Hembyggda kåpskruvar

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tja!

När jag köpte kraschkåpor i vintras fick jag inte med några skruvar, och det satt nån form av Dzus-fästen i kåpan, så standard Dzus hade nog inte passat, och dom kostar ju dessutom mellan 50 och 80kr st :jisses Och eftersom det var 8 st så var det ju skruv för mellan 400 och 640 kr, dvs 4-6 Rörkenkvällar :huvet
Nåja, snålheten kan ju vara kreativitetens moder ibland :rolleyes: så jag började göra egna fästen. Jag tog en gammal kedjesprayburk, och återigen hade snålheten styrt mitt val, inköpt på Biltema :hihi Den sågade jag upp, så att jag blev av med ändarna, dock var jag smart nog att slå två hål i den först och fylla med vatten 2 ggr så att det inte blev roliga överaskningar när Dremeln började gnistra :brinnerup Sen klippte jag ut ca 2 * 5 cm stora bitar ur den, borrade 8mm hål och slog in islagsmuttrar, dvs piggarna på den gick igenom plåtbiten! Det var väldigt enkelt, jag borrade ett 8,5mm stor hål i en bräda, la på plåtbiten över hålet, stoppade i islagsmuttern och slog till! Sen vek jag till piggarna så att dom låste på baksidan om plåtbiten.
Sen var det bara att måtta lite och borra hål så jag kunde popnita fast dom i kåpan! :tummenupp Jag hittade tyvärr bara spårskruv i M6*20 på biltema, jag ville ju ha lite större skalle, men det funkar ju det också! M6*10 funkar nog också, men jag ville in chansa, dom extra grammen kan jag nog leva med :hihi
Total kostnad:
Skruv (M6*20, Biltema-artnr: 19-770) 10,90:-
Islagsmutter (M6, Biltema-artnr: 86-197) 11,90:-
Popnit ingick i nittången jag köpte förra året och burken låg i återvinningslådan i garaget.
Så totalt kostade det 22,80kr :tummenupp Och det räcker till 2,5 kåpset! :Bugar
Skickar med några bilder på resultatet!
 

Bifogat

  • Kåpskruv_1.jpg
    Kåpskruv_1.jpg
    55.1 KB · Visningar: 459
  • Kåpskruv_2.jpg
    Kåpskruv_2.jpg
    70 KB · Visningar: 335
  • Kåpskruv_3.jpg
    Kåpskruv_3.jpg
    76.1 KB · Visningar: 356

tstyle

TSTYLE.se
Gick med
5 May 2004
Ort
Umeå
Hoj
2008, Ducati, 1098
Grymt kreativt. Jag kan bli galen över priserna på en del SMÅSAKER till motorcyklar. Älskar alla goa tips på Sporthoj, som detta t.ex.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top