SMC kurser (Sveland kunde för övrigt inte svara direkt och visste inte vad banåkning innebar, så det är möjligt att andra svar kan fås där)..

Edit: Försäkringen gäller inte om det är träning till tävling eller tävling.. Så med banåkning menar jag för oss vanliga wannabees :näsblod

Hej!
Jag ringde Tennant häromdagen, försäkringen täckte inte om man körde på bana under en dag, det fick jag som svar...hmmm. Kanse beror på vem man pratade med, men man kan ju tycka att de bör veta samma svar!!
Jaja får väl kolla igen då så får vi se!!

Göken

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2005
Hoj
Gixxer
Jag har löst ut min mc försäkring från Trygg hansa 2004 och Folksam 2006 genom vurpor på bana och jag kan varmt rekomendera folksam...

Lady in Red

Doctor
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
CBR600 RR -09
Det är nog tyvärr så att det beror helt på vem man pratar med på försäkringsbolagen.
Jag pratade med Länsförsäkringar igår.. handläggaren kunde inte svara på om försäkringen gällde för bankörning (lite konstigt.. det är ju inte så att det är nåt extremt ovanligt :va )
..så hon skulle ta reda på det o höra av sig idag, vilket hon gjorde, och svaret var nej. Men jag tror att det är för att de inte förstår att bara för att det är på en bana så är det inte tävling. Vissa av dem verkar sätt likhetstecken mellan bana o tävling.
Men jag vill inte chansa o ha den diskussionen när det väl har hänt, om det händer, så jag väljer Folksam!! De sa iaf. Ja!:tummenupp

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
Salusansvar. gäller garanterat på bana. nu har jag bara halv, men "weidac" eller liknande körde med hel och har 3000 kr i självrisk.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM