Hemmabiopaket+tv?

Boostmax

Fem fyror är fler än 4 elefantöl !
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
FZ1-S
Aloha!
Känner att en alltför stor bunt stålars finns på kontot, kommer att sälja hojen inom kort, kommer nog att, i samband med flytt till nytt plejs, köpa på mig(oss) lite värre doningar rörande teve, och hemmabio.
Nån som har några tips? Är netonnet nåt att handla på, dom har ju hela paket med teve, dvd och allt, men är det skitgrejer? Nån som handlat där?
I tv-väg så blir det nog en 42-tummare, så det luktar plasma än så länge.
Länkar till hemsor som tar upp dena frågeställning?, (dvdforum hittar jag redan till.)
Ska vi vänta till tomten kommer kanske, det har förmodligen blivit både billigare och bättre erbjudanden då.
Recensioner, åsikter, allt av intresse!! :banana

//Anders
 

Solid snake

Guest
honkiie skrev:
Dumpa Lcd och köp en projje och fet stereo. Snåla inte på stereon. :7peta

Exakt!

Trådstartare: kolla min signatur.

Kan ge dig ett bra paket iaf.

Receiver: NAD T753v2 runt 7000:-
Frontar: Dali 6006 runt 6000:-
Bakhögtalare: Dali R1000 runt 3000:-
Center: Dali C1000 runt 2500:-
Dvd: NAD T533 runt 200 - 2500:-

Kostar en del men du hade ju pengar.

Sen ska du ju ha bra kablar också.
Räkna med ungefär 10 - 20% på övriga produkters värde i kablar, t.ex om du köper en dvd för 10000 så köp en kabel för 1000 spänn, så håller den samma kvalité.

Projje finns det många av, har inte kommit dit ännu men brodern har en Toshiba nånting nånting och den är jävlans bra!

Ädit: du kanske vill ha baslåda också? Tänkte inte på det för det låter så bra utan den till 6006:eek:rna så, men iaf så kan du ju köpa Dali SWA12 tror jag den hette.
 
Last edited:

Olsson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha Tracer 07
V iska inte starta den vanliga HIFI-, Hembiokriget om kablar men... Satsa inte så mycket pengar på kablar direkt. Åtminstone inte ljudkablar. De flesta människor hör inte skillnad på olika kablar i vanliga anläggningar. Börja billigt och testa dig uppåt i prisklasserna efter hand.

Lägg inte några 10 - 15% av inköpssumman på kablar. En bra kabel mellan DVD och TV eller proj. Thats it! Köp resten för några hundringar på claes Olson.

En bra kabellänk här! Gå inte på kabelvoodon!
 

Solid snake

Guest
Olsson skrev:
V iska inte starta den vanliga HIFI-, Hembiokriget om kablar men... Satsa inte så mycket pengar på kablar direkt. Åtminstone inte ljudkablar. De flesta människor hör inte skillnad på olika kablar i vanliga anläggningar. Börja billigt och testa dig uppåt i prisklasserna efter hand.

Lägg inte några 10 - 15% av inköpssumman på kablar. En bra kabel mellan DVD och TV eller proj. Thats it! Köp resten för några hundringar på claes Olson.

En bra kabellänk här! Gå inte på kabelvoodon!

Vad du än säger så hör du skillnad, speciellt om det är komplicerad musik och inte allt jeffla blipp blopp folk verkar lyssna på idag, ta till exempel klassisk musik där det är mycket detaljerat ljud.

Där grötar många billiga kablar ihop ljudet, medans en dyrare och bättre konstruerad kabel gör så att det låter klart och man hör instrumenten för sig själva.
 

Olsson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha Tracer 07
Som sagt. Delade läger i vissa frågor. Gör hur du vill med kablarna, det är dina pengar.

Vill du skaffa dig vänner eller fiender för livet gör så här.

Gå in på valfritt forum som behandlar HIFI eller Hembio. Starta en tråd där du antingen skriver "Kabelpriset spelar ingen roll, kör med ståltråd, ingen kan höra skillnad" eller "Nordostkablar för 10 000 kronor metern är minimum för att få ut godkänt ljud".

Nu delar detta forum upp sig i 2 grupper varav den säger att det inte spelar någon roll vilken kabel du navänder i ljudsammanhang om det inte går att mäta skillnaden. Medans den andra halvan säger att det spelar ingen roll om det går att mäta skillnaden så länge man kan höra skillnaden.

Då börjar nästa grupp om påstående om psykologisk ljudeffekt och oförsvarbart dyra kablar mm.

Själv är jag av teorin att "hör jag ingen skillnad så är det ingen skillnad" och jag hör ingen skillnad.

P.S
Ska du köpa kablar så gör det hos Marcus Cables. Du får kablar av absolut högsta kvalitét till mycket bra pris.
 
Last edited:

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Bra kablar gör grym skillnad i all musik som är normal eller välproducerad. Ifall du lyssnar på gammal blackmetal eller typ iggy & the stooges så är det onödigt, men då är det också ganska onödigt att lägga jättemycket pengar på stereo.
 

Olsson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha Tracer 07
Bra kablar? Vad är en bra kabel? Eller rättare sagt. Vad skiljer en bra kabel från en dålig kabel? Priset?
 

Solid snake

Guest
Låt säga att man har rätt stora högtalare, vad ska man använda för kabel?

Tjao den som inte hör nån skillnad säger: vilken som helst, ju billigare ju bättre.

Jag säger att man ska ha en ganska tjock kabel för de låga frekvenserna, man får bättre bas då, helst rätt tjocka ledare också.

Dali 6006 har även möjlighet till bi-wire vilket innebär att du har en rätt tjock kabel till de låga frekvenserna och en tunn kabel för de lite högre frekvenserna.

Fördel med detta då? Jo du får mer nyanserat ljud och bättre dynamik.

Edit: billigare kablar är även rätt tunna och har relativt "oren" koppar i sig.
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
Boostmax skrev:
Aloha!
Känner att en alltför stor bunt stålars finns på kontot, kommer att sälja hojen inom kort, kommer nog att, i samband med flytt till nytt plejs, köpa på mig(oss) lite värre doningar rörande teve, och hemmabio.
Nån som har några tips? Är netonnet nåt att handla på, dom har ju hela paket med teve, dvd och allt, men är det skitgrejer? Nån som handlat där?
I tv-väg så blir det nog en 42-tummare, så det luktar plasma än så länge.
Länkar till hemsor som tar upp dena frågeställning?, (dvdforum hittar jag redan till.)
Ska vi vänta till tomten kommer kanske, det har förmodligen blivit både billigare och bättre erbjudanden då.
Recensioner, åsikter, allt av intresse!! :banana

//Anders

Det är alltid kul att göra egen research:

www.prisjakt.nu/forum
www.dvdforum.nu
www.avsforum.com
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Jag tykcer du ska stödja våran egen sporthojs vän "Sandstream" som driver www.hembiobutiken.se
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Kanske vore en idé att fråga om prisklass innan ni ger förslag på ljudpaket för 25 papp. Liksom, 99% av sveriges befolkning tycker INTE det är värt det

Köp hellre bättre högtalare och reciever än att köpa HIFI-klubbens ljudkablar, snacka om rippoff! Visst, lägger man 25 papp på ljudet är det kanske värt det
 
Last edited:

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Jag lade 25 papp på ljudet men jag köpte inte direkt några värsting kablar... Kanske får spara ihop till lite bättre kablar och se om man får något bättre ljud... Visserligen tycker jag det är bra ljud redan men man kan ju alltid få bättre.

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet"
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top