Hemmagjorda dubb med skruv?

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
Tänkte göra egna dubb till ett crossdäck jag har fått tag på.
Så jag undrar vart jag billigast kan få tag på mutter och skruv? M5x30
Kollade på biltemas sida men det verkade inte vara någe billigt alls. Det borde finnas billigare(?)
Nån som har gjort detta och vet ungefär hur många skruvar det kommer att gå åt?

Tack på förhand.

Bifogat

• abild135.jpg
    abild135.jpg
    85.4 KB · Visningar: 1,006
skruvar och muttrar kostar väll max 150-200:-

men tror du att så få "dubb" kan ge fäste i isen?

Fixx skrev:
skruvar och muttrar kostar väll max 150-200:-

men tror du att så få "dubb" kan ge fäste i isen?

Du vet inte vart man kan hitta dom priserna?
Hade inte direkt tänkt o köra isracing, ska mest bara fara runt o leka lite o använda den som transportmedel. Tänkte att det är lite bättre grepp än o köra utan "dubb" alls.

AtlantiZ skrev:
Du vet inte vart man kan hitta dom priserna?
Hade inte direkt tänkt o köra isracing, ska mest bara fara runt o leka lite o använda den som transportmedel. Tänkte att det är lite bättre grepp än o köra utan "dubb" alls.

Det finns väl regler om va för dubb man får ha på vägen? Kolla me din lokala däckhandlare, nog tror jag att ni kan komma överrens om ett bra pris för att sätta in dubb nog ;)

Jo visst kan ja höra med en däckhandlare, men har svårt o tro att det blir billigare än skruv o mutter, sen äre ju lite kul o ha nått o pilla med oxå.

om du ska åka lite av allt så är ju vanliga enduro dubbdäck överlägset bäst.
går ju hitta halvslitna däck för bara nån femhundring, hör hos däckhandlare eller nån mc-klubb i närheten. beg däck finns ju överallt.

Kolla på byggvaruhusen. Typ Beijer, byggtema osv. Biltema är inte billiga på en del sånna grejer.

Man kan använda plåtskruv eller något liknande istället - sitter nog fast tillräckligt bra och är mycket billigare.

YamahaJojje skrev:
muttrar som dubb??? skjuts dem inte rakt igenom plasten när dem lossnar???

De går genom hela däcket och sitter fast med bricka på insidan. Inte en chans att dom släpper! Sen har man locktite på också..

låtskruv ær nog billigt som faan, fast ett jævla meck att dra i....visst dom som går rakt ner ær ju oki, men det ær dom på sidan som kommer få dig att sværa.
Skruvar och muttrar ær væl enklare eftersom man borrar håll på utsidan, fast dyrare.
Inget av dom hær alternativen håller inte så fort man kommer bort från isen...

jag skulle satsa på riktiga dubbdæck....visst dom ær dyra som faan, fast nær dom håller før tre-fyra sæsonger på isen och lættare transport, så har man nog snabbt sparat in sig på en massa pengar och arbete.

Ædit: antalet skryvar och muttrar....rækna med 200-250 fram och 300 bak. MINST!

Ædit2: haha....skryvar ja, jeg er från ytlandet fatta svenne

Last edited:
HEJ!

jag har precis fixat klart med min 500 cross.....har dragit i 297 st fram o 300 st bak!!! skitjobbigt....inget skinn kvar på tummarna, ja hela händerna ömmer.... :)

de lär inte lossna jag körde med M5*30 maskinskruv 600 st med mutter kostar ca 270 kr på biltema..... det gäller att skruva i muttern ner i dubben så den inte kan gänga upp sig......

kan dock rekomendera att köra med M5*20 fram.....mina blev för långa o fick kapa alla....inte kul....

nu är det bara att vänta på snön....

jensa

R1-street skrev:
HEJ!

jag har precis fixat klart med min 500 cross.....har dragit i 297 st fram o 300 st bak!!! skitjobbigt....inget skinn kvar på tummarna, ja hela händerna ömmer.... :)

de lär inte lossna jag körde med M5*30 maskinskruv 600 st med mutter kostar ca 270 kr på biltema..... det gäller att skruva i muttern ner i dubben så den inte kan gänga upp sig......

kan dock rekomendera att köra med M5*20 fram.....mina blev för långa o fick kapa alla....inte kul....

nu är det bara att vänta på snön....

jensa

BIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIILD! :)

har ingen bild nu, men det ser ut som på bilden som skaparen av tråden postade......

får se hur det funkar i vinter, är lite osäker hur fästet blir....men är man fattig så får man vara påhittig.......

jensa :tummenupp

förlåt att jag drar upp en gammal tråd. Undrar bara om ni använt låsmuttrar till liknande byggen och/eller om ni kommit på några bättre ideer vad gäller att dubba befintliga crossdäck själv.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back