Hitta bra vägar.

användare-404

jag vet inte vart strypen sitter konstapel
Gick med
5 Oct 2022
Hoj
CBR600RR
Undrar om det är någon som vet en bra app/hemsida man kan hitta bra rutter alternativt kunna planera själv. Vet att REVER finns som har bra funktioner för att kunna planera med bensinstationer, mat osv. Men det verkar som inte en enda svensk använder REVER.

detta är ju en bra sida för att kunna se vägar någon/några tyckte va bra, men man kan inte överlappa men mackar osv. + är inget forum man kan dela rutter på.
-Kanske finns en bättre sida som visar bra vägar? Vet att en kollega sa att ducati klubben brukade ge ut kartor med bra vägar.

Är ju bättre om vi alla samlas på samma hemsida/app så vi kan fylla den med bra rutter.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Svårt att servera bra vägavsnitt - finns massor att välja på i landet, men vad som är bra för en stämmer inte för en annan.
Områden som jag tycker har bra vägar är östra Bohuslän, Dalsland och vissa delar av Västergötland, att de är "bra" betyder att där inte är så tät bebyggelse, dvs man stör få, de svänger mycket så fartkänslan kommer tidigt. Nackdelen är att underlaget ofta är ojämnt så det blir inga överambitiösa nerlägg och äkta sporthojar kan upplevas som j-ligt stötiga. De funkar bra för mina nuvarande hojar, men inte så sköna när jag körde Ducati 916.

Bästa tipset jag kan ge är att du själv kör omkring mycket i okända områden i din närmiljö (jag räknar närmiljö som en radie på 15-20 mil) - sväng in på något som ser intressant ut - ibland blir det nerköp, ibland en bra körupplevelse, men nästan alltid något nytt - Sverige är fantastiskt

Eller kör med någon som har kört runt i landet mer än du - men inte storgrupp, det blir för ryckigt

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Varannan höger, varannan vänster brukar ta mig dit jag vill.
Nya platser, alltså.

Brukar vara bra vägar dit.

Om du inte är bang för att hamna på grus emellanåt har Garmin en fantastiskt feature: Detour-knappen!

Screenshot_20230611-062738.png

1. Sätt ett mål.

2. Tjör

3. Klicka 'Detour" om du vill ha mindre vägar.

4. Granska förslaget.

5. TjÖr.

6. Repetera om du vill ha ändå mindre vägar.

Det som är så fantastiskt med knappen är att du hela tiden får en ny ankomsttid till din destination.
Det går alltså att "leta vägar" medans man är på väg till en verklig destination - ett möte eller besök.

Stick iväg en timme tidigare och kom fram i tid med helt fantastiska nya intryck.

Jag är tämligen vägfaren, men har hittat helt otroliga sträckor genom denna funktion. Den är egentligen till för att snabbt hitta omledningar förbi stockningar och olyckor - men funkar lika bra som äventyrsgenerator.

Last edited:

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Varannan höger, varannan vänster brukar ta mig dit jag vill.
Nya platser, alltså.

Brukar vara bra vägar dit.

Om du inte är bang för att hamna på grus emellanåt har Garmin en fantastiskt feature: Detour-knappen!

View attachment 485247

1. Sätt ett mål.

2. Tjör

3. Klicka 'Detour" om du vill ha mindre vägar.

4. Granska förslaget.

5. TjÖr.

6. Repetera om du vill ha ändå mindre vägar.

Det som är så fantastiskt med knappen är att du hela tiden får en ny ankomsttid till din destination.
Det går alltså att "leta vägar" medans man är på väg till en verklig destination - ett möte eller besök.

Stick iväg en timme tidigare och kom fram i tid med helt fantastiska nya intryck.

Jag är tämligen vägfaren, men har hittat helt otroliga sträckor genom denna funktion. Den är egentligen till för att snabbt hitta omledningar förbi stockningar och olyckor - men funkar lika bra som äventyrsgenerator.
När man redan valt kurviga vägar och befinner sig i tex. Pyrenéerna, händer det spännande grejer när man trycker på den knappen:fakta

Raderad medlem 51742

Guest
Ingenting för svenska vägar, men när jag har varit utomlands och letat hojvägar i världsklass tycker jag https://motorcycle-diaries.com har varit bra. Har bl.a. hittat kanonvägar i Andalusien med den. Visserligen är det nästan svårt att inte hitta bra vägar där, men hemsidan ger mycket inspiration och hjälper till att hitta de verkliga guldkornen.

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Jag brukar använda Google Maps. Först standardvyn/lagret (karta) och sedan satellitbild och terrängkarta (topografisk).

Letar upp en slinga som ser kul ut. Verifierar enligt ovan och skapar sedan en rutt. Konverterar .KMZ till .GPX (eftersom Beeline Moto -appen bara accepterar .GPX ännu sålänge) och sedan importerar i Beeline Motos app.

Vill man göra överkursen kan man använda Trafikverkets karttjänst för att kolla vägarnas hastighetsbegränsningar, typ av beläggning etc etc:
https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...