Hellyset Yamaha DT 125 -83

Gariyan

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2024
Hoj
Yamaha DT 125 10V -83
Kom över en Yamaha DT 125 v10 -83 som stått ute under en gran i 12 år för en femhundring. Lite kul att skruva med, nu är den igång och motorn går som en klocka. Men hellyset får mig att klia hål i huvudet. Får inte igång det mer än hellyset blinkar till då och då i en microsekund när jag varvar upp motorn lite. Halvljuset funkar finfint. Har provat att koppla jorden direkt på batteriet. Jag har ström ända fram till lampkontakten till hellyset men känns som att det inte riktigt räcker till för att tända hellyset konstant. Är det någon som har någon ide vad felet kan vara? Regulatorn? Är ett 6v system. Tack få förhand.

Gariyan

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2024
Hoj
Yamaha DT 125 10V -83
Ska tillägga att jag mätte upp igen. Och i kontakten när jag varvar upp är det ca 1.5 volt (batteriet är nytt och håller 6.32 volt) både i halvljus och helljus. Så det lär ju inte räcka. Men känns som att det inte skulle räcka för att tända halvljuset heller men det gör det ju...

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ärg eller annan dålig kontakt, gör rent under hel/halv-knappen och kolla pressningar vid kabelskorna. Du kan ju samtidigt kolla ev blinkersreglage.
(du har väl en 6V lampa i, testa med en ny lampa)

Gariyan

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2024
Hoj
Yamaha DT 125 10V -83
Ärg eller annan dålig kontakt, gör rent under hel/halv-knappen och kolla pressningar vid kabelskorna. Du kan ju samtidigt kolla ev blinkersreglage.
(du har väl en 6V lampa i, testa med en ny lampa)
Yes, det sitter en ny 6v lampa i inköpt av en Yamaha återförsäljare. Har stämt av att det är rätt lampa. Har öppnat upp och smörjt upp vid reglagen samt gått igenom kablar och anslutningar.

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Ska tillägga att jag mätte upp igen. Och i kontakten när jag varvar upp är det ca 1.5 volt (batteriet är nytt och håller 6.32 volt) både i halvljus och helljus. Så det lär ju inte räcka. Men känns som att det inte skulle räcka för att tända halvljuset heller men det gör det ju...
1.5 V relativt vad (var sitter den andra mätsladden)?
Mäter du AC eller DC?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
1.5 V relativt vad (var sitter den andra mätsladden)?
Mäter du AC eller DC?
Precis, går ljuset / helljuset på batteriet eller på AC, växelström eller Likström DC ?
Fungerar ljuset med motorn igång , med motorn avstängd ?

Gariyan

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2024
Hoj
Yamaha DT 125 10V -83
Lyset fungerar endast med motorn igång. Men jag tror jag har löst det nu. Vet inte riktigt hur det kunde lösa problemet men det gjorde det. Tack ändå för inputen.

Gariyan

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2024
Hoj
Yamaha DT 125 10V -83
Jag såg att när hellyset blinkade (men bara vid höga varv på motorn) så drog det sig en liten blå "blixt" horisontellt ut från lampan. Så jag plockade bort lamphållaren och sandpapprade den lite då den såg oxiderad ut. Sen satte jag tillbaka den och då fungerade det perfekt. Hur det kunde lösa någonting har jag inte den blekaste aning om men det var det enda jag gjorde. Jag har ju hållt på med felsökningar under 3 kvällar på detta kablar, anslutningar, reglage osv men inget har hjälpt. Men detta var det som löste det. Blir aldrig klok på elektronik.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin