Visst, den bäste britten hade 38 segrar på 515 uppdrag. Men för de allierade (efter 1940 åtminstone) var det ju snarare regel än undantag att piloterna fick åka hem efter ca. 50 uppdrag. (Antalet ändrades lite under kriget). Då deras "tour of duty" ansågs vara klar.
Men för att citera: "Luftwaffe pilots generally flew many more sorties than their Allied counterparts. Additionally, national policies differed; Axis pilots tended to return to the cockpit over and over again until killed, while very successful Allied pilots were routinely rotated back to training bases to educate cadet flyers, in hopes that the younger pilots would absorb enough knowledge from the experienced aces to survive battle."
Visst är det så, om man undantar ryssarna som också fick flyga till de dog, vilket oftast inte var speciellt länge, men tyska äss hade även en högre nedskjutningar per uppdrag siffra. Det finns en hel del förklaringar till detta.
Den främsta orsaken är att tyskarna var mycket skickliga jaktflygare, tittar man på taktik och utbildning så var Luftwaffe världens bästa flygvapen, med marginal, 1940. Precis som de tyska markstridskrafterna generellt var kvalitativt sett överlägsna sina allierade motsvarigheter. Detta försprång började ätas upp när förluster och det faktum att fienden, framförallt RAF, snabbt lärde sig av sina antagonister. Men på Östfronten kan man nog säga att det tyska övertaget i luften kvalitativt sett höll i sig åtminstone till 1944.
Tyskarna behövde heller inte leta mål, luften var full av fiender både på östfronten och västfronten. För att citera en brittisk jaktflygare som befann sig i elden över Västfronten 1944-45. "En gång såg jag ett tyskt flygplan på avstånd". De allierade hade ett förkrossande överläge på västfronten under krigets slutskede.
Hartmanns siffror är fö imponerande, men mitt favoritäss under kriget är nog Hans-Joachim Marseille, "Afrikas stjärna" kallad. Han sköt ner 158 fiender på västfronten och mot RAF i Afrika. 154 av dem var jaktflyg och hans rekord på 17 nerskjutningar på en enda dag är svårslaget..... Han stupade 1942 i Nordafrika efter att han kraschet med motorproblem, hans gravsten bär inskriptionen "Obesegrad".