Highland 450 Sm

SkyNard

Knugen
Gick med
14 Dec 2005
Ort
Sandviken
Hoj
Yamaha XV Virago 125
Tjena alla motardare!

Jag undrar lite om en motard. det är en Highland 450 sm. jag undrar om det går att landsvägs regga en sådan? eller är det inte värt att göra det? ni får gärna skicka för och nackdelar med den cykeln och hur man gör för att göra den gatlegal! :tungan
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Ett problem är nog att ens få tag på en hoj(i år).
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
när den kommer kommer den nog i ladsvägsreggat oså :tummenupp
 

Tamtech

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
uppl-väsby
Hoj
ingen
SkyNard skrev:
Tjena alla motardare!

Jag undrar lite om en motard. det är en Highland 450 sm. jag undrar om det går att landsvägs regga en sådan? eller är det inte värt att göra det? ni får gärna skicka för och nackdelar med den cykeln och hur man gör för att göra den gatlegal! :tungan

What´s the point?

FrågaN ÄR JUST VARFÖR MAN eNS SKULLE VILJA LEKA FÖRSÖKSKANIN?
det finns så fina hojar i 450 klassen där allt är klart, varför lägga nästan 100 lax på en prototyp som knappast kommer att vara värre än dom andra på nått.?
är jappsarnas motorer för bra? eller går det för fort att få tag på delar?
eller har KTM visat alldeles för ofta att man kan bygga motarder?
i så fall så finns ju aprilia, eller andra italienska märken, dom kan ialafall få en tvåhjuling att se sexig ut..
Ärligt talat så ser ju Higlanden ut som nått som man knåpat ihop hemma i garaget..
Läste f.ö. att VOR är begärt i konkurs, historien upprepar sig..

//T
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Tamtech skrev:
What´s the point?

FrågaN ÄR JUST VARFÖR MAN eNS SKULLE VILJA LEKA FÖRSÖKSKANIN?
det finns så fina hojar i 450 klassen där allt är klart, varför lägga nästan 100 lax på en prototyp som knappast kommer att vara värre än dom andra på nått.?
är jappsarnas motorer för bra? eller går det för fort att få tag på delar?
eller har KTM visat alldeles för ofta att man kan bygga motarder?
i så fall så finns ju aprilia, eller andra italienska märken, dom kan ialafall få en tvåhjuling att se sexig ut..
Ärligt talat så ser ju Higlanden ut som nått som man knåpat ihop hemma i garaget..
Läste f.ö. att VOR är begärt i konkurs, historien upprepar sig..

//T
Och själv kör du Vertemati.. ;)
De gick förresten också i konkurs ungefär samtidigt som VOR, har de lyckats återstarta det egentligen?
 

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
För att få ett riktigt bra svar skulle jag kolla med Nesse. Han om någon här på Sporthoj borde kunna ge svar.

Tamtech--> Iom att du kör Vertimati är du liksom diskvalificerad att få hacka på någon som vill ha en annorlunda hoj. :D
Beträffande Highlands hållbarhet är det väl bara att vänta och se hur de håller under årets säsong.
Blir intressanat att följa dess framfart under året.
 

MC Doktorn

Guest
Tamtech skrev:
What´s the point?

FrågaN ÄR JUST VARFÖR MAN eNS SKULLE VILJA LEKA FÖRSÖKSKANIN?
det finns så fina hojar i 450 klassen där allt är klart, varför lägga nästan 100 lax på en prototyp som knappast kommer att vara värre än dom andra på nått.?
är jappsarnas motorer för bra? eller går det för fort att få tag på delar?
eller har KTM visat alldeles för ofta att man kan bygga motarder?
i så fall så finns ju aprilia, eller andra italienska märken, dom kan ialafall få en tvåhjuling att se sexig ut..
Ärligt talat så ser ju Higlanden ut som nått som man knåpat ihop hemma i garaget..
Läste f.ö. att VOR är begärt i konkurs, historien upprepar sig..

//T

Du har definitivt en poäng personligen skulle jag aldrig köpa en produkt som inte är testad jämförd mot konkurrenter.
Desto mer viktigt var finns åf? vem lagar om går sönder?.

Väldigt mycket frågetecken men hoppas att dom lyckas
 

westerbrand

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2004
Ort
derome
Hoj
minimoto + 143cc fiddy + yamaha yz125 + suzuki rm125+ honda vfr 750
varför skulle inte deras nya hojar vara stabila??
motorerna är ju grymt bra pallar mer en va en liten sketen japanare som du måste byta kolv efter 6 timmar :kocko

nej jag tror Highland 450 Sm kommer palla med mer en deras store bröder :tummenupp
 

Tamtech

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
uppl-väsby
Hoj
ingen
RookieSM skrev:
Och själv kör du Vertemati.. ;)
De gick förresten också i konkurs ungefär samtidigt som VOR, har de lyckats återstarta det egentligen?

Nja , kör o kör.. den står mest... :gnissla men frågan var ju liksom LV reg på hojen, då tror ju jag i min enfaldhet att han ska köra med den.. dessutom så pratar vi 450 här va..? skulle aldrig falla mig in att köpa en italiensk 450.
när det gäller storkubik finns inga jappsar att välja mellan, asså pest eller kolera, så då kan del lika gärna vara pest.
Sen finns det en annan aspekt på mitt hojval, o det e det själsliga. Men har man tagit ett sånt beslut som jag, så räknar man åxå med att få fila till sina egna delar.
Bägge märkena har bytt ägare lite hit o dit, Verti skall vara igång någosånär, lyckades faktiskt få tag på delar!!! och det lilla garagebolaget skall tydligen lägga div produktion på kina..(usch).

Vor har ju liksom varit helt döda det senaste året, i väntan på div rättegångar om nått skit som jag inte känner till. men nu ser det änn mörkare ut då det heter "likvidation"
Det som förespråkar italienska produkter är att dom iallafall ser jävligt bra ut,
men jag kan inte påstå att Highlindern är "good looking" nån stans.
Men om det skulle visa sig att den går som skinnet eller vara extremt bättre än alla andra så skulle nog även jag tänka mig en sån. (efter att man bytt den hembygda ramen o dom vidriga kåporna osv.)hehe
Tror faktiskt att om dom hade satsat på att bygga en storkubikare på typ 700cc med massor av mos o bra hållbarhet, då skulle nog dom ha en större chans.. men vad vet jag.

Se det så här, dom var i princip först med att bygga en fet v-tvin i ett offroad chassie, dom hade ett försprång på jag vet inte hur många år.. sen dök KTM-upp,, vem fan vill ha en Highland nu? men det klart, cash is king.

westerbrand skrev:
varför skulle inte deras nya hojar vara stabila??
motorerna är ju grymt bra pallar mer en va en liten sketen japanare som du måste byta kolv efter 6 timmar :kocko

nej jag tror Highland 450 Sm kommer palla med mer en deras store bröder :tummenupp

du menar att dras kolvar är bättre? eller är dom gjorda av nått supermaterial som förlänger en kolvs livslängd betydligt?

liten? dom e väl förhoppningvis lika stora eller hällst mindre annars e det liksom ingen ide va..
 

SkyNard

Knugen
Gick med
14 Dec 2005
Ort
Sandviken
Hoj
Yamaha XV Virago 125
Hm ja det vart inte många svar på min fråga på det här forumet :tungan
Men men det är nog sak samma för det kommer nog en 450 lv snart som man kan sätta tänderna i (Mmmm) men vad har en KTM för effekt på veven om man jämför med highland ? typ ta KTMs 450 och Highlands 450 vet ej vad KTMen har men highlandern har iaf 66 hk det gillar jag :banana
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
SkyNard skrev:
Hm ja det vart inte många svar på min fråga på det här forumet :tungan
Men men det är nog sak samma för det kommer nog en 450 lv snart som man kan sätta tänderna i (Mmmm) men vad har en KTM för effekt på veven om man jämför med highland ? typ ta KTMs 450 och Highlands 450 vet ej vad KTMen har men highlandern har iaf 66 hk det gillar jag :banana
Dra av 10 hästar så ligger du nog lite närmare sanningen.
 

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en sketen lägenhet :-(
Hoj
450 Cross
Enligt ett litet blad jag fick med mig från mässan om Highland motarden så ska den ha 56hk och väga 103kg.

Prata lite lätt med en i deras monter och dom ville ha tag på förare som kunde tävla/köra dem under detta år och få fedback mm från dem som kör för att kunna förbättra hojen.

Tycker det är kul att dom satsar lite och jag tror dom kommer vara konkures kraftiga mot dagen 450hojar.

Tycker den förövrigt ser riktigt rå ut.
 

GrusDan

Grusnörd
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
-82 Suzuki GSX1100E, -88 Suzuki TS250X, -80 Yamaha XS850
Vanliga dödliga kommer inte få bli "försökskaniner" för denna hoj.
Det kommer utvalda personer bli, som ska tävlingsköra modellen under säsongen.
Därefter kommer serieproduktionen, då de utvärderat hojen och fixat ev svaga punkter.
Misstaget som de gjorde -99, hade de inte tänkt repetera, dvs tvingas släppa en hoj förtidigt.

Ang kvalité så har de då lyckats mycket bra med sin v-twin numera.
Barnsjukdommarna är bortblåsta.
Det är inte samma hoj idag som för några år sen, det mesta i och utanpå, är nytt.
Dock kan det se ut så för ett otränat öga ;)
De som inte kört en -05 Highland och ger ev omdömmen om ditt å datt kan hålla truten, för då är det bara fabler som hoppar fram.
Spekulationer är nått för kvällspressen.
:yoparty
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Husqvarna kan bygga hojar som håller och som det är effekt i så det räcker. Att de sedan är snygga att se på å har riktigt bra finnish gör inte saken sämre. Eller?

- Johan

Tamtech skrev:
är jappsarnas motorer för bra? eller går det för fort att få tag på delar?
eller har KTM visat alldeles för ofta att man kan bygga motarder?
i så fall så finns ju aprilia, eller andra italienska märken, dom kan ialafall få en tvåhjuling att se sexig ut..
//T
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Roligt med 66 hk. Välkomen till verkligheten...

Vad hände med patriotismen? Jag gillar att Sverige fortfarande kan tillverka motorcyklar. Och det gäller framförallt cross/enduro. Det är endå Sveriges nationalsport när det gäller motorcyklar. Enligt mig :rolleyes:
Jag tänker alldrig vara nån förökskanin och vara en av de första som köper den här mc:n i handeln. Att köpa en helt ny enduro är bara onödigt enligt mig. Spelar ingen roll vilket märke det är. Men när jag har pengar och desa hojar finns på begmarknaden. Då jävlar!:rock (om dom funkar någorlunda altså)

Och designen på en enduro är väll långt i från det viktigaste. Jag kan tycka att olika märken är olika snygga. Men ska jag till och köpa en enduro så är designen på plast/ram det sista jag kollar på.

För Sverige och Svenska motorcyklar :)
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Nog skulle jag åka Highland om jag fick byta rakt av mot min Honda och det satt likvärdiga prylar på Highlanden.

Även om den kanske inte är kanon från början så tycker jag det är värt att ta fram ett svenskt märke. Vore jäkla kul att få vara med å utveckla den också, och som de första förarna på den så lär man ju få vara det.

Nä kör hårt Highland, jag tror ni kommer göra ett bra jobb.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top