Hitta hjullager med udda mått?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Min gode far införskaffade en uppsättning med Aprilia Tuono R fälgar (OZ Racing) för några veckor sedan som han avser att montera på sin numera ombyggda XJR1300 med R1 fälgar, gaffel och sving.

Ikväll tänkte vi knacka ut lagren i framfälgarna och byta mellan fälgarna, något som vi trodde skulle bli en enkel affär. Det vi hade mätt pekade mot att båda lagren hade 47mm ytterdiameter, men att innerdiametern skiljde. 22mm på R1 fälgens lager och 25mm på OZ fälgen. Tanken var att vi skulle skifta lager mellan fälgarna så jag kunde ta R1 fälgen till mitt bygge där hjulaxeln fram är 25mm.

Men så var inte fallet, ytterdiametern på OZ fälgen var det normala 47mm (i princip alla vanliga japshojar har det, men även då Aprilian) men R1 fälgen hade 44mm. "Äsch då..." blev ju den spontana reaktionen men kloka som vi är tog vi oss en titt i både SKF och NSK:s kataloger i jakt på lager.

Det vi hittade gav ju ingen direkt tröst dessvärre.

Hade lagret innerdiameter 25mm så innebar det att ytterdiametern var antingen 47mm eller 52mm. Hade lagret innerdiametern 22mm så innebar det antingen 44mm eller 49mm (vill jag minnas, kan ha varit 52mm också).

Lagret vi vill ha ska vara 22mm invändigt, 47mm utvändigt och 12mm brett. Har inte hunnit söka på internet nåt ännu utan tänkte fråga här först då en del vet bra hemsidor som har både det ena och det andra. Ska ta mig en titt förbi Momentun imorn (återförsäljare av allt i lagerväg) och höra om dom kan få tag i ett lager med dom måtten.

Någon som har en aning om vars jag kan hitta ett lager? :confused:

Vore ju kul om det gick att få tag på smidigt.

Har en bekant som förmodligen skulle kunna fräsa om lagerläget om det skulle behövas, men det känns lite som en sista utväg.

Hittar du inget så måste ju det smidigaste vara att svarva ett par ringar så sätet passar 44 mm lager.

Annars kan jag rekomendera kullagerservice.se

Det bästa är om du kan läsa av beteckningen, sedan är det bara att googla, då hamnar ofta hos en lagerfirma på nätet som har lagret. Sedan kan man nysta vidare i ev konverteringstabeller om man vill ha Timkens eller SKF:s nmotsvarighet. Men ofta är beteckningarna universella mellan lagertillverkarna.

Hittar du inget så måste ju det smidigaste vara att svarva ett par ringar så sätet passar 44 mm lager.

Annars kan jag rekomendera kullagerservice.se

Är ju faktiskt en variant.

Det bästa är om du kan läsa av beteckningen, sedan är det bara att googla, då hamnar ofta hos en lagerfirma på nätet som har lagret. Sedan kan man nysta vidare i ev konverteringstabeller om man vill ha Timkens eller SKF:s nmotsvarighet. Men ofta är beteckningarna universella mellan lagertillverkarna.

Ska ta och göra det.

Tack!

Fast grejen är väl att dom ska ha ett lager som inte finns i någon av hjulen, så dom har inget ursprungslager att gå på.

Dom ska ha ett lager med ytterdiametern från ena hojen men som passar axeldiametern på den andra.

Fast grejen är väl att dom ska ha ett lager som inte finns i någon av hjulen, så dom har inget ursprungslager att gå på.

Dom ska ha ett lager med ytterdiametern från ena hojen men som passar axeldiametern på den andra.

Helt rätt.

Axeldiametern från Yamaha R1 fälgen men lagerlägesdiametern från Aprilia fälgen.

Ok, ja då är det bara att traska in i katalogernas värld, eller ringa en kunnig lagerfirma. Jag brukar använda den lilla lagerfirman Jacking, de skickar även lager förstås.

Tog mig en titt förbi Momentum och det blev blandad lycka. Det finns ett ombyggt speciallager med 22mm innerdiameter och 47mm ytterdiameter, det enda som skiljde var att lagret var 14mm brett istället för 12mm.

Ska ta och mäta senare ikväll för att se om det skulle gå att montera, men risken är ju att lagret är hutlöst dyrt. Killen på Momentum sa att ingen i hela landet hade lagret hemma och att det förmodligen bara såldes en handfull med dom varje år i Svedala.

Jakten går vidare...

Om du inte hittar så tycker jag att du ska prova ebay i tysklad www.ebay.de och sök radlager Där har jag hittat mycket olika lager som ej finns i sverige och minst hälften av priset.. Mvh Erik

Tog mig en titt förbi Momentum och det blev blandad lycka. Det finns ett ombyggt speciallager med 22mm innerdiameter och 47mm ytterdiameter, det enda som skiljde var att lagret var 14mm brett istället för 12mm.

Ska ta och mäta senare ikväll för att se om det skulle gå att montera, men risken är ju att lagret är hutlöst dyrt. Killen på Momentum sa att ingen i hela landet hade lagret hemma och att det förmodligen bara såldes en handfull med dom varje år i Svedala.

Jakten går vidare...

Många mått var det.
Men om jag fattar rätt,....
så skulle jag jag har tagit 47x25x12 lager, svarvat nya distanser som går att stoppa in mellan lagret och axeln. Om du har distanser redan, så skulle jag göra nya, med den där lilla extra förlängningen på.

Mats

Jag hade samma problem med min hoj. Fälgarna var avsedda till en R6a och jag hade en Apriliagaffel och inget stämde, jag försökte att hitta ett lager som skulle passa Yama/Aprilia konfigurationen, men hittade inget vettigt. Så jag tog närmast möjliga lager och svarvade hylsor för att få det att passa, men det slutade med att kulorna som förmodligen var för små till ändamålet gick åt helvete. Så jag svarvade ur fälgen till närmaste standardlager och har inte haft något problem sedan dess.
Har du dom smidda OZ-Fälgarna så är det inga problem med att spänna upp dom i en svarv, dom är så välbyggda så att man får tårar i ögonen och behöver sällan att balanseras:)

Nån som kan tipsa om fler ställen?

Söker lager 28x52x12 och 32x65x17, verkar vara ovanliga mått.

Nån som köpt original vi lokala mc-handlaren och vet om det är svindyrt?

Kullagerservice i Västerås, fixade det jag behövde, dessutom för en tredjedel av originaldelspriset.

Dock så är original tätade på ena sidan av lagret bara, och mina nya dubbeltätade, vilket väl borde vara en fördel, eller?

Varför sätter man isf i lager tätade bara på ena sidan isf?

Kullagerservice i Västerås, fixade det jag behövde, dessutom för en tredjedel av originaldelspriset.

Dock så är original tätade på ena sidan av lagret bara, och mina nya dubbeltätade, vilket väl borde vara en fördel, eller?

Varför sätter man isf i lager tätade bara på ena sidan isf?

Ett dubbeltätat lager ger mer friktionsförlust än ett enkeltätat lager. Många japanska hojar hade metallbrikstätningar i många år, du fick inte in större skräp men damm kom in. Och lagret rullar lättare än ett gummitätat.
Men gummitätat kan du tvätta med högtryckstvätten etc om du är lite försiktig utan att få in vatten.
Inne i fälgen kommer det sällan in smuts, givetvis påverkar fälgutförandet om det är öppet eller stängt in till centrum.

Kör du på dubbeltätade och var nöjd.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...