Hitta en första MC

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
-04, KTM 640
Hej!
är inte helt 100 på att detta är rätt del av forumet, mod kan väll flytta den om den är felplacerad? :)

jag håller på att ta A-körkort (begränsad) och är på jakt efter en motorcykel. En supermotard hade jag tänkt mig. Ktm är ju löjligt snygga, så en sån hade jag tänkt mig. Dock vet jag inte vad jag ska leta efter, eller var. Hade tänkt mig en begagnad, då Ktm verkar va svindyra att köpa nya :/
Sökte lite och hittade 625an, den verkar ju bra. Fast då måste jag ju strypa den. (vad kan det kosta att strypa en sådan, om den är o-strypt?)

Några andra tips? På en annan mc, eller var jag kan köpa? Blocket kollar jag begagnat, men jag har inte hittat ett ändå ställe (som har nya) där jag bor som har supermotards, förutom JohansMC.

tack på förhand :)

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Finns en hel del hojar som redan är stypta, leta en sådan. Vet att det låg någon KTM här på forumets köp och sälj sida som var strypt.

Bestäm dig hur långt serviceintervall du vill ha. Motarderna spänner ju från 5 timmar - 1000mil...

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Köper du en 625a eller en 660 kan du köra på begränsat A-kort. De är registrerade så du klarar dig på din behörighet. Sen tror jag inte att det finns nån som kör strypt, men det viktiga är vad som står i hojens papper.

Du är helt rätt ute med motard!

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
-04, KTM 640
Vad är det för service man måste göra då? Är det bara byta olja å sånt är det inga problem för mig...

Gäller det att bara köpa begagnad? För nya verkar va svindyra, jag såg att nån 690 SMC kostar 90.000 att köpa ny.

Eller är det billigare med 625?
Vart hittar man en ny 625/660 isåfall?

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Vad är det för service man måste göra då? Är det bara byta olja å sånt är det inga problem för mig...

Gäller det att bara köpa begagnad? För nya verkar va svindyra, jag såg att nån 690 SMC kostar 90.000 att köpa ny.

Eller är det billigare med 625?
Vart hittar man en ny 625/660 isåfall?

Ja typ. Man rekommenderar att man byter olja, filter, stift m.m. var 250:e mil. Inga problem alls.

Kolla i Ktm 625 och i Ktm 660-trådarna. Där står allt du behöver veta... och lite till faktiskt :tummenupp

En SMC är en helt annan maskin. Har du råd kanske du ska köpa den istället. Personligen föredrar jag 625/660, men det är för att de är lite råare enligt mig. Men jag lär köpa en 690smc senare i livet ändå, då det är en modernare hoj.

btw, du lär inte hitta en ny 625/660, då sista årsmodellen är -06. Många är dock uttagna -07. 690n ersatte 640/625/660...

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
-04, KTM 640
Asså...jag har råd...men det känns lite maffigt att spendera 70.000 på en första hoj.
Så jag ska försöka hitta en begagnad. Fast det är inte förrän sent i sommar,hösten, jag har tagit körkortet så det blir inte förrens då jag köper en hoj :)

Priset kanske sjunker tills dess?

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
-04, KTM 640
Hmm, jag sökte på bara på "Ktm 525" på "Offroad" på blocket, men sen sökte jag rätt...å då hitta jag massa :p Så det får nog bli begagnat...

Men vilken årgång ska jag kollar efter? 05-06?

Btw, hur fan betalar man sen? att betala för en mc på typ 40.000 med kontanter känns lite maffigt :p.

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Hmm, jag sökte på bara på "Ktm 525" på "Offroad" på blocket, men sen sökte jag rätt...å då hitta jag massa :p Så det får nog bli begagnat...

Btw, hur fan betalar man sen? att betala för en mc på typ 40.000 med kontanter känns lite maffigt :p.

Postväxel eller internetbank funkar ju.

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14

Nja,,,cash is king när man handlar.
Jag föredrar alltid kontanter vid både köp o sälj

S-näs

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2010
Hoj
1986 Honda XR600R

Efter 05 tror jag inte det hände så speciellt mycket.
Cash is king, helt riktigt. Lättare att pruta med! Visst en postväxel och några lösa i handen bredvid går ju med.

525 är en bra maskin, bara att handla!

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
-04, KTM 640
Oj, aja. Kommer kännas som nån stor jävla knarkdeal när jag går till swedbank och ber att få ta ut ca.50.000 :p

Men det blir inte förrens sen sommar/tidig höst jag köper en hoj :)
hur tror ni det kommer se ut då? kommer priset ha sänkts på de nya?
kommer det finnas lika många begagnade att köpa?

EDIT: Hur är det förresten att köra på motorvägen med en 625?
För det hade vart skoj att åka ut till landet nån gång å hälsa på morsan å styvfar på sommaren. Sträckan är ungefär göteborg-borås. Funkar det? :p

Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
En xr650r går ju även den att köra på mellankortet då alla dessa är reggade på tillräckligt låg effekt.

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
-04, KTM 640
Bah! Det är KTM ja ska ha :)
Men jag tvivlar på det du säger...
För alla har sagt det hela tiden "en 625 är mellanklass när man köper den ny" osv. osv. Men det stämmer ju inte :p för effekten ligger på typ 40kW.

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Bah! Det är KTM ja ska ha :)
Men jag tvivlar på det du säger...
För alla har sagt det hela tiden "en 625 är mellanklass när man köper den ny" osv. osv. Men det stämmer ju inte :p för effekten ligger på typ 40kW.

Tvivlar du på att 625orna inte är reggade på under 25kw?

ok... här kommer bevisen :D

Bifogat

• reg_papper.jpg
    reg_papper.jpg
    98.3 KB · Visningar: 43

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
-04, KTM 640
Raaaaawr <3 Härligt då fick man se topp hastighet också :D

Men, hur är det att köra den längre sträckor? Funkar det på motorvägen t.ex.?
Hade vart skoj å hälsa på mormor i gränna också :p

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Raaaaawr <3 Härligt då fick man se topp hastighet också :D

Men, hur är det att köra den längre sträckor? Funkar det på motorvägen t.ex.?
Hade vart skoj å hälsa på mormor i gränna också :p

Hehe... lite till orkar den allt med :D

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
-04, KTM 640
Nice, då blire å ge mormor en hjärtattack nästa sommar :D genom att komma med en motard.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
För runt 30 000:- får du en bra första hoj. ( och kanske har råd att vurpa lite:yoparty )
Köp inte för dyrt, spar pengarna till nästa hoj.

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...