Helicoil vs ?

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Hejsan!

Helicoil har en tendens att följa med upp om man har misshandlat gängan litegrann. Ibland vill dom hoppa över en gänga med av någon anledning.

Jag hörde lite vagt om ett annat system som bygger på en hylsa man gängar i för att sedan expandera på plats. Vad heter det och hur fungerar det mer specifikt? Antar att anpassat verktyg krävs för det?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Jag mosar alltid i lite locktite stark vid helicoilmontering, kanske det som fattas bara?

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Anton_Ljunghusen skrev:
Jag mosar alltid i lite locktite stark vid helicoilmontering, kanske det som fattas bara?

Jovisst men tanken med helicoil är ju att den ska vara självhämmande när man drar åt och har man då låst helicoilen så tar man ju bort den möjligheten.

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Blip skrev:
Hejsan!

Helicoil har en tendens att följa med upp om man har misshandlat gängan litegrann. Ibland vill dom hoppa över en gänga med av någon anledning.

Jag hörde lite vagt om ett annat system som bygger på en hylsa man gängar i för att sedan expandera på plats. Vad heter det och hur fungerar det mer specifikt? Antar att anpassat verktyg krävs för det?

Jag vet vad du menar jag har använt systemet dels i jobbet och på min gamla hoj detta är oslagbart det bygger på att man gängar upp ex M6 till M8 och drar i en yttergängad hylsa med en M6 skruv fastlåst med mutter ev. locktite om man vill, finessen med detta system är att om gänghylsan är för lång och sticker utanför kan man enkelt jämna till hylsan genom att lägga en kniv i en gängskåra och knacka till med en hammare och vipps så ligger gängan i nivå med godset suveränt va.
Jag är bortrest för tillfället men när jag kommer hem skall jag skriva in vad det heter. mvh Anders

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Jag har aldrig haft problem med helicoil.
På jobbet kör vi med den hylsan som är yttergängad men den tycker jag inte är lika bra.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
finnpower skrev:
Helicoil är värdelöst i alu.
I alu så är det noga med uppborrning av hål före montering
av helcoil. För stort eller snett så blir det inte bra.
Som all annat, utan bra förarbete så blir slutresultatet skit.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
BMW R90s skrev:
I alu så är det noga med uppborrning av hål före montering
av helcoil. För stort eller snett så blir det inte bra.
Som all annat, utan bra förarbete så blir slutresultatet skit.

Jovisst men jag har kört med helicoils egna borr direkt ur en borrsats med pelarborr. Man kan ändå få lite kassa resultat. Inte alla gånger men titt som tätt . Alternativet är ju förstås som någon sa att helt enkelt limma fast skrotet med loctite men då mister man ju lite av finessen med det hela. Men visst valet att ha en sönderdragen gänga eller helicoil är ju rätt lätt.

Jag är mest nyfiken på vad alternativet heter/fungerar och möjligen var man hittar det.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Alternativet heter Würth har jag för mig (finns säkert fler alternativ). Tror dom är bättre än helicoil men dom bygger mer på diametern. Man borrar, gängar, drar i hylsan som har två stift sticker upp och sen slår man ner stiften i yttergängan = hylsan kan inte åka med ur. Jag skulle nog dra ner hylsan med nån loctite bussningsmontering av typ forevermontering.
Fråga hos nån som säljer maskinförnödenheter.

Gällande helicoil så är inte jag heller så impad så länge det gäller skruv. Rätt lätt att spiralen följer med upp vid demontering och rätt lätt att dra sönder spiralen vid montering och då står man där med ett hål stort nog att stoppa in ..... i.
Men i samband med pinnbult tycker jag helicoil är rätt ok bara man drar ner både spiralen och pinnbulten med kronstark loctite och sen låter det härda ordentligt.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Får man det inte att funka med helicoil beror det på att man har skräp i gängorna som gör att inte den expanderade helocoilgängan inte sitter rätt. Man får köra ett par tre gånger med gängtappen och "skrota" ur innan man monterar helicoilen.

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
GSXR 750 -87
Har själv använt wurth insatser, ofta på motorsågar och snöskotercylindrar.
Väldigt stadigt och fint! Fast som någon tidigare sa, den bygger mer på diametern. Finns det gods så är wurth gängan helt suverän!

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Gällande helicoil så skall den väl hindras från att gänga ur sig genom att man drar ner sista biten av "spiralen" ordentligt i godset.
Ett fel många gör är att använda för lång helicoil så att sista biten inte går ner i godset ordentligt och därmed inte låser.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
CollyCompany har endel sånna produkter.

Vi har dessa på jobbet, funkar kanon iom att man slår ner låskilar som sitter i hylsan spår.
www.colly.se/components_ny/produktnavigator/agentur/images/keensert.jpg

En Helicoil bygger iofs lite mindre så är det "trångt" kan det vara ända alternativet, en förutsättning är att inget av spiralen får sticka utanför urprungsmaterialet.

http://www.colly.se/components_ny/index.asp
Välj: produkter, teknikområde, skruvförband, gängförstärkning.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Aha würth insatser är det man ska leta efter då. Tackar för svaren. Jag ser också att mina erfarenheter av helicoil stämmer rätt bra överens med andras.

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
finnpower skrev:
Helicoil är värdelöst i alu.
inte alls! det är just i alu som den behövs mest!
Vi monterar det direkt på jobbet så slipper man få med gängorna ut när man lossar skruven nästa gång.

Rätt monterat så är den oslagbar. :tummenupp

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Wurth/Keensert är fina men kostar dock liiiiiite mer än HeliCoil... :gnissla

Kollade lite på Colly, har faktiskt provat deras Amtec också. Kul grejer, självgängande. Bara att borra upp hålet och skruva i insatsen direkt på plats. De andra alternativen känns dock säkrare att montera.

Timesert har jag till oljepluggen, skitsmidigt med en krage att dra mot !
Till kamaxelöverfallen funkar det dock inte med krage, då är det någon av de andra som gäller.

Last edited:

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Fredde Meck skrev:
inte alls! det är just i alu som den behövs mest!
Vi monterar det direkt på jobbet så slipper man få med gängorna ut när man lossar skruven nästa gång.

Rätt monterat så är den oslagbar. :tummenupp

Ok kanske det men hylsorna vars namn jag lägger in när jag kommer hem (shit jag kommer inte ihåg vad dom heter men det är inte Wurth) är bättre, och ang vad dom kostar M6 - M8 30-40 spänn styck tycker jag är skitbilligt när man står där med pinnbulten i näven, största fördelen är dock att man inte behöver några specialtappar som vid helicoil (skacka om kostnad kolla priset på en komplett helicoilsats om ni törs).

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
finnpower skrev:
Ok kanske det men hylsorna vars namn jag lägger in när jag kommer hem (shit jag kommer inte ihåg vad dom heter men det är inte Wurth) är bättre, och ang vad dom kostar M6 - M8 30-40 spänn styck tycker jag är skitbilligt när man står där med pinnbulten i näven, största fördelen är dock att man inte behöver några specialtappar som vid helicoil (skacka om kostnad kolla priset på en komplett helicoilsats om ni törs).
M6 ink 10 insattser ca 650:- (ink moms)
(BARA M6 , ej hel sats)

Det är aldrig fel att ha lite alternativ hemma. :)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024