Historia - hur bra koll har du?

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003

Sen skall det tilläggas att någon som gjort tredje riket sådan nytta kan sticka och brinna :fakta


Skum inställning! Antingen ska alla stridsflygare som lyder order och gör ett bra jobb sticka och brinna, eller så skall ingen det. Tror du att alla tyskar "hatade judar" mellan 1939 och 1945?
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Det är rätt! Ganska imponerande lista, på topplistan över världens flygaräss har Tyskland lagt beslag på de 106 första platserna, samtliga med över 100 nedskjutningar och de allra flesta över Östfronten. Först på 107:e återfinns finnarnas store hjälte Ilmari Juutilainen med 94 luftsegrar. Ett monument över Luftwaffes förkrossande taktiska och kvalitativa övertag på Östfronten 1941-42.

De bästa allierade ässen var från Sovjet och Ivan Kosjedub nådde dryga 60 luftsegrar.

Sedan har det ju också litet att göra med att Luftwaffepojkarna fick flyga tills de dog. De allierade jaktpiloterna fick återvända hem efter 50 uppdrag.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Sedan har det ju också litet att göra med att Luftwaffepojkarna fick flyga tills de dog. De allierade jaktpiloterna fick återvända hem efter 50 uppdrag.

Det stämmer inte, det finns allierade piloter som genomförde bra mycket mer än 50 uppdrag. Det var vad som hanns med av vissa på ett par veckor under Slaget om England och där hade man inte resurser att skicka hem någon.

De bästa piloterna ur RAF och USAF nådde över 40 luftsegrar, helt orimligt på endast 50 uppdrag. En tumregel är att för varje nedskjutning flög varje pilot tio stridsuppdrag.
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Skum inställning! Antingen ska alla stridsflygare som lyder order och gör ett bra jobb sticka och brinna, eller så skall ingen det. Tror du att alla tyskar "hatade judar" mellan 1939 och 1945?
Vilken konstig inställning du har... Jag gillar att amerikanska och brittiska flygare gjorde ett bra jobb och ogillar att deras kollegor, som flög för nazityskland, gjorde ett bra jobb. Det beror på att jag anser att de förtnämnda bidrog till en bra sak och de sistnämnda bidrog till en dålig sak.

Så är det med det.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Die Endlösung der Judenfrage. Han ledde Wanseekonferensen.

I brevet ber han om administrativ assistans för att sätta planen i verket.

Översättning: http://www.ghwk.de/engl/february-26-1942.htm

Ganska läskigt.
Hmm, kanske jag missförstår er men Wansee-konferensen var inte det möte då det bestämdes vad som skulle ske med judarna. Det beslutet fattades långt tidigare, förmodligen under våren 1941. Wanseekonferensen handlade om hur man skulle gå till väga med Generalguvernementets ("Lublinland") judar. Eller minns jag det helt fel?

Vid tiden för Wanseekonferensen hade tyskarna redan mördat runt en miljon judar i framförallt Sovjet och Baltikum. Chelmno var redan i funktion och byggande av Belzec hade påbörjats.

Brevet är fö ställt till tyska urikesdepartementets andreman, Martin Luther. Han försökte avsätta sin chef Ribbentropp men kuppen slutade med att han hamnade i Sachenhausen, där han blev mördad - dvs fick ungefär det han förtjänade, även om han sas fick det för fel brott.
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Det stämmer inte, det finns allierade piloter som genomförde bra mycket mer än 50 uppdrag. Det var vad som hanns med av vissa på ett par veckor under Slaget om England och där hade man inte resurser att skicka hem någon.

De bästa piloterna ur RAF och USAF nådde över 40 luftsegrar, helt orimligt på endast 50 uppdrag. En tumregel är att för varje nedskjutning flög varje pilot tio stridsuppdrag.
Visst, den bäste britten hade 38 segrar på 515 uppdrag. Men för de allierade (efter 1940 åtminstone) var det ju snarare regel än undantag att piloterna fick åka hem efter ca. 50 uppdrag. (Antalet ändrades lite under kriget). Då deras "tour of duty" ansågs vara klar.

Men för att citera: "Luftwaffe pilots generally flew many more sorties than their Allied counterparts. Additionally, national policies differed; Axis pilots tended to return to the cockpit over and over again until killed, while very successful Allied pilots were routinely rotated back to training bases to educate cadet flyers, in hopes that the younger pilots would absorb enough knowledge from the experienced aces to survive battle."
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Visst, den bäste britten hade 38 segrar på 515 uppdrag. Men för de allierade (efter 1940 åtminstone) var det ju snarare regel än undantag att piloterna fick åka hem efter ca. 50 uppdrag. (Antalet ändrades lite under kriget). Då deras "tour of duty" ansågs vara klar.

Men för att citera: "Luftwaffe pilots generally flew many more sorties than their Allied counterparts. Additionally, national policies differed; Axis pilots tended to return to the cockpit over and over again until killed, while very successful Allied pilots were routinely rotated back to training bases to educate cadet flyers, in hopes that the younger pilots would absorb enough knowledge from the experienced aces to survive battle."

Visst är det så, om man undantar ryssarna som också fick flyga till de dog, vilket oftast inte var speciellt länge, men tyska äss hade även en högre nedskjutningar per uppdrag siffra. Det finns en hel del förklaringar till detta.

Den främsta orsaken är att tyskarna var mycket skickliga jaktflygare, tittar man på taktik och utbildning så var Luftwaffe världens bästa flygvapen, med marginal, 1940. Precis som de tyska markstridskrafterna generellt var kvalitativt sett överlägsna sina allierade motsvarigheter. Detta försprång började ätas upp när förluster och det faktum att fienden, framförallt RAF, snabbt lärde sig av sina antagonister. Men på Östfronten kan man nog säga att det tyska övertaget i luften kvalitativt sett höll i sig åtminstone till 1944.

Tyskarna behövde heller inte leta mål, luften var full av fiender både på östfronten och västfronten. För att citera en brittisk jaktflygare som befann sig i elden över Västfronten 1944-45. "En gång såg jag ett tyskt flygplan på avstånd". De allierade hade ett förkrossande överläge på västfronten under krigets slutskede.

Hartmanns siffror är fö imponerande, men mitt favoritäss under kriget är nog Hans-Joachim Marseille, "Afrikas stjärna" kallad. Han sköt ner 158 fiender på västfronten och mot RAF i Afrika. 154 av dem var jaktflyg och hans rekord på 17 nerskjutningar på en enda dag är svårslaget..... Han stupade 1942 i Nordafrika efter att han kraschet med motorproblem, hans gravsten bär inskriptionen "Obesegrad".
 
Last edited:

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Tja, slumpen du vet. Slumpen och fallskärm. Ibland slår man åtta sexor på raken med en tärning, trots att det är osannolikt att man skall göra det. Att skjuta ner 352 fiendeplan är också ganska osannolikt.

Siffran kan iofs vara fel, det kan varit tolv eller fjorton också. Om jag inte minns det helt fel så blev han bl a nedskjuten tre gånger under loppet av en dag. Googla runt lite om du misstror uppgifterna.

Sen skall det tilläggas att någon som gjort tredje riket sådan nytta kan sticka och brinna :fakta


Som sagt slumpen som avgör, Hans-Joachim Marseille 'Der Stern Von Afrika' sköt ner 158 (151?) fiender, fick motorproblem en gång, hoppade, slog i bakändan av sitt plan, förlorade medvetandet och föll mot sin död....slumpen som avgör.
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
För övrigt finns det lite intressanta böcker på ämnet att rekommendera. Christer Bergströms "Luftstrid över Kanalen" presenterar den allra senaste forskningen runt Slaget om England. Bland annat avlivar han på ett mycket övertygande sätt myten om att Messerschmitt Bf110 ska ha varit underlägset jaktplan som Supermarine Spitfire, Hawker Hurricane och Messerschmitt Bf109.

Samme författare ha skrivit "Black Star/Red Cross" Vol 1-3 som avhandlar striderna på östfronten, på engelska dock, men fortfarande väldigt seriöst och noggrant.

Tycker man det är för torrt med historieböcker så kan man med fördel titta på memoarer istället. Pierre Clostermans "Det stora vansinnet" är den bästa. "Jag flög för Fuhrern" av Heinz Knoke om man vill se det från den andra sidan.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top