Hit air jacket?

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Hojlös
håller på och kollar lite på vad jag ska satsa på för typ av utrustning och fick se hit air jackets, är det någon som har erfarenhet av dessa?

http://www.hit-air.com/english/main.html

skulle vara intressant att höra från nån som vet, de verkar ju ganska vettiga tycker jag, lr går det bort om man ska köra sporthoj?

tacksam för vilken typ av respons som helst... :lol
 

Smirre

Ny medlem
Gick med
19 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 640smr -06
Verkar rätt balla...
Såg en såndär på Sulas Custom utanför Uppsala. Trodde det var ett skämt först, men icke.

Säkert en bra grej, iaf en start på nytänkande och utveckling av bättre och säkrare skyddsutrustning.

Bara man kommer ihåg att koppla loss sig innan man kliver av hojjen :hihi
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
MiZou skrev:
håller på och kollar lite på vad jag ska satsa på för typ av utrustning och fick se hit air jackets, är det någon som har erfarenhet av dessa?

http://www.hit-air.com/english/main.html

skulle vara intressant att höra från nån som vet, de verkar ju ganska vettiga tycker jag, lr går det bort om man ska köra sporthoj?

tacksam för vilken typ av respons som helst... :lol
Verkar ju väldigt smart gjord....fast än så länge kanske man ska vänta på lite mer test info (självklart med docka) innan man slår till.

Men visst går ju utvecklingen framåt så de här kan mycket väl vara morgondagens säkerhetspryl....dom är ju onekligen på rätt spår..
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag hade aldrig köpt en verkar som en skrivbordsprodukt mer än något annat.

Vad är värst i en krasch fallet eller färden därefter?

I 99 fall av 100 är det färden efter fallet som genererar skadorna och inte fallet i sig. En airbag jacka skyddar lite vid fallet men är till stor skada sen då den får dig att tumla runt.

Fråga en RR förare: När slår man sig mest när man voltar runt eller när man kanar på backen?

Jämför med en motorcykel, när den bara går omkull och kanar ut i lecahavet så får du på sin höjd byta styrhalvan och fotpinne etc. När den däremot börjar volta blir det dyyyrt.

Jackan kommer att göra att du slår dig mindre vid fallen på bekostnad av att den kanske gör att du börjar tumla runt något ingen jacka i världen kan skydda mot.

Satsa på ett bra skinställ det finns inget som skyddar bättre...
 

CharlotteE

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR1000RR -08
Jag hade aldrig köpt en verkar som en skrivbordsprodukt mer än något annat.

Vad är värst i en krasch fallet eller färden därefter?

I 99 fall av 100 är det färden efter fallet som genererar skadorna och inte fallet i sig. En airbag jacka skyddar lite vid fallet men är till stor skada sen då den får dig att tumla runt.

Fråga en RR förare: När slår man sig mest när man voltar runt eller när man kanar på backen?

Jämför med en motorcykel, när den bara går omkull och kanar ut i lecahavet så får du på sin höjd byta styrhalvan och fotpinne etc. När den däremot börjar volta blir det dyyyrt.

Jackan kommer att göra att du slår dig mindre vid fallen på bekostnad av att den kanske gör att du börjar tumla runt något ingen jacka i världen kan skydda mot.

Satsa på ett bra skinställ det finns inget som skyddar bättre...

Precis, skinnstället skyddar ju perfekt mot nackskador och trauma mot kotpelare och bröstben. Kanske du håller med om att man lika gärna kan avskaffa PRV också eller? :arsele
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Det är väl en baggis att lägga till ett par lagom styva
luftarmar rakt ut åt sidorna för att minimera tumlingsrisken? :confused:

Som den ser ut nu ökar den tyvärr snarare tummelfaktorn.

Kan nog bli hur bra som helst med lite utveckling! :tummenupp

samtidigt som det alltid kommer att kunna
uppstå situationer där man hade klarat sig
bättre i Boratmankini och pennyloafers.
borat_cannes_2.jpg


Komma ihåg att koppla loss sig-problemet
är lätt löst med lite fiffig elektronik.

/e
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Precis, skinnstället skyddar ju perfekt mot nackskador och trauma mot kotpelare och bröstben. Kanske du håller med om att man lika gärna kan avskaffa PRV också eller? :arsele

PRV= patent och registreringsverket?? Vad har de med saken att göra?

Vad har du för argument att framföra i debatten? Är primärt fallvåld mot kotpelare en vanlig skada hos mc-förare i skinnställ och konventionellt ryggskydd som skulle kunna undvikas mha en airbagjacka?
 

ladde_79

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2007
Ort
halmstad
Hoj
Ktm 990 adventure , ktm 400
Precis, skinnstället skyddar ju perfekt mot nackskador och trauma mot kotpelare och bröstben. Kanske du håller med om att man lika gärna kan avskaffa PRV också eller? :arsele

Bra trådlyft:tummenupp

Det finns väl olika varianter på den där.

Jag har sett någon som använder det inom rr om jag inte minns helt fel.

Iaf bra att de utvecklar o tar fram skydd
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Sedan oavsett hur superperfekt bra den än blir vid olycka så
kvarstår risken att den löser ut i 300 jämt på motorvägen.
Ett visst vindfång om man säger. :crash

/e
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Jag kör med airbag, Spidi´s DPS-ställ.
Jag var väldigt impad i höstas när jag kraschade på torpet, blev avtryckt i "opeln", går ganska fort, 3ans växel. Flög av hojen när jag kom fram till lecahavet, ett par tumlingar och sen stopp. Mitt ställ är bara "airbag beklätt" runt nacken. Det jag noterade i tumlandet var att nacken/huvudet satt som i ett skruvstäd (på ett positivt sätt). Kändes tryggt och på snudd till "odödlig".

I detta exempel så tycker JAG att det fungerade perfekt. Till racet (detta hände på kval) så hade jag inte chans att köra med airbagstället pga att jag inte hade kolsyrepatroner med mig (det som fyller airbagen). Körde med vanligt ställ, känslan var att jag kände mig "naken"... Som att köra utan handskar eller nåt :gnissla

Köper även Boris resonemang. Men då antar jag att han syftar på "hela kroppen-airbagen"....
 

CharlotteE

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR1000RR -08
PRV= patent och registreringsverket?? Vad har de med saken att göra?

Vad har du för argument att framföra i debatten? Är primärt fallvåld mot kotpelare en vanlig skada hos mc-förare i skinnställ och konventionellt ryggskydd som skulle kunna undvikas mha en airbagjacka?

1. Hänvisningen till PRV syftade till att en dåre vid tillfälle ansåg alla uppfinningar redan vara gjorda varför man lika gärna skulle kunna avskaffa PRV. Det var alltså riktat som en pik till dig då du tycks vara av uppfattningen att skydd i form av skinnställ är det enda rätta och verkar avfärda vidareutvecklingen av skydd.

2. Jag har följande argument att framföra i debatten:

Finns det en möjlighet att skydda nacken mot direkt trauma (att den får en smäll av något eller slås mot något) och mot att den rycks åt något håll som tex vid en whiplash så har man vunnit ganska mycket redan där. Att bryta nacken är lättare gjort än vad de flesta kanske tror och de potentiella följderna är väl kända för de flesta. En del av de jackor och västar som finns på marknaden fixerar i princip nacken mellan axlar och hjälm när västen eller jackans nackskydd löst ut. Fördelarna med detta är förhoppningsvis uppenbara.

Att man skulle tumla omkring mer med jackan/västen är möjligt men jag tror att de som påstår det nog har Daineses väst i åtanke, se länk:
http://www.youtube.com/watch?v=mo9Vlt5tGwY Varianterna skiljer sig åt precis som Ladde nämnde. Alla varianter har inte "vingar". Vidare tumlar man rätt duktigt ändå, men jag tumlar hellre med kotpelare och andra "ben" skyddade.

Och nej, FALLVÅLD (?) mot kotpelare är nog inte en primär skada som kunnat undvikas med hjälp av airbagjacka. Men helt klart erbjuder den ju ett skydd av kotpelarens övre del på ett vis ett ryggskydd rent tekniskt inte kan.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
1. Hänvisningen till PRV syftade till att en dåre vid tillfälle ansåg alla uppfinningar redan vara gjorda varför man lika gärna skulle kunna avskaffa PRV. Det var alltså riktat som en pik till dig då du tycks vara av uppfattningen att skydd i form av skinnställ är det enda rätta och verkar avfärda vidareutvecklingen av skydd.

2. Jag har följande argument att framföra i debatten:

Finns det en möjlighet att skydda nacken mot direkt trauma (att den får en smäll av något eller slås mot något) och mot att den rycks åt något håll som tex vid en whiplash så har man vunnit ganska mycket redan där. Att bryta nacken är lättare gjort än vad de flesta kanske tror och de potentiella följderna är väl kända för de flesta. En del av de jackor och västar som finns på marknaden fixerar i princip nacken mellan axlar och hjälm när västen eller jackans nackskydd löst ut. Fördelarna med detta är förhoppningsvis uppenbara.

Att man skulle tumla omkring mer med jackan/västen är möjligt men jag tror att de som påstår det nog har Daineses väst i åtanke, se länk:
http://www.youtube.com/watch?v=mo9Vlt5tGwY Varianterna skiljer sig åt precis som Ladde nämnde. Alla varianter har inte "vingar". Vidare tumlar man rätt duktigt ändå, men jag tumlar hellre med kotpelare och andra "ben" skyddade.

Och nej, FALLVÅLD (?) mot kotpelare är nog inte en primär skada som kunnat undvikas med hjälp av airbagjacka. Men helt klart erbjuder den ju ett skydd av kotpelarens övre del på ett vis ett ryggskydd rent tekniskt inte kan.

Om du tittar på produkten och läser vad jag skrev för 5 år sedan så kanske en polett faller ner. Jag har inte skrivit något om airbags generellt eller varit utvecklingsfientlig. Men för 5 år sedan fanns Dainese klotjacka som var helrund och denna. Båda är usla konstruktioner. Jackan skyddar bröstkorgen, flankerna och nedre delen av ryggen förutom nacken. När man börjar blåsa upp stora korvar på bröst, rygg och sidor liknar man mer och mer ett klot och därmed ökar risken för tumling och de skador det medför.

Att immobilisera nacken med nackskydd typ leatbrace eller skinnställ med airbag runt enbart nacken är troligen en god ide även om där inte finns några studier som påvisar dess effekt. Men det var inte det som var frågan för 5 år sedan......
 
Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Top