Hemsida

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Tjena alla kunniga!

En novis skulle behöva er kunskap när det gäller att snickra ihop en hemsida. Eftersom min kunskap är begränsad, men har lätt att lära mig nya saker, oftast genom "göra om, göra rätt"...

Jag har använt mig av sidor med färdiga mallar, där man väljer layout, färg och typsnitt. Detta är jag inte intresserad av nu, utan vill göra allt från grunden där jag även kan omstrukturera sidan efter behag.

Nu till frågan

• Vilket program är smidigast att använda när det kommer till funktioner som möjliggör att man kan bygga upp sidan från en blank sida?

• Vilket FTP-program föredrar ni?
  • Det ska finnas ett kalender med möjlighet till bokningssystem inbyggt, där man kan boka tid alt heldag. Vad finns det för valmöjligheter?
  • Det ska finnas inloggning med användar-id samt lösenord, där användar-id styr till användare. (precis som det fungerar här på SH)
  • Det ska finnas registreringsmöjlighet för att bli tilldelad användar-id samt lösenord.

Detta är de funktioner som jag kan komma på just nu. Någon som har några förslag?

//Christer

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
* Vilket program är smidigast att använda när det kommer till funktioner som möjliggör att man kan bygga upp sidan från en blank sida?

* Vilket FTP-program föredrar ni?

* Det ska finnas ett kalender med möjlighet till bokningssystem inbyggt, där man kan boka tid alt heldag. Vad finns det för valmöjligheter?

* Det ska finnas inloggning med användar-id samt lösenord, där användar-id styr till användare. (precis som det fungerar här på SH)

* Det ska finnas registreringsmöjlighet för att bli tilldelad användar-id samt lösenord.

Var kommer sidan att ligga ?
Har du servern hemma i källaren eller kommer du hyra plats typ one.com ?

hos one får du iaf det som behövs för att driva en bra/snygg/trevlig site, mysql, php, mail, mm.
Antagligen kommer du få lika många förslag som det finns medlemmar på SH. :)

Själv kör jag wordpress, men tycker du skall kolla även på Joomla.
Båda 2 är ganska simpla att administrera och det finns en uppsjö med pluginer till båda två. Finns inte det du söker så bygger du själv(eller be nån kompis).
Både wordpress och Joomla har det du söker.
Vad gäller FTP så använder jag till 99% NC-ftp (cmd-baserat) men har även använt filezilla(GUI) vilket också är ett utmärkt program, dessutom gratis precis som ncftp.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Vart sidan kommer att ligga är inte klart än. Men jag vill göra sidan så den "bara" är att ladda upp när det blir dags, samt att kunna presentera sidan och få synpunkter från resterande inblandade.

Smidigt att du finns nära till hands när viljan och kunskapen går i skilda spår :D

Var kommer sidan att ligga ?
Har du servern hemma i källaren eller kommer du hyra plats typ one.com ?

hos one får du iaf det som behövs för att driva en bra/snygg/trevlig site, mysql, php, mail, mm.
Antagligen kommer du få lika många förslag som det finns medlemmar på SH. :)

Själv kör jag wordpress, men tycker du skall kolla även på Joomla.
Båda 2 är ganska simpla att administrera och det finns en uppsjö med pluginer till båda två. Finns inte det du söker så bygger du själv(eller be nån kompis).
Både wordpress och Joomla har det du söker.
Vad gäller FTP så använder jag till 99% NC-ftp (cmd-baserat) men har även använt filezilla(GUI) vilket också är ett utmärkt program, dessutom gratis precis som ncftp.

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Vart sidan kommer att ligga är inte klart än. Men jag vill göra sidan så den "bara" är att ladda upp när det blir dags, samt att kunna presentera sidan och få synpunkter från resterande inblandade.

Smidigt att du finns nära till hands när viljan och kunskapen går i skilda spår :D

Om du vill ha funktioner typ kalender mm så behöver du nån form av skriptspråk på webservern. Så för att bygga i förväg hemma så behöver du en webserver, databas och script-motor ( typ php).
Du kan inte provköra dynamiska sidor utan webserver.
Det finns färdiga install_allt_i_ett_paket.exe att ladda ner så kan du leka lite hemma.
kör du windows, ladda ner WAMP här och installera, det innehåller apache(webserver), php och MySQL. Sen är det bara att ladda ner och testa antingen wordpress eller joomla. Piece of cake. :)
Kör du linux, ja, massa alternativ beroende på distrubition.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Har ni några rekommendationer till en novis som vill presentera sitt företag via en hemsida?
Ska man hyra in sig på en server och var gör man det billigast? Jag vet kort sagt så lite att jag inte ens vet jag bör fråga.
Såg att one.se är det en bra lösning att börja på? Behåller jag domännamnet även om jag byter bort one.se senare?

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Jag registrerar domännamn hos Loopia.se och webhotel hos manufrog.com
Manufrog har en mycket hög nivå på supporten och man kan få hjälp med alla möjliga saker.
Passar inte standardpaketen eller inställningarna på servern så fixar de något som passar.
Kört one.com innan men tycker deras support är rätt kass.

mcflickan

Jordling
Gick med
13 Jun 2013
Hoj
F650GS
Har ni några rekommendationer till en novis som vill presentera sitt företag via en hemsida?
Ska man hyra in sig på en server och var gör man det billigast? Jag vet kort sagt så lite att jag inte ens vet jag bör fråga.
Såg att one.se är det en bra lösning att börja på? Behåller jag domännamnet även om jag byter bort one.se senare?
One.com har värdelösa villkor och om du ngnsin skaffar fler än en hemsida så du ungefär uppe i vad ett bra litet webbhotellspaket kostar. Jag har flera sidor, och använder Binero. Supernöjd med deras bemötande och kompetens, och att dem är smidiga att ha att göra med är viktigt. Du kommer ha funderingar och frågor längs vägen oavsett val av webbhotell och då vill du nog gärna ha svar rätt snabbt. Har själv bara dåliga erf av one och Loopia är väldigt duktiga på att ta extra betalt för sådant som redan ingår (och du smidigt kan sköta själv @Binero). Men de två personer som Loopia skickade till senaste 24hbc var trevliga.

Tänk också noga igenom ifall det är så att du vill att ditt företags hemsida ska komma upp vid vissa sökningar, då kan det vara bra att skapa en eller flera "sattelitsidor", där du delar med dig sv relevant information och har med ett eller flera av orden i domänet, och att dessa ala sedan länkar till ditt företags hemsida.

Lycka till!

mcflickan

Jordling
Gick med
13 Jun 2013
Hoj
F650GS
date?

Jag vet, ngn nämnde att det finns en singeltråd någonstans...
Men jag skriver här för:
Om det finns ngn data/dator-intresserad som vet skillnaden på data & datorer,
och kanske tom uppskattar programmering eller jobbar som programmerare så finns här en date att hämta. PM:a!

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag vet, ngn nämnde att det finns en singeltråd någonstans...
Men jag skriver här för:
Om det finns ngn data/dator-intresserad som vet skillnaden på data & datorer,
och kanske tom uppskattar programmering eller jobbar som programmerare så finns här en date att hämta. PM:a!

Det finns en sån kille faktiskt...

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...