Hemmabyggd ljuddämpare

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Eftersom jag har sett att många har ställt frågor om hur man kan göra egna hemmabyggda dämpare här på 125 forumet så bestämmde jag mig för att lägga upp lite info ifrån ljuddämparbygget till mtt "go-cart" projekt....

Allt är självklart hemmasnickrat... inga halvfabrikat här inte.... :tummenupp

Material: Ett rör "in", en grov pipa "ut", "nätplåt", vanlig rostfri plåt, Ytterhölje i rostfritt, insexbult, små rörbitar mm

Verktyg: Kulhammare med tillhörande städ, svets, slippapper och filar, bågfil, borrmaskin och till slut en massa tålamod.....

Bildbeskrivning och hur saker gjordes:
1 & 2. Först så började jag med att måtta ut rätt avstånd och allt sådan sen kapade jag till en lagom lång rörbit + röret in och pipan ut. På bild 2 syns hur jag har tagit "nätplåt" och rundat till det med en kulhammare och sen svetsat ihop det med rören "in" och "ut". Gavlarna på ljuddämparen är vanlig rostfri plåt som har rundats till och sen fått en platta på ena sidan. Genom ytterröret går ett hål ner i ena gaveln där en popnit låser det hela.
3. Här syns gaveln på dämparen och slutröret. Kanske ska nämna att "hållaren" är även den knackad för hand med kulhammare.
4. För att få lite effekt i lådan krävdes en strypning, det löstes genam att flera små rör stumpar med olika diameter styrdes genom en skruv... (svårt att förklara... ska försöka hitta en bättre bild) Alltså med andra ord: en rörlig stypning som kan ändras/ställas in efter motorn
5. Här ser man rörbitarna, "strypningen". På bilden är den inställd på 50cc... max läget är på 250cc... (uppskattat)

Ställ gärna frågor om något är oklart...... /henke

Bifogat

• chassie.jpg
    chassie.jpg
    30.2 KB · Visningar: 163
  • howstuffworks.jpg
    howstuffworks.jpg
    64 KB · Visningar: 368
  • pipan.jpg
    pipan.jpg
    34 KB · Visningar: 179
  • strypningen.jpg
    strypningen.jpg
    58.4 KB · Visningar: 282
  • röret3.jpg
    röret3.jpg
    31 KB · Visningar: 147

Henkka

Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Ska bara komplitera med en bild på hur infästningen med popnit är gjord.....

Är ni blyga eller??? vill ju gärna ha lite kommentarer på jobbet och om någon mer har gjort något liknande.... :)

Bifogat

• popnit.jpg
    popnit.jpg
    29.9 KB · Visningar: 101

colik

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
CBR 600 mod
tycker det såg väldigt välbyggt och genomtänkt ut...snygga svetsar såg det ut som också..

har bara en sak att säga nu när ingen annan skriver
:tummenupp BRA JOBBAT!!!!

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Nice! Vad har du för diameter på ytterröret? Tycker det ser tanigt ut. Tanken med att bygga en egen dämpare är väl för att få bort den fula, smala orginaldämparn? :)

Henkka

Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
colik skrev:
tycker det såg väldigt välbyggt och genomtänkt ut...snygga svetsar såg det ut som också..
Kanske inte ska ta på mig ALL ära för svetsarna... dom som syns är gjorda av en vän som jobbar som svetsare.... :)
cRoC skrev:
Nice! Vad har du för diameter på ytterröret? Tycker det ser tanigt ut. Tanken med att bygga en egen dämpare är väl för att få bort den fula, smala orginaldämparn? :)
Det var meningen att den skulle vara smal.... tyckte det blev snyggare så.....
kajlyl skrev:
du tappar effekt med en större :7peta
Eftersom den inte är avstämd mot nån motor så och dessutom inte är varken mindre eller större inuti... bara det yttre som hr andra mått..... :hihi

Last edited:
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...