Herkules kompressor -Bauhaus-erbjudande

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Verkar prisvärt. Lova att du slänger spiralslangen bara. Är väl samma kvalitet på den där som på biltemas å jag har haft en 100liters därifrån i över 10 år.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tråden ligger i teknikforumet. Endera flyttar jag den till OT-forumet, eller så innehåller inläggen mer saklig fakta.
Vill man avråda från tex en slangtyp, så beskriver man varför man tycker att slangen inte är bra, osv.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Tråden ligger i teknikforumet. Endera flyttar jag den till OT-forumet, eller så innehåller inläggen mer saklig fakta.
Vill man avråda från tex en slangtyp, så beskriver man varför man tycker att slangen inte är bra, osv.

Där kan faktiskt trådskaparen rycka in, billiga slangar är gjorda av billigt material, vilket får dem att flexa och ger tryckfall/dåligt blås.

Men åter till ämnet; Är kompressorn bra skit?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Förmodligen är den helt OK till att pumpa däck och liknande.
Tryckluft är inte energieffektivt, men eftersom trycket fungerar som energilagring, så kan man få ganska ordentligt med kraft under kort tid.
Hållbarheten brukar vara ganska OK även på billiga kompressorer, antagligen eftersom man inte använder dem så många timmar per år.
Tvåcylindriga går oftast tystare och jämnare (encylindriga gör gärna att lyset blinkar).
Det man gärna vill veta är hur kolvens tätningar ser ut.
Jag har rivit billig skit som haft ordentliga kolvringar och dyrare som haft en sketen gummitätning.
Jag tror att de som har gjutjärnscylinder har riktiga ringar.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Ska man köra lite maskiner på den bör man kolla vad den har för kapacitet. Det är djäkligt trist att ha köpt en kompressor och sen när man använder sina sliprondeller, borrmaskiner och roterande filar så får man stå och vänta var annan minut.

Jag har en biltema med 100L tank 3-fas och den klarar kontinuerligt arbeter med roterande fil och rondell men det är precis.

Helt riktigt så har spiraslangar relativt högre tryckfall än en rak av samma storlek. Jag jobbar med bland annat detta. Spiralslangar är bra ur flera synpunkter men inte när det gäller prestanda.

Minst lika viktigt är regulatorn. På billiga modeller av kompressorer har regulatorerna ofta genomsläpp stora som hålet i en dieselspridare, det blir enklare och billigare så, men det dödar glädjen med att köra ett tryckluftsverktyg.

Last edited:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
5 års garanti är ju väldigt fördelaktigt, sen att det följer med flertalet verktyg är ju positivt då man kan se om man behöver köpa mer rejäla verktyg för vissa arbeten som är mer vanliga, eller om de medföljande duger. Den verkar dessutom lite kralligare än den man köper fraktfritt från Duabhuset för 200 kr mindre, http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=2715&ref=top_product

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Där kan faktiskt trådskaparen rycka in, billiga slangar är gjorda av billigt material, vilket får dem att flexa och ger tryckfall/dåligt blås.

Men åter till ämnet; Är kompressorn bra skit?

Jo jag vet, jag gillar dem inte heller till vanlig garageversamhet, de är trassliga och utrymmerskrävande när man tex håller till på en arbetsbänk, den ofta ringa innerdiametern gör därtill ofta ett för stort tryckfall för tex roterande fil eller muttermaskin. Iaf de billiga spiralslangarna.

Syftet var mer att med ett exempel visa vad som bör vara nivån här inne. Det är visst okej att skoja lite i teknikforumet, om man bidragit med lite information, fakta eller annat relevant i sakfrågan. Då har man sas förtjänat det. Men rena spaminlägg gör att sakinformationen blir alldeles för utspädd för tenkikforumet. Sånt passar bättre i tex OT-forumet eller MC-relaterat.

Nåväl, nog med pekoral. Tråden är ju nu uppe på banan igen. Bra det.

Ang kompressorn så är den mycket lik den gamla biltema-kompressor vi har i vårt stora hojgarage, den har vi haft i många år och tuffar på alltjämt, trots att den ofta körs var och varannan kväll . Det enda som hänt med den är att kopplingsdosan i plast ovanpå elmotor (som syns på bilden i din länk) lossnat, så den hålls fast med spännband runt motor nuförtiden. Men det tror jag beror på att den fick en smäll under flytten när vi bytte lokal för två år sedan. Vi bara dränerer vatten och kollar oljan, men den verkar inte förbruka ngn just ngn olja. Så den där kan du nog köpa.

Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hercules?
Är det för tidigt med skämt om berg?

Svärfar har köpt det paketet. Lite tidigt att säga hur det håller men det funkar bra och verkar riktigt prisvärt. Har bara testat muttermaskinen av det som följer med och visst känns den lite billig men den var klart bättre än förväntat.
Effekten ger ju naturligtvis ingen möjlighet att köra luftkrävande prylar kontinuerligt men är det den storleken man vill ha så säger jag köp.

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Josef skrev:

Funderar på att åka ner till Hyllinge och köpa en där, har ingen Bauhaus på närmre håll. Är det 3/8" anslutning på kompressorn? Tänkte isf även köpa slangvinda från Biltema, dom har 20 meters för 500:- lite styvt.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Funderar på att åka ner till Hyllinge och köpa en där, har ingen Bauhaus på närmre håll. Är det 3/8" anslutning på kompressorn? Tänkte isf även köpa slangvinda från Biltema, dom har 20 meters för 500:- lite styvt.

Den är utkörd till deras landställe så jag kommer inte åt att kolla men det bör det väl vara eller?

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Ja det borde det vara som du säger, är inte så "haj" på tryckluftsgrejer men det känns som att det finns i princip en standardanslutning som man ser överallt, och det är väl 3/8"..

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Jo jag vet, jag gillar dem inte heller till vanlig garageversamhet, de är trassliga och utrymmerskrävande när man tex håller till på en arbetsbänk, den ofta ringa innerdiametern gör därtill ofta ett för stort tryckfall för tex roterande fil eller muttermaskin. Iaf de billiga spiralslangarna.

Jepp, därför man ska köpa en slangrulle. Även där är det värt att tänka på att billiga sådana har billig slang som ger tryckfall.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Haft min i ett år och är toknöjd med den, mycket verktygsglädje per krona. :tummenupp

Fast jag är å andra sidan bara en glad hemma-amatör som mest använt mutterpickan (ca 5 bilar varje höst/vår) samma fylla luft i diverse däck...

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA