Herkules kompressor -Bauhaus-erbjudande

linus_brum

Brum brum
Gick med
10 Dec 2008
Hoj
Husa FE 450
Efter en hel del läsande och letande så kändes det som att denna var det bästa valet, med tanke på hur mycket utrustning man fick med för inte så mycket pengar.

Jag körde ner till Helsingborg och köpte en för några veckor sedan, eftersom det inte verkar som att det närmsta varuhuset kommer få in dem, och det är slut på huvudlagret.

Första intrycket var att mutterknackaren kändes väldigt klen, och klarade inte av hjulmuttrar åtdragna med 140 nm, fast att den är på 320 nm på pappret. Jag svor lite över detta, och också att den fåniga spiralslangen hade en dålig koppling, som flög av så fort man körde ett vibrerande verktyg (mejselhammare, mutterknackare, etc). Med en riktig slang (9 mm innerdiameter) så funkar den dock, även om knackaren fortfarande inte räcker till på en envis hjulbult - då får man mer kraft med spärrskaft och förlängare.

Har kört en del klammer med pickan, och den funkar bra. Den är lite väl aggressiv när man kör med stift, och slår hål i materialet. Kanske inte något jag skulle vilja använda för att spika träpanel eller lister inomhus, om det inte går att åtgärda genom att köra lägre tryck än rekommenderat.

Jag är rätt glad att jag inte köpte en mindre än 50 l, för luften räcker ändå inte jättelångt, speciellt inte om man skall blåsa rent åkgräsklipparen ;-) Visst är den tung, så det är inget man släpar runt på i onödan, och om jag skulle ha något större spikprojekt i huset så skaffar jag nog en mycket mindre till det.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjenna!

Nu ligger denna tråden i Teknik & Mekhörnan, men min fråga är dessvärre inte hoj-relaterad.
Har en sjuhelsikes massa fönster att måla om och tänkte använda en kompressor och en HVLP färgspruta till detta då jag fått för mig att det är bra. Snubbla som av en händelse in i denna tråden och hittade på Bauhause en kompressor där även färgsprutan jag behöver ingår.

Frånsett att man kan slänga spiralslangen så undrar jag om ni har lackat något vidare med denna kompressor?
Kan den verkligen orka driva slipmaskiner och mutterknackare? Känns som tanken är väl liten till det?
http://www.bauhaus.se/herkules-kompressor-bauhaus.html

Tryckreducerare verkar ju sitta på den. Vad behöver jag mera? En vattenavskiljare?

MVH
KaliZ

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Haft en Herkules 3hk/50l i flera år. Funkar till allt utom längre tids slipning mm som drar massor av luft (för liten tank för det). Annars tillräcklig kraft och tank för spikpistol, mutterdragare, borrmaskin...

Med ny slang och bättre spikpicka, förstås...

Last edited:
Nyheter
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...