Hemmabio?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Vet någon vart jag kan få tag i hyfsat billiga kabelrännor att dölja all kabel i? Behöver diverse olika storlekar och dom måste vara vita.

Bauhaus rännor är överlägsna! Olika storlekar, bra kvalitet, bra pris och olika storlekar. Finns som självhäftande och utan.

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
Ingen längre =(
Det får nog bli Bauhaus då. Synd att man inte kan titta på produkterna på deras hemsida, men det är ju inte så långt till Uddevalla så det får bli en tripp dit nu i veckan.

Nu står grejerna hemma. Blev en "budgetmodell" då jag kände att detta paket duger till mig och sen så finns det ju alltid massa annat man vill lägga pengarna på också. Förstärkaren heter AVR 135 och högtalarpaketet heter HKTS 7b. Har bara öppnat lite och klämt än så länge, ska till jobbet strax =(. Men allt var med, dock var kabeln till en utav bakhögtalarna för kort, så den får jag byta imån.

Här kommer ett smakprov, fler bilder kommer när allt är på plats.

Bifogat

• PICT6100 (Small).JPG
    PICT6100 (Small).JPG
    44.6 KB · Visningar: 55
  • PICT6103 (Small).JPG
    PICT6103 (Small).JPG
    35.2 KB · Visningar: 40

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
Ingen längre =(
Är jag dum i huvet? Vart fan kopplar jag in den optiska kabeln från stärkaren? Jag har ingen utgång på dvdn och ingen på tv:n. Var alldeles för länge sen jag grejade med sånt här? Ska den bara kopplas från optical till optical 1 eller 2 på stärkaren? Nej så kan det väl inte vara?

Tacksam för hjälp!

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Är jag dum i huvet? Vart fan kopplar jag in den optiska kabeln från stärkaren? Jag har ingen utgång på dvdn och ingen på tv:n. Var alldeles för länge sen jag grejade med sånt här? Ska den bara kopplas från optical till optical 1 eller 2 på stärkaren? Nej så kan det väl inte vara?

Tacksam för hjälp!

Har du ingen optisk utgång från DVD:n? Nä, nu skojar du allt?
Den ska kopplas från den optiska utgången på DVD:n till dn optiska ingången på förstärkaren, brukar vara märkt med DVD eller optical-in eller liknande.

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
Ingen längre =(
Har du ingen optisk utgång från DVD:n? Nä, nu skojar du allt?
Den ska kopplas från den optiska utgången på DVD:n till dn optiska ingången på förstärkaren, brukar vara märkt med DVD eller optical-in eller liknande.

Jag har en gammal Pioneer DV-370 och den har ingen optisk utgång. Glöm det jag sa tidigare om hur man kopplar, måste vara matbristen pga allt meckande.
Jag kör componentkablar från dvd:n till stärkaren. Sen måste jag ju ha separata audiokablar till tv:n, det är det som den optiska sköter i vanliga fall då va? För vad är det mer som ska upp till tv:n än mina audiokablar från dvd:n? Men vad skickar bilden om componentkablarna är inkopplade i stärkaren?

Bifogat

• back.jpg
    back.jpg
    12.7 KB · Visningar: 40
  • connections.jpg
    connections.jpg
    24 KB · Visningar: 41
Last edited:

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Jag har en gammal Pioneer DV-370 och den har ingen optisk utgång. Glöm det jag sa tidigare om hur man kopplar, måste vara matbristen pga allt meckande.
Jag kör componentkablar från dvd:n till stärkaren. Sen måste jag ju ha separata audiokablar till tv:n, det är det som den optiska sköter i vanliga fall då va? För vad är det mer som ska upp till tv:n än mina audiokablar från dvd:n? Men vad skickar bilden om componentkablarna är inkopplade i stärkaren?

Du kör väl ljudet via försärkaren? Således behöver du inget ljud till TV:n utan bara bild.
Bilden kör du via komponentkablarna. Från DVD:n direkt till TV:n

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Har du ingen optisk utgång från DVD så ska du köra digital coaxial kabel i stället från DVD till recivern.

Och komponent kabeln kopplar du in i recivern´s komponent ingång märkt DVD tex, samma med din digitala coaxial kabel, den ska oxå kopplas i reciverns ingång märkt tex DVD.

Sen vet jag inte vad du har för TV, men har du en gammal CRT TV så drar du en s-video kabel från reciverns s.video utgång (monitor Out) till CRT TV´n

Har du en platt skärm kan du köra en komponent kabel från recivern till platt TV, även där ska den kopplas till Monitor out

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
Ingen längre =(
Tack för svaren!:tummenupp

Jag snek lite och köpte ingen ny dvd när jag köpte surroundpaketet, väntar tills hösten och köper en PS3:a istället.
Då åker jag ner och köper en coaxkabel så fort affären har öppnat!

Ha det gött!

Mvh Bobby

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Tack för svaren!:tummenupp

Jag snek lite och köpte ingen ny dvd när jag köpte surroundpaketet, väntar tills hösten och köper en PS3:a istället.
Då åker jag ner och köper en coaxkabel så fort affären har öppnat!

Ha det gött!

Mvh Bobby

Komihåg att det ska vara en DIGITAL COAXIAL KABEL och den ska vara 75ohm stabil.

Denna är en av dom bästa MARCUSCABLE DIGITAL COAXIAL

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
Ingen längre =(
Komihåg att det ska vara en DIGITAL COAXIAL KABEL och den ska vara 75ohm stabil.

Denna är en av dom bästa MARCUSCABLE DIGITAL COAXIAL

Japp! Köpte en nyss, märke CTI, den är nog bra, det var samma märke på audiokablarna jag köpte. Nu skulle jag bara haft en s-videokabel så att jag kan göra alla inställningar på skärmen! :huvet

Blir till att åka till affären igen...

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CTI, aldrig hört talas om

>>DeeCati, något du har hört talas om ??

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
Ingen längre =(
Nu har jag riggat upp allt och kalibrerat och ställt in högtalarna. Hörde även att man kan låta förstärkaren själv "lyssna av" rummet och ställa in akustiken? Men detta kanske inte finns på min eftersom det är en budgetmodell? Harman/Kardon AVR 135, någon som vet om detta finns?

Nu har jag ett problem. Jag köpte en digital coaxkabel som jag kör från dvd:n till Coax 1 på stärkaren. När jag drar igång en film så står det "Unlock" på förstärkaren vilket enligt handboken betydde "ingen signal mm". Jag tänkte att jag måste säkert göra några inställningar på min dvd och ändra ljudformat eller nåt sånt. Jag tryckte på "Menu" knappen för att komma till dvdmenyn men den är ju för filmens meny, och då funkade det plötsligt?! Men så fort jag sätter i en annan film så händer samma sak igen, men filmen går igång och allt ljud funkar men jag måste först trycka på "Menu" knappen på dvd:n.

Hur kommer detta sig? För så här vill jag inte ha det, jag vill ju kunna bara trycka på "Play" och så ska filmen spelas upp, för som det är nu så håller dvd:n på ett tag sen stoppar den. Första filmen jag spelade upp så visade den warningtexten och allt sånt men sen stoppade dvd:n bara.

Snälla hjälp mig!

Mvh Bobby

Lesabre

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
GSX750
Om du trycker på menu eller setup på fjärren utan att ha dvdskiva i så bör du komma till dvd´ns grundmeny.

Mvh Jonas

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Självkalibrering finns ej på din modell

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
Ingen längre =(
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
CTI, aldrig hört talas om

>>DeeCati, något du har hört talas om ??

Har hört det några gånger, är väl ett hyffsat märke vad jag har förstått :va Men i min värld är en coaxkabel alltid en coaxkabel och i detta fall funkar vad som helst skulle jag tro.

Angående ljudet så ska du antagligen gå in i DVD-menyn och välja digital out eller nåt annat skoj, jag vet inte vad det kan tänkas heta i Panasonics värld. Det kan stå "RAW", PCM mm men det är bara att pröva sig fram. Alternativt tanka hem Manualen till dvd'n på nätet om du inte har kvar den.

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
Ingen längre =(
Tack för hjälpen allihop!
På nåt underligt sätt så funkar allt som det ska nu? Jag har inte ändrat något, var inne i dvdmenyerna och testade lite olika utljudsalternativ men ändrade inget som sagt. Drog på "Shooter" med Mark Wahlberg för att soundchecka lite, och jag är mycket nöjd med ljudet. Det duger för mig, och för att reta grannarna lite :D.

Så här blev det! Och kabeln som går utanpå rännan ska inte synas sen, det finns inget väggfäste med till centern så jag ska bygga en liten hylla och ställa den på, men för stunden ville jag bara ha igång grejerna!
Tur att jag inte har tagit kort på den hästehärvan med kablar som finns bakom bänken, hur i all världen ska jag få bukt med alla kablar? Hur har ni gjort? :va

Bifogat

• PICT6133 (Small).JPG
    PICT6133 (Small).JPG
    40.9 KB · Visningar: 48
  • PICT6152 (Small).JPG
    PICT6152 (Small).JPG
    13.9 KB · Visningar: 44

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Riktigt tjusigt!
När jag monterade allt i nya lägenheten så gjorde jag av med ca 30m kabelkanaler som jag har monterat i en fräsning i de stora golvlisterna och en del direkt på listen och även i taket till projektor och på vägg till tv'n. Bakom och under på stereobänkarna så har jag också kabelkanaler och har på så vis lyckats gömma nästan allt. Drygt när man ska koppla in något extra men jag har även dragit lite extra som finns ifall att det behövs.
Men som sagt så har Bauhaus allt du kan tänkas behöva för bästa pris, K-rauta och Silvan är 10ggr så dyra för samma grejjer.

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
Ingen längre =(
Tackar!

Jag smäckte upp ett par rännor bakom bänken med men det är sånt virrvarr så jag får inget grepp om det, vill få in bänken mot väggen mer, för att man inte ska se härvan när man kommer in i rummet och kollar från sidan så att säga. kan nog hända att jag bokar hyllan under stärkaren till fack för kablar och sen döljer det framifrån med någon slags skiva, får se hur det blir.
Jag bor ju bara i en hyresrätt så jag vill inte mecka för mycket men annars har jag sett folk som har golvlister som du beskrev, det blir riktigt snyggt! Nu är inte mina kabellister så jättefula och stora så jag är ganska nöjd ändå!

Ha det gött!

Mvh Bobby

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept