Helicoil fråga

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Skall ev "Helicoila" en gänga då den är sliten. Har Helicoilsats men eftersom jag tänkt använda originalbulten och den är japangänga, fungerar det ändå? Har provat både vanlig bult och japanbult då dessa har olika gängor (stigning eller vad det kallas, japangängan är ju tätare) och båda fungerar kanon när man har gängan i handen och gängar in dem i Helicoilgängan. Är det så att en Helicoilgänga fungerar med både standardbulr och japanbult?? :va Ett alternativ kan ju annars vara att ta en vanlig bult i stället för original. Det tråkiga är ju i så fall att vissa bultar ser ut på ett speciellt sätt, färg, krage etc etc och det ser lite billigt ut med en vanlig blank sexkantbult.

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Att den passar när du testar i det fria beror antagligen på att Helicoil:en är som en tätt snurrad spralfjäder. Så den töjer sig lite då. Det gör den inte när du monterat den.
Men vad är "Japangängor"?? Kör inte dom med metriska precis som vi :va
Kan vara så att det är fingängat på vissa ställen på en hoj men vill du vara säker så mät upp gängorna och köp en Helicoil insatts med rätt stigning/storlek.

Var sitter bulten och hur stor är den??

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Helicoilen passar bara till just den gängan den är avsedd för.

Din "japangänga" är med all säkerhet en metrisk fingänga.
Se till att du har rätt helicoil dimension(borr.gängtapp,insats) innan du gör ngt om du absolut vill använda orginalskruven,

Gronizz

The one
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Ktm 660 SMC
här kommer lite gäng dimentioner och stigningar om nån vil ha den kompleta listan så pm,a mailadress så mailar jag er den

Gänga Stigning d_inner d_medel Borr vid gängning med tapp
M1-------0,25---- 0,676----0,838
M2-------0,4------1,48-----1,74-----1,6
M3-------0,5------2,35-----2,675----2,5
M4-------0,7------3,09-----3,545----3,3
M5-------0,8------3,96-----4,48-----4,2
M6-------1--------4,7------5,35-----5
M7-------1--------5,7------6,35-----6
M8-------1,25-----6,376----7,188---6,8
M9-------1,25-----7,376----8,188---7,8
M10------1,5------8,052----9,026---8,5
M12------1,75-----9,726----10,863--10,2

Last edited:

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Tack för svaren!
Metrisk fingänga är det säkert som ni skrivit (original på många hojar) jag skall dra fast bakramen med fyra bultar och ena gängan är något dålig. Den Helicoil satsen jag har är vanlig M10. Tänkte precis så som ni sa att Helicoilgängan töjer sig något vilket jag märkte när jag hade gängan i handen och drog in en standard bult med vanlig gänga, bulten med fingänga gick perfekt in i Helicoilgängan hela vägen utan att töja sig men frågan är om det blir annorlunda när gängan väl är på plats? Hur gör alla som sätter in Helicoil-gängor på motorkåpor, ramar etc som är synliga. Om man tänker sig en motorkåpa etc med bultar som har ett visst utseende, så blir det ju inte så vackert men en bult eller fler som ser helt annorlunda ut. Måste man köpa en Helicoilsats för metriska fingängor då om man vill kunna använda originalbultar och skruvar?

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Tack för svaren!
Metrisk fingänga är det säkert som ni skrivit (original på många hojar) jag skall dra fast bakramen med fyra bultar och ena gängan är något dålig. Den Helicoil satsen jag har är vanlig M10. Tänkte precis så som ni sa att Helicoilgängan töjer sig något vilket jag märkte när jag hade gängan i handen och drog in en standard bult med vanlig gänga, bulten med fingänga gick perfekt in i Helicoilgängan hela vägen utan att töja sig men frågan är om det blir annorlunda när gängan väl är på plats? Hur gör alla som sätter in Helicoil-gängor på motorkåpor, ramar etc som är synliga. Om man tänker sig en motorkåpa etc med bultar som har ett visst utseende, så blir det ju inte så vackert men en bult eller fler som ser helt annorlunda ut. Måste man köpa en Helicoilsats för metriska fingängor då om man vill kunna använda originalbultar och skruvar?

'Japangänga' är just metrisk fingänga, och en helicoil eller recoil eller insatsgänga för vanlig M gänga går inte att använda till fingängad skruv.

Men varför inte montera helicoil i alla 4 fästpunkterna för bakramen, oftast är det så illa att när en gänga gett sig kommer de andra snart efter... Då kan du införskaffa 4st likadana M skruvar i rätt dimension.

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
'Japangänga' är just metrisk fingänga, och en helicoil eller recoil eller insatsgänga för vanlig M gänga går inte att använda till fingängad skruv.

Men varför inte montera helicoil i alla 4 fästpunkterna för bakramen, oftast är det så illa att när en gänga gett sig kommer de andra snart efter... Då kan du införskaffa 4st likadana M skruvar i rätt dimension.

Hmm..jo visst är det ett alternativ. Jag köpte ett Helicoil låda med diverse olika gängor (vanliga M gängor) för att jag skulle ha vid behov till mc-mekande, skulle antagligen ha köpt en låda med fingängor istället eftersom det är det vanligaste på japanska hojar... :huvet Men varför väljer de mc-firmor som säljer Helicoil att sälja M-gängor i stället för fingängor?

Bifogat

• sams.JPG
    sams.JPG
    146.9 KB · Visningar: 113

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Om man utgår från att stigningen på en vanlig skruv = standard stigning och all stigning under standard är "japangäng" så har ju dom på bilden "M10 Japangäng" (M10x1.25) :D Standard på M10 är 1.5.
Har du M10 fingäng så skulle jag tro att det är 1.25 men skaffa/låna en gängmätare så ser du direkt vad det är.

Biltema art.nr. 18-143
18-143_l.jpg

Bara att köpa :tummenupp

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...