Hemska Färder

D-MAN 660

Torque Junkie....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduper Hertig 2015.
Skulle vara kul att få höra alla berätta om sina värsta turer/resor på hoj. Jag börjar.

Jobbade nere i sthlm vintern /våren -01, hade bara bilen där nere men var sugen på att ta ner hojjen från umeå, så när jag va hemma över en helg i början på mars (typ den 5 eller nått) så märkte jag att vägarna va is och snö fria.. :tummenupp Faaan tänkte jag det går nog att ta ner hojjen nu, sagt å gjort satte mig på R:ettan och plågade mig ner i spöregn och 5 plus... :kocko fyyyy faaan va hemskt, när jag kom till Tönnebro trodde jag fan att jag skulle få amputera båda händerna. Kan lova er att det kommer jag aldrig mer att göra om.

Snowjob

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2003
Hoj
FZR1000
Jag körde min Kawa GPz1100 en vecka före jul för 1 år sen i -5°C 15m/s snöstorm på kvällen i adidasbyxor seglarskor mockajacka hjälm och (direktörssockor) märkväl inga handskar från Eckerö till Mariehamn (Åland) ca:40km. 30cm snö och hårdpackad snö på vägen. Jag ringde till en polare att komma i möte så jag skulle få värma mig men han körde förbi!!! Jag hade sjuka händer och stel någe vettlöst när jag steg av. Jag stannade flera ggr för att värma händerna på cylindrarna. Sinnesjukt jag vet. Fick tag på polaren sen han sa: Hur skulle jag veta om det va du? Det snöade ju så mkt! Jag höll på att sopa till honom :kocko .
Jag hade knappt sett något alls... visiret hade immat igen och frusit så jag fick köra med det uppe och till på köpet har jag glasögon som oxå immade igen. Hela resan tog kanske 50 minuter för jag insåg att jag inte klarade att köra 20km/t för då skulle det ha tagit 2 timmar så jag brassade på i rediga 70 - 80 :tummenupp Om ni inte ha fått bredsladd i det vädret med en 300kilo tung hoj och haft 2 bilar i möte så rekommenderar jag av erfarenhet att inte pröva det heller!

Fråga mig inte VARFÖR jag gjorde den utfärden.

Last edited:

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Den här lilla episoden inträffade för ca: 6 år sedan.
Jag och min tjej skulle utforska vårt västra grannland på hoj, vi hade varit i Norge tidigare på hoj men då bara på kortare dagsturer. Hojen var föresten en Honda CB 750 -97 (lite från ämnet, efter en sommar med den hojen hade jag nästan tappat sugen för att köra mc, skithoj). Vi hade övernattat på norskagränsen i höjd med Åre, nästkomande dag skulle vi köra ca 35 mil söderut i Norge. 35 mil i Sverige är ju en skrattmatch och dum som man var trodde man att det skulle ta ungefär lika lång tid i lusekofteland. Nåväl vi startade vår resa på morgonen, efter ca 2 km kom regnet, på med regnkläderna och fortsätta. Nu var det inte lite duggregn som kom utan spöregn, regnkörning behöver inte vara så hemskt det är bara att öka farten så kommer man fortare fram :) , provade denna metod men det var omöjligt. Hur mycket trafik som helst, smala och snorhala vägar, igenimmade visir, det vara bara att ligga vackert bakom och försöka plocka bilarna i inbromsningarna :rofl . Vid ett tillfälle när jag körde om en husbil åkte bilen ner i en vattenpöl modell större det mesta av vattnet träffade oss därefter blev det många intressanta sekunder när man fick köra i totalt blindo.
Efter många om och men kom vi fram till dagsmålet, tanken var att försöka bo så billigt som möjligt, fast den här natten fick det bli första bästa hotell. Jag tror att denna resa tog oss nästan 6 timmar!!! Sedan var det bara att försöka torka alla kläder. Efter det här har vi varit till Norge flera ggr dock på varsin hoj och inte lika stora tidsoptimister.

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Några färder har varit mindre njutbara än andra, helt klart.

En sak som jag minns direkt är oväderskörningen i Polen sommaren 2001. Direkt vi kom över gränsen drog ovädret igång med åska och spöregn...dessutom var det mörkt så vi knappt såg vägen. Som tur var så avlöste blixtarna varann så visst körljus fanns ändå. Vi körde på, lite på chans, mellan polska lastbilar och trädgrenar som blåst ner. På nåt märkligt vis kom vi ändå fram till vårt mål efter 5-6mil...då tog jag en oväderbild:
http://www.umcc.nu/images/EuropaResa2001/DSCN0623.jpg ... skylten var böjd av BLÅSTEN (inte konstigt att träden blåst omkull och att folk dött). Vi hade ändå en viss tur eftersom vi missade det värsta ovädret...detta Polen minne får bli mitt bidrag. Fast trafiken rent generellt i Polen är ett hemskt minne. Warzawa i regn och rusningstrafik är inte nån höjdare...

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Håller med om att Polenresan var en pärs. Jag har även en resa från Pite till Ume en 1 maj för ca 5-6 år sedan. 2 plusgrader i Pite så jag chansade och körde ner. I Bygdeå var det 5 cm snöslask och j-vligt kallt. Det frös is på kåpglaset och händer och fötter var stela. Ville få slut på eländet så jag höll 130 för att få komma hem och hoppa i ett varmt bad. Men sen hade jag min nyköpte FZR1000 i Umeå och resan var glömd några dar senare då jag fattade hur hårt min hoj gick. :tummenupp

Edit:Glömde resan ner i diket i höstas...

Last edited:

Lasse

Besökare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kawa
Den värsta resan jag gjort med hoj var helt klart resan upp till fjällen förra försommaren. Det var dock inte snö men det var iaf regn, blåste kallt som faen och det var iaf omkring 3-5 plusgrader men det räckte för att tappa känseln i händerna, så avgasystemet gosade jag en hel del med under de milen från Piteå var det ca: 35 mil Brrrrrrrrr.... Men de fanns några riktigt roliga kurvor med bra sikt som gjorde att man glömde eländet en liten stund... Å när man kom fram väntade en varm bastu å färdigblandad grogg å vipps kändes det fin igen :fyllisar

Suzukiman

Love racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen hoj föt tillfället
Hmm värsta resorna har en tendens att bli dom bästa minnena i livet. Ingen lär komma ihåg den där soliga dagen 20 juli 2000 när fåglarna kvittrade och vyerna var helt fantastiska.
Men säg namnet Polen samma år och en hel flora av minnen kommer att dyka upp.
Så mina "bästa" minnen är alltså så här långt...

* våren 96 när jag kört min ny ZX-9 i 36 mil och hamnade på kryckor resten av sommaren med brutet ben :tummenner

* våren 97 när jag åter fick köra hoj och vi åkte till Isle of Man. Det var -4 när vi startade från Umeå med destination Göteborg. Höll på att frysa fast på hojen vid Nordmaling :sjuk

* sommaren 2000, och Europa resan. Fick göra trippen genom Polen själv, det var intressant :lol

Hoppas på fler goda minnen i framtiden :banana :banana

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...