Eftersom jag har sett att många har ställt frågor om hur man kan göra egna hemmabyggda dämpare här på 125 forumet så bestämmde jag mig för att lägga upp lite info ifrån ljuddämparbygget till mtt "go-cart" projekt....
Allt är självklart hemmasnickrat... inga halvfabrikat här inte....
Material: Ett rör "in", en grov pipa "ut", "nätplåt", vanlig rostfri plåt, Ytterhölje i rostfritt, insexbult, små rörbitar mm
Verktyg: Kulhammare med tillhörande städ, svets, slippapper och filar, bågfil, borrmaskin och till slut en massa tålamod.....
Bildbeskrivning och hur saker gjordes:
1 & 2. Först så började jag med att måtta ut rätt avstånd och allt sådan sen kapade jag till en lagom lång rörbit + röret in och pipan ut. På bild 2 syns hur jag har tagit "nätplåt" och rundat till det med en kulhammare och sen svetsat ihop det med rören "in" och "ut". Gavlarna på ljuddämparen är vanlig rostfri plåt som har rundats till och sen fått en platta på ena sidan. Genom ytterröret går ett hål ner i ena gaveln där en popnit låser det hela.
3. Här syns gaveln på dämparen och slutröret. Kanske ska nämna att "hållaren" är även den knackad för hand med kulhammare.
4. För att få lite effekt i lådan krävdes en strypning, det löstes genam att flera små rör stumpar med olika diameter styrdes genom en skruv... (svårt att förklara... ska försöka hitta en bättre bild) Alltså med andra ord: en rörlig stypning som kan ändras/ställas in efter motorn
5. Här ser man rörbitarna, "strypningen". På bilden är den inställd på 50cc... max läget är på 250cc... (uppskattat)
Ställ gärna frågor om något är oklart...... /henke
Allt är självklart hemmasnickrat... inga halvfabrikat här inte....
Material: Ett rör "in", en grov pipa "ut", "nätplåt", vanlig rostfri plåt, Ytterhölje i rostfritt, insexbult, små rörbitar mm
Verktyg: Kulhammare med tillhörande städ, svets, slippapper och filar, bågfil, borrmaskin och till slut en massa tålamod.....
Bildbeskrivning och hur saker gjordes:
1 & 2. Först så började jag med att måtta ut rätt avstånd och allt sådan sen kapade jag till en lagom lång rörbit + röret in och pipan ut. På bild 2 syns hur jag har tagit "nätplåt" och rundat till det med en kulhammare och sen svetsat ihop det med rören "in" och "ut". Gavlarna på ljuddämparen är vanlig rostfri plåt som har rundats till och sen fått en platta på ena sidan. Genom ytterröret går ett hål ner i ena gaveln där en popnit låser det hela.
3. Här syns gaveln på dämparen och slutröret. Kanske ska nämna att "hållaren" är även den knackad för hand med kulhammare.
4. För att få lite effekt i lådan krävdes en strypning, det löstes genam att flera små rör stumpar med olika diameter styrdes genom en skruv... (svårt att förklara... ska försöka hitta en bättre bild) Alltså med andra ord: en rörlig stypning som kan ändras/ställas in efter motorn
5. Här ser man rörbitarna, "strypningen". På bilden är den inställd på 50cc... max läget är på 250cc... (uppskattat)
Ställ gärna frågor om något är oklart...... /henke