Helsystem, PCIII mm på helt ny hoj...?

Mr_M5

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Yamaha R1 -09 Black Edition...
Tänkte höra med folk här, om någon har erfarenhet av att montera ett helsystem mm på en helt ny hoj, dvs en hoj som inte är inkörd än? Funderar på att montera på ett fullsystem, PCIII, KN-filter, men är lite tveksam till att motorn inte är inkörd... Vill ju inte sätta den i bänk o tokvarva/mappa den i dett skede, så alternativet är ju att ladda hem en mapp, som är någorlunda korrekt, köra in den 100-150 mil och sedan åka till en riktigt duktig mappare och få den bänkad ordentligt. Okej att den ska köras in hårt(men inte vårdslöst), men man är lite tveksam...

Grejen är den att nu under vintern har man ju tid och möjlighet att montera detta i lugn och ro, sen i vår vill man ju bara köra :D

Ni som verkligen har erfarenhet av detta, svara gärna, eller om det finns någon duktig mappare/bänkkörare här som har någon ide´... Vad anser ni?

K. :tummenupp

Last edited:

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
Mr_M5 skrev:
2604608 Ni som verkligen har erfarenhet av detta, svara gärna, eller om det finns någon duktig mappare/bänkkörare här som har någon ide´... Vad anser ni?

K. :tummenupp

Har jag ocksa undrat over?!

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
kör in hojen i bänken!

edit: hur många kör igentligen in prylarna? inte många skulle jag gissa... iaf om det menas att ligga och fjutta under 7k som det står i boken

Mr_M5

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Yamaha R1 -09 Black Edition...
Jepp... Har hört med olika mappare/bänkkillar och duktiga motorbyggare, dom säger alla samma sak. Man kan utan problem bänka cykeln direkt, fast man behöver ju inte köra o n ö d i g t många och långa högvarvspulls...

Så nu sitter helsystemet på plats, samt filter och PC3... :tummenupp Blir att provstarta i helgen och lyssna på porret... :yoparty

K.

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Och när du då redan har fått svar på din fråga så gör jag en sidofråga i din tråd om du inte misstycker. (Jag gör det även om du misstycker i och för sig.) :D

Vad menas med KN-filter? Luftfiltret anar jag att det är, men vad står KN för?

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
lorkan skrev:
2614683 Och när du då redan har fått svar på din fråga så gör jag en sidofråga i din tråd om du inte misstycker. (Jag gör det även om du misstycker i och för sig.) :D

Vad menas med KN-filter? Luftfiltret anar jag att det är, men vad står KN för?

K&N är en tillverkare av (luft, olje, etc)filter.
http://www.knfilters.com/

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Aha. Tydligen främst på området va? (Med tanke på hur många som verkar ha KN-filter..)

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
lorkan skrev:
2614844 Aha. Tydligen främst på området va? (Med tanke på hur många som verkar ha KN-filter..)
Jo KN gör fina saker med bra kvalité så de är väl därför de är populärt kanske...(Jag har också KN-filter:D )

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
6,5 tums hjul...
P@trik skrev:
2614053Dessutom är väl redan motorerna fabriksinkörda eller är det nått jag missuppfattat ?

Tja, fabriksinkörda å inkörda...
Själv sett hur någon italienare stoppat in en splirrans nyss hopsatt Ducati-motor i bromsbänk och varvat friskt.

Sedan monteras hojen ihop för att sättas i rullande landsväg innan leverans till kund (gäller alla moppar).
Motfrågan kan vara - tror ni tillverkare vågar skicka ut en hoj utan att provköra den/starta motorn?

Till nästa fråga, hur ömtålig är en alu/järnklump som motorn?
Vet att Peter Sköld mätt upp mer effekt utan inkörning...

Vet också att det man lyckas med efter "vetenskaplig" inkörning är ökad livslängd på motorn med kanske 2.000 mil innan renovering...
Och renovering då oftast efter tio år eller mer...
Slutsats dras av var och en som läser - erfarenheter kan inte ärvas.

Läs gärna också under teknik- och mekhörnan för mer info.
Lycka till "M5'an"!

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...