Helt död Cheva Van -88. Immobilizer som spökar?

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Tjena!

Försöker med alla teknikkunnikga på detta forum och hoppas på lite hjälp.

Lite historia först:
Har underhållsladdat batteriet på vanen lite under vintern (den står ute under presenning) och det har inte varit några problem.

För en vecka sedan skulle jag göra samma och då var batteriet stendött, tog ingen laddning alls. Jag började då projektet med att få ut fanskapet. Efter en halvdags skruvande, ryckande och svärande gav jag helt enkelt upp. Slängde då på laddaren igen bara för att se och se på fan, då tog batteriet laddning.

Lät det ladda nästan två dygn tills CTEK laddaren sa 100%. Slängde på polerna och bilen är stendöd. Ingen el alls.

Nu till det konstiga:
När jag slänger på minuspolen på bilen så klickar det till i motorutrymmet, låter som ett relä som slår till, och varningsblinkers blinkar tre gånger. Sen är bilen heldöd.

Jag har mätt upp elen i motorutrymmet och det finns ström i allting. När jag sen mäter inne i kupén så går det inte in någon ström alls, förutom till den lilla larm blinkaren som sitter vid rutan på förarsidan. Jag har aldrig använt något larm på bilen utan endast kört med nyckel.

Jag har försökt att "blippa" av larmet med medföljande kontroll, men det enda som händer är att lampan på larmdosan i fönstret slutar att blinka.

Vad fan gör jag nu? Kan en immobilizer verkligen klippa all ström till bilen? Trodde mest att de var kopplade till soppa-pumpen eller startmotorn? Rycker jag bort hela skiten eller kan jag fixa det på något sätt?

Bifogar en bild på hur det ser ut. Detaljen som är fastsatt med buntband är den som jag tror klickar. Idag blir det att riva ned inredningen och försöka se vart kablarna går in igenom torpedväggen och mäta där med multimeter.

Så sjukt irriterande! Tacksam för lite tips och råd på vägen i mitt felsökande.

Bifogat

• DSC_0060.jpg
    DSC_0060.jpg
    250.1 KB · Visningar: 742

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Mät upp batteriet med en multimeter, det är troligen förstört. Eller så är t.ex. jordkabeln eller dess anslutning dåligt. Prova med ett annat batteri och startkablar.

CTEK kräver att det är lite liv i batteriet innan den påbörjar laddning. Eftersom det verkar ha varit precis på gränsen då du inte fick igång laddningen första gången har batteriet varit djupurladdat, har det även varit minusgrader kan det ha frusit sönder då ett urladdat batteri är känsligt för låga temperaturer.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Kolla så att huvudbrytaren ger kontakt ordentligt, ibland kan dom smälta ner lite plast som stoppar muttern från att landa till 100%.

Men nej, vanligtvis bryter inte relät i larmet mer än startmotorn och evt. matning till styrdon m.m.

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
Battriet verkar tappa laddning efter någon dag, har satt på laddaren igen. Hittade en jord till larmhögtalaren som var nästan helt död. Vet i fan om denna kanske kan vara orsaken, men ska byta det idag. Annars antar jag att det är att demontera inredningen för att se vart kabelstammen som kommer från motorn slutar att ge ström?

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Battriet verkar tappa laddning efter någon dag, har satt på laddaren igen. Hittade en jord till larmhögtalaren som var nästan helt död. Vet i fan om denna kanske kan vara orsaken, men ska byta det idag. Annars antar jag att det är att demontera inredningen för att se vart kabelstammen som kommer från motorn slutar att ge ström?

Leta fram multimetern och mät spänningen (V) över batteripolerna.
Lyft av en kabel från en batteripol och mät strömmen (A) mellan batteriet och kabeln för att se om du har någon krypström som kan få batteriet att ladda ur.

Annars är det ännu mer troligt att det jag skrev tidigare om förbrukat/sönderfryst batteri stämmer.
Ett urladdat batteri kan frysa sönder om det är c:a -7 grader ute. Ett fulladdat tål -50 eller -60 eller nåt...

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
Leta fram multimetern och mät spänningen (V) över batteripolerna.
Lyft av en kabel från en batteripol och mät strömmen (A) mellan batteriet och kabeln för att se om du har någon krypström som kan få batteriet att ladda ur.

Annars är det ännu mer troligt att det jag skrev tidigare om förbrukat/sönderfryst batteri stämmer.
Ett urladdat batteri kan frysa sönder om det är c:a -7 grader ute. Ett fulladdat tål -50 eller -60 eller nåt...

Det som är så skumt med om batteriet är kasst är beteendet att det finns ström i motorutrymmet men inte i kupén, samt att varningsblinkers blinkar 3 gånger när jag sätter på polerna. Det får det att kännas som en immobilizer . Men ska testa det du nämner.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping