http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Helikopterpilot-7252
Hög lön kan du inte få förrän du har flygtimmar, som du kanske ser av den statistiken. Som snitt lär du få betydligt högre lön om du utbildar dig för trafikflyg (
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Flygkapten-1152) om du lyckas få timmar/erfarenhet. I stora län är helikopter slavgöra, men säkert ett roligt sådant. Militären utbildar inte för rätt licenser om man sen tänkt flyga civilt.
Go statestik, men var inte mycket till källa/referenser. Men tack för info! Faktiskt inte kollat upp lönen, den del jag är minst intresserad av (just nu), men som alltid ganska beroende av i slutändan hehe
http://www.scb.se/Pages/SalariesSearch.aspx?id=259066 <--- ser bättre ut och troligen statistiskt O.K
Så länge du väljer att inte börja arbeta mot offshore sektorn så kan det nog vara ett omväxlande jobb.
Att tura ut till riggar/plattformar verkar dock jävligt trist, från heliport som ligger vid kusten någonstans flyger du rakt ut över öppet hav och inte mycket att se, ofta dåligt väder med så du får ligga och flyga i molnen/över molnen. Sen 1.5h senare landa på en installation, passagerare bagage av/på i rask takt. Du blir tillstucken ett paket mackor av helicrew genom rutan och ett manifest, 10 minuter senare lämnar ni för nästa installation eller går tillbaka till heliporten igen. Repeat!
Stora helikoptrar med, jag har inget cert. och har inte provar själv men gissar att mindre choppers är roligare.
/bitter då helikoptern är inställd pga REGN och sitter på min lediga tid på en riggjävel mitt ute i ingenstans
Till och från riggar/plattformar låter som ens färd till och från jobbet varje morgon, what's the difference?
Jo fasen, det jag är riktigt sugen på är varierande arbetsuppgifter... eller inte det visserligen, men varierande geografiska utgångslägen och möta nya människor ofta osv. mycket resande helt enkelt
Som en gammal FS9/FSX nörd så måste jag inflika lite snabbt att flyga helikopter i FS är inte riktigt helt vad man kanske önskat sig. Jag har dock aldrig provat att flyga med någon payware addon utan endast de helikoptrar som finns med som default och några freeware addon. Så det är mycket möjligt att payware addon ger en betydligt bättre upplevelse. Lagom sugen jag blev själv nu att installera FSX och härja runt lite i skyarna.
En får se vad det blir, hittar säkerligen någon payware som styr upp det hela bättre. Om inte annat så har jag ju gamla Commanche 4 från Novalogic och helikoptrar i Battlefield 3 att röja med
*EDIT*
Haha, typiskt, upptäckte nu att spelet, och många andra, ingår ju i joystick-paketet... jaja, 168 kr är ingen tornado i plånboken.
Flight Simulator X från Microsoft®.
IL-2 Sturmovik™: 1946 från Ubisoft™.
Falcon: Allied Force från Lead Pursuit LLC.
Lock On: Modern Air Combat X-Plane 9 från Ubisoft™.
Enemy Engaged 2 från G2 Games. DCS: Black Shark
*/EDIT*
Sen är ju frågan vad ska man annars göra med de 400 000 - 700 000 SEK man inte har? bara betala hyra, bensin, mobilräkningar och supa bort?