Hemmagym?

Colinabo

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Hoj
sju japanska, två tyska och tre italienska...
Sonen ska köpa ett "multigym" och har sneglat på fabrikaten "skipsport" och "kettler". Någon som har nåt bra eller dåligt att säga om dessa märken? eller andra tips kanske?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tror ingen någonsin har använt ett sådant regelbundet, förutom till att lägga kläder och böcker på typ.

Jag röstar för gym-medlemskap.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
De där gymmen är säkert bra så länge man använder dom..... Men sen tar de bara plats. MYCKET plats.

Om man nu vill gymma hemma kan man göra massa bra övningar med bara kroppsvikten som motvikt. Köp en sån där stång du sätter i dörröppningar, så har du en bra grund.

Två stolar med dig emellan kan du också göra en massa grejjer med osv.

Och det tar ingen plats...... och är dessutom gratis för den som orkar hålla på.

Arnesson

Glad amatör
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
CBR 929 Hästhage Ed.
Dessa "hemmagym" är oftast totalkassa. Vi har ett i bostadsrättsföreningen och det är riktigt värdelöst. Jag når t ex inte full rörelsebana i de flesta övningarna och jag är 183cm lång och ganska normalt byggd.

Köp en ställbar bänk med ok kvalitet och byggbara hantlar så kommer man långt. Kan med fördel byggas ut med någon typ av skivstångsställning med. Brukar gå att hitta fynd på blocket!

Colinabo

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Hoj
sju japanska, två tyska och tre italienska...
Jag tror ingen någonsin har använt ett sådant regelbundet, förutom till att lägga kläder och böcker på typ.

Jag röstar för gym-medlemskap.

Gym-medlemskap har han, men p.g.a. dåliga kommunikationer så vill han ha möjligheten att träna hemma oxå. Här hemma är det brist på både garderober och bokhyllor, så det kanske är ett bra alternativ iaf :hihi ....

De där gymmen är säkert bra så länge man använder dom..... Men sen tar de bara plats. MYCKET plats.

Om man nu vill gymma hemma kan man göra massa bra övningar med bara kroppsvikten som motvikt. Köp en sån där stång du sätter i dörröppningar, så har du en bra grund.

Två stolar med dig emellan kan du också göra en massa grejjer med osv.

Och det tar ingen plats...... och är dessutom gratis för den som orkar hålla på.

Håller helt med dig, men försök att övertyga en 15-åring som tycker att "såna övningar bara är tråkiga" om det :rolleyes:

Last edited:

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Gym-medlemskap har han, men p.g.a. dåliga kommunikationer så vill han ha möjligheten att träna hemma oxå.
Om gymmet bara ligger nån mil bort, ge han en cykel. Dagens ungdom är aldeles för förslappad.
iconold9354158.gif

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Säg åt honom att hugga ved, tvätta bilen, måla om huset, röja på vinden, gräva i potatislandet och städa sitt rum så får han motion så det räcker. :mattias

Dominator-Rocks

Guest
Säg åt honom att hugga ved, tvätta bilen, måla om huset, röja på vinden, gräva i potatislandet och städa sitt rum så får han motion så det räcker. :mattias

Aaa :nicka och kamsportsteknik kan tränas på stan fredag och lördagskvällar :tummenupp

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Som sagt...lathet är ordet! men jag skall hjälpa dig ändå!

Finns lite olika saker, men ett multi gym är inte bra och vikterna kommer att bli för lätta efter en stund. Är inte gjort för andra än pensionärer, som många säger ovan varför tror du alla är i nyskick?

Nu vet jag inte budget, är ni rika? :)

Dessa hade jag köpt annars http://www.sport-tiedje.se/hammer/kraftsport/variotech_25kghanteln.htm eller någon annan variant från hemsidan där man kan "ta av och sätta på vikter". Köp en bänk, eller tillverka en så har du massor med övningar du kan köra! Sätt upp en "chins stång" någonstans, kanonträning för bl.a. lats.

Annars kan han köra med "kettlebells". Rätt populär träning nu om man tror på den typen av träning.

Men hantlar samt någon stång räcker länge! finns hur många fria vikter som helst. Med tanke på att han har gym kort så bör ju detta bli ett komplement då antar jag?

Last edited:

Carl-m

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
XR1200 -09
Jag har en bänk med vikter. Bor i skutskär. Bra vikter som kan användas som hantlar.2st stänger varav en curl. Bänken går att vinkla upp. Ställning som går att göra benböj. Vikter med stång ca 130kg. Hör av dej om du är intresserad.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
På tal om hantlar, vad får man pröjsa för ett (plastfritt) par som man kan variera mellan 10-30kg/st?

Edit: 1800 spänn cirka, om man inte köper "Rusta-kvalitet" och kommer undan med 850kr för 2 set på 25kilo. :näsblod

Last edited:

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Multigymmen är skit! Köp en bänkpress med lång stång så kan man täcka största delen av kroppen med hjälp av basövningarna, de bygger bäst också!
Detta i brist på ett riktigt gym då.

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh
Vilken aha-upplevelse jag fick av den här tråden!
Har velat i ett par dagar nu om att tjacka gymkort då jag hoppas på att fly till grannlandet. Känner mig för fattig för att bränna 8500 på ett nordenkort på sats men insåg nu att jag har ju en sån däringe gymmaskin i päronens källare som jag inte har använt sen den där gången när jag var 15. Jepp imorrn ska jag komma igång minsan!.. :rolleyes:

B89

Suit up!
Gick med
12 Feb 2009
Hoj
Yamaha R6 2008
ska du köpa köp skipsport, kvalite saker, hemmagym is the shit slipper man cykla/köra/gå så långt :p,

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
På tal om hantlar, vad får man pröjsa för ett (plastfritt) par som man kan variera mellan 10-30kg/st?

Edit: 1800 spänn cirka, om man inte köper "Rusta-kvalitet" och kommer undan med 850kr för 2 set på 25kilo. :näsblod

Med ett järnrör, cement och några "blå-mocca" burkar kommer man långt. Bildäck (med fälg) är klassiker till bänkpress. En gammal gjutform för o-ringar funkar också (ca 8kg/halva om jag inte missminner mig). Lokala skroten brukar kunna luska fram några järnbitar om man ber snällt. Dessa går att borra i.

Det var vad vi körde med när vi tränade, det funkade. :)

Om man ska lalla med ord som "riktig" utrustning är det nog snarare viljan som tryter i grunden. Vilket leder till att grejorna kommer samla damm efter en månad.

Annars finns ju blocket...

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Med ett järnrör, cement och några "blå-mocca" burkar kommer man långt. Bildäck (med fälg) är klassiker till bänkpress.
Jo, fälgpress är inte bara billigt, det ser manligt ut oxå. :hihi Hemmagjorda hantlar brukar inte funka så bra dock tycker jag, speciellt om man inte har mycket plats att bre ut sig på. Bor i lägenhet utan garage så man kan ju inte direkt släpa in ett helt skrotupplag hursomhelst.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati