Helsystem på Europa-turen?

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Jag har ett helsystem (TiForce) på min hoj. Vad säger polisen om detta i Tyskland, Österrike, Italien? Har hört att tyskarna är lite petiga när det gäller ljudet.

Kanske tom är att föredra en lite tystare hoj när man utövar touring? Vad säger SH-panelen, byta till original eller köra på som vanligt?

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Du kan, jag säger kan, få problem med tyskarna. De skannar rastplatser efter avvikanden på fordon. Argumentera med dem är nog bara att glömma. Om de påpekar ditt system så är det att byta; och byta på plats.

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ett antal med och utan motor
Jag har samma erfarenhet som ovan, att om du ska ha ngn utrustning på hojen som inte är orginal så måste den vara TuV märkt eller godkänd av tillverkaren av hojen och det skall framgå av stämpel på delen i fråga eller dokument.
Tysk polis har jag aldrig upplevt som ovänlig, men de kompromissar inte, och det innebär att orginalsystemet är det jag skulle välja, men det gäller även andra detaljer som inte brukar bli några problem med hemma som ex vis miniblink och kåpglas i anna färg än orginal etc.

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Jag har samma erfarenhet som ovan, att om du ska ha ngn utrustning på hojen som inte är orginal så måste den vara TuV märkt eller godkänd av tillverkaren av hojen och det skall framgå av stämpel på delen i fråga eller dokument.
Tysk polis har jag aldrig upplevt som ovänlig, men de kompromissar inte, och det innebär att orginalsystemet är det jag skulle välja, men det gäller även andra detaljer som inte brukar bli några problem med hemma som ex vis miniblink och kåpglas i anna färg än orginal etc.

Tack för de snabba svaren!

Blir att montera på originalsystemet då.
Kåpglaset var en nyhet för mig. Mitt kåpglas är mörkt och högre än original. Men säg att man blir stoppad, då är det väl bara att plocka av, åka 10km och sedan montera på igen?

BaMF

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
KTM 660 04
Nu har jag aldrig gjort några långa semester turer med hojen, och mitt svar har inget att göra med frågan riktigt. Men om jag skulle planera en lång resa skulle jag nog försöka få tag på original dämpare, skulle nog inte orka höra mitt micron slipon brumma i ett par hundra mil. Tar nog smällen att den låter lika manligt som en symaskin då.

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic

Kåpglaset var en nyhet för mig. Mitt kåpglas är mörkt och högre än original. Men säg att man blir stoppad, då är det väl bara att plocka av, åka 10km och sedan montera på igen?

Nja, det kan också bli att de säger; " vi känner till en firma som kan fixa det åt dig här och nu. Du får givetvis betala utkörningen, monteringen, samt varan. Ok?"

Samma med däck. Polisen kan komma att fråga dig om vart du ska. Om de anser att däcken inte håller så är det att byta. Det ryktas om att däcken ska hålla HELA resan, men det kan jag inte bekräfta.

Tyskarna har ett fantastiskt vägnät och förutsättningen för att trafiken ska flyta är diciplin.

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Nja, det kan också bli att de säger; " vi känner till en firma som kan fixa det åt dig här och nu. Du får givetvis betala utkörningen, monteringen, samt varan. Ok?"

Samma med däck. Polisen kan komma att fråga dig om vart du ska. Om de anser att däcken inte håller så är det att byta. Det ryktas om att däcken ska hålla HELA resan, men det kan jag inte bekräfta.

Tyskarna har ett fantastiskt vägnät och förutsättningen för att trafiken ska flyta är diciplin.

Gnälliga typer alltså! Ska ta hojen på tåget från Hamburg till München så får väl hoppas det inte blir så mycket problem. Blir till att byta till originalsystemet så får det vara bra där. Det förhöjda kåpglaset tror jag inte man klarar sig utan.

Blir det ändå problem har jag övat in följande fras:
"Hur kan man vara så kaxig när man har förlorat 2st världskrig? Adjö!" :gnissla

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
OT: När åker du? Jag ska nämligen åka samma sträcka. Den 6/7 för min del.

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
OT: När åker du? Jag ska nämligen åka samma sträcka. Den 6/7 för min del.

Tåget går 30/6 och hem igen 14/7. Du kanske har bra tips om vägar, utflyktsmål? Vi ska spendera en del av tiden åt sommar-skidåkning i Mayrhofen bland annat.

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Mayerhofen kommer vi förbi på väg mot Iselsberg.
Vi kör många pass. Jag har vår tur klar som .GPX om du vill ha den.

Så ni ska åka skidor? Fräckt.

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ett antal med och utan motor

Grejen är den att de tar stenhårt på det här med att ett fordon skall vara exakt som det är typbesiktigat, eller med av tillverkaren godkända tillbehör.
Samma regler gäller egentligen här hemma, men att polisen här inte bryr sig om det i samma omfattning.
Kolla ditt kåpglas, är det som sagt märkt med TUV och ngt nummer så är det troligtvis OK, annars är det egentligen inte godkänt och kan bli problem.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Köper numera bara sportavgas-system till MCn och mina bilar med "db-killer".

Ska man köra långt snäpper jag bara i db-killern på några sekunder så blir det tyst och skönt.

Mitt intryck är att det är mycket mindre risk att dra på sig tyska polisens uppmärksamhet om man kommer smygande lite tyst, med lagliga blinkers och "synlig" regskylt.

Har du ingen db-killer du kan snäppa i ? Kan man ha mycket nytta av senare också

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024