Heminredning/home styling

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Hej sporthoj!

Flyttar ur studentlyan nu, och ska passa på att "pimpa" mitt nya crib så att säga.
Eftersom mitt tidigare intresse varit vääälidgt svalt på den fronten tänkte jag att det får bli ändring på det, men jag vet inte i vilken ände jag ska börja.

So, vilka tidnignar/hemsidor etc ska jag besöka, hitta prylar att köpa osv?
Tänkte slänga in nått nytt golv, måla lite och sånt. Det är dock bara en hyreslya, så inga jättesummor, men ska jag bo där några år så lär det ändå va värt några k.

Ska jag ta in en konsult? :D

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Mitt tips är att lägg inga pengar på det. Snart träffar du en kvinna, då åker alla dina prylar ut och först när det är försent så upptäcker du att ni helt plötsligt prenumererar på kuddar.

//KaliZ

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Mitt tips är att lägg inga pengar på det. Snart träffar du en kvinna, då åker alla dina prylar ut och först när det är försent så upptäcker du att ni helt plötsligt prenumererar på kuddar.

//KaliZ

Jag trodde att du syr egna kuddar.:D

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vad har du för budget? För 10k kan man åstadkomma mirakel.
Dra över en ritning till mig så skall jag komma med några enkla och billiga förslag.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Gå in på IKEA för att hitta inspiration. eller varför inte, gå runt lite och kolla in deras olika stilar och rum. Välj en stil och köp allt som finns där. Och lyssna inte på alla som gnäller ikea hit o ikea dit, billigt är bra.....så kan man byta stil då och då utan att det svider allt för mycket.

Blir annars lätt att man köper massa dyra grejer sen drar man sig för att byta ut dessa när man väl tröttnat.

Last edited:

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Absolut inget fel på ikea, har börjat åka runt lite till olika butiker.

Jag gillar modernt, grått svart- rött blått. Enkelt utan krusidulller som blommönster etc.

Följande har lyckats rätt bra.
http://www.minhembio.com/GRÄVMASKIN/326731#416192

Frågan är hur långt man kommer på 10k i en 2a på 51kvm.

Ska man passa på å köra en hel insats under julledigheterna, eller är det smartast att ta små steg under ett par månader?

Händig är jag, har bara inte grejat hemma så mycket, mest hoj/bilmek.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Absolut inget fel på ikea, har börjat åka runt lite till olika butiker.

Jag gillar modernt, grått svart- rött blått. Enkelt utan krusidulller som blommönster etc.

Följande har lyckats rätt bra.
http://www.minhembio.com/GRÄVMASKIN/326731#416192

Frågan är hur långt man kommer på 10k i en 2a på 51kvm.

Ska man passa på å köra en hel insats under julledigheterna, eller är det smartast att ta små steg under ett par månader?

Händig är jag, har bara inte grejat hemma så mycket, mest hoj/bilmek.

För 5k får du väl iaf nästan köksbordet i länken.

Prata NOGA med hyresvärden innan du målar eller gör om något.
Inte alltid dom godkänner vilka färger som helst. Har man tur kan dom pynta färgen mot att du gör jobbet men ibland blir det tjafs.

Om du nu ska måla väggar eller byta golv är det nog lika bra att göra allt på en gång för du kommer ändå inte kunna leva normalt i lägenheten under tiden.
Alla möbler ihopklumpade för att komma åt väggarna och allt stinker färg eller tapetklister.

Vill du komma undan billigare med möbler så leta begagnat. Massiva träbord kan slipas och målas för en billig peng och bli läckert.
En soffa går att klä om till valfritt tyg i vissa fall.

Och fördelen är att du får ett hem som ingen annan har. Lite surt att köpa ett helt rum på IKEA som hela stan har sett.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Är fokus att bo fint, eller tror du att du hittat ditt nya intresse?

Jag lever i en värld där vinden fyllts av fd. inredningsgrejer, för det som kommer in åker ut inom några månader. Konstant rullning på det där för att tjejen tycker det är "kul" :dummer.

Personligen bryr jag mig mer om hemmiljön än shoppandet, det har mer varit ett onödigt ont. Som det nu finns lösningar på :tummenupp

Kolla efter en bra inredningsdesigner. Vi ska ta in en som varit hos bekanta, hon fick lite förutsättningar gällande stil, vad rummet ska användas till, budget osv. Sen gjorde hon en 3D-bild av rummet som det kunde se ut, och listade alla saker som skulle in med inköpsställe+pris. Dessutom gjorde hon det med ett "exklusivt" och ett budget-alternativ.

Har sett flera grejer hon gjort, och blivit grymt imponerad faktiskt.

Jag tror tom jag (inte tjejen, hon skulle säkert byta ut allt efter ett kvartal ändå) skulle gå +-0 på det då man slipper köpa massa saker som inte passar och förlora pengar på det. Det är dyrt att göra fel, lika dyrt som att betala för att göra rätt :tummenupp

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Jag vill bo fint. Har inte så stort intresse i att välja färger..
Byggbiten är rolig =)

Vad kostar tjänsten?

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Gå in på IKEA för att hitta inspiration. eller varför inte, gå runt lite och kolla in deras olika stilar och rum. Välj en stil och köp allt som finns där. Och lyssna inte på alla som gnäller ikea hit o ikea dit, billigt är bra.....så kan man byta stil då och då utan att det svider allt för mycket.

Men fan, köp inte IKEAs stil rakt av. Det är väl inte dom som skall tala om hur det ska se ut hemma hos dig?
Köp några möbler på IKEA och inred sen själv med personliga prylar som du gillar.

Med en målarburk (vit färg, nanovit heter den) kan man åstadkomma väldigt mycket.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Något av det jag fick med mig från min inredare när kåken skulle avyttras var att inte övermöblera, inte för mycket gardiner som blockerar förnstren (Dock gör gardiner mycket.) och ha gärna kallvitt ljus i vitrinskåp där glas står. Det "krispiga" ljuset gör sig bra tillsammans med vinglas och dylikt.

Ett skinnställ som matchar väggfärgen är fräckt att ha i vardagsrummet. Mitt svartvita (Som jag inte längre brukar.) hänger bredvid TVn på en vit vägg och det blir godkänt av min dam, som för övrigt sägs ha bättre smak vad gäller inredning än mig.

Det går att göra en man cave stilfull utan att det ser ut som ett tonårsrum!

Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Läst en del av tidningen Residence. Modernt och lyxigt, men går att plocka idéer därifrån och leta saker på blocket för att passa in. Ikea är bra att köpa basmöbler, stort och diskret design. Istället för att fläska på och köpa Ikeas dyraste soffbord så leta på blocket och lägg lika många kronor, men få något mer udda/designmöbel hållet.

60-talsprylar är ofta trindare och mindre i designen. Samma funktion, bra kvalitet, men övermöblerar inte rum lika lätt och känslan bli luftigare. Dock är de poppis så de kan kosta några slantar.

Vissa hyresvärdar har löpande underhåll som man kan tidigarelägga mot en viss summa. Värt att kolla upp och vilka alternativ det medför.

Har du en trist plastmatta kan du lägga billigt laminatgolv. Tänk på att det ofta är hårt; inte lika skönt att gå på, känns ofta kallt om fötterna samt att det märks aningen på akustiken - ekar lättare.

Tänk även på hur ljuset kommer in, så du inte får ett för mörkt rum.

Ett annat tips kan vara att surfa runt på hemnet och leta lägenheter med liknande planlösning och se hur de löst sakerna.

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Men fan, köp inte IKEAs stil rakt av. Det är väl inte dom som skall tala om hur det ska se ut hemma hos dig?
Köp några möbler på IKEA och inred sen själv med personliga prylar som du gillar.

Med en målarburk (vit färg, nanovit heter den) kan man åstadkomma väldigt mycket.

Visst håller med men snubben vill göra det enkelt billigt och han verkar inte ha så värst mycket intresse så gav ett förslag på det enklaste alternativet.

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Mhm..... Där har du ju en poäng... Men det blir inte så personligt precis.

Han vill nog bara att brewdarna ska trivas när han testar vad kewken går för, de föredrar Ikea kopior mer än en gammal svettig skinnsoffa, gammal kvalster fabrik till säng, inga gardiner svettstrumpor/kallingar som grythandske o.s.v.

Skruvish ta inte illa upp, säger inte att det är så hos dig men man har sett sjuka grejer hos vissa snubbar.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Han vill nog bara att brewdarna ska trivas när han testar vad kewken går för, de föredrar Ikea kopior mer än en gammal svettig skinnsoffa, gammal kvalster fabrik till säng, inga gardiner svettstrumpor/kallingar som grythandske o.s.v.

Skruvish ta inte illa upp, säger inte att det är så hos dig men man har sett sjuka grejer hos vissa snubbar.

HAHA. Har en tjejpolare som när hon kom hem till sin dejt första gången upptäckte en 5 liters pumpflaska med glidmedel på sängbordet. :sicko

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA