Hitta kläder att prova?

garre

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2005
Hoj
Honda XR650R
Tja, undrar om någon vet vart man kan prova alpinestarskläder i göteborgsområdet. Samma problem som alla har som vill beställa på fc-moto.de. :yoparty

rAWTAZ

Skvimpa.
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Liten sladdrig offroad-Honda från -98
garre skrev:
2204407 Tja, undrar om någon vet vart man kan prova alpinestarskläder i göteborgsområdet. Samma problem som alla har som vill beställa på fc-moto.de. :yoparty
Kommer fasen inte ihåg, men har inte iaf Honda Center en del Alpine? Superbike kanske har annars.

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Jag är inte emot näthandel på något sätt, men man kan väl lugnt räkna med att om dom svenska butikerna bara ska agera provrum så är dom snart borta.
Alternativt så får dom väl börja ta ut en provavgift som man får tillbaka när man köper av dom.
En av anledningarna till att näthandel är billigare är att dom inte behöver hålla med den servicen.
I min värld känns det på något sätt oärligt att prova/ få hjälp att prova ut ett ställ som man ändå inte har en tanke på att köpa, den tiden som säljaren lägger ner på dig får ju helt enkelt andra kunder betala.
En jämförelse är ju man ska sälja sin hoj, massa folk som kommer för att prova om den modellen är schyst för att sedan dra till tyskland för å handla.
Att ta hand om kunder kostar, en bekant till mig driver landets största däckfirma och han stängde sin butik och hänvisar även dom lokala kunderna till internet eller telefon pga under den tid han hinner med en kund i butiken så hinner han med minst tre i telefon.

rAWTAZ

Skvimpa.
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Liten sladdrig offroad-Honda från -98
Westfield skrev:
2205534 Jag är inte emot näthandel på något sätt, men man kan väl lugnt räkna med att om dom svenska butikerna bara ska agera provrum så är dom snart borta.
Alternativt så får dom väl börja ta ut en provavgift som man får tillbaka när man köper av dom.
En av anledningarna till att näthandel är billigare är att dom inte behöver hålla med den servicen.
I min värld känns det på något sätt oärligt att prova/ få hjälp att prova ut ett ställ som man ändå inte har en tanke på att köpa, den tiden som säljaren lägger ner på dig får ju helt enkelt andra kunder betala.
En jämförelse är ju man ska sälja sin hoj, massa folk som kommer för att prova om den modellen är schyst för att sedan dra till tyskland för å handla.
Att ta hand om kunder kostar, en bekant till mig driver landets största däckfirma och han stängde sin butik och hänvisar även dom lokala kunderna till internet eller telefon pga under den tid han hinner med en kund i butiken så hinner han med minst tre i telefon.
Jepp, jag försöker också att inte prova o beställa på nätet. Visserligen skall tilläggas att jag är lat och inte orkar vänta på beställningar, så det är sällan jag gör så, men iaf. Får man bara lite rabatt om man köper lite stuff i affärn så känns det vettigt iaf. Särskilt om man fått bra service/hjälp!

mesh

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Honda CBR 600 -89
Westfield skrev:
2205534 Jag är inte emot näthandel på något sätt, men man kan väl lugnt räkna med att om dom svenska butikerna bara ska agera provrum så är dom snart borta.

Håller med dig. Dessutom finns det något som heter "förhandla om priset" vilket inte många verkar veta att det faktiskt går bra att göra även hemma i Sverige. Det är inte bara på resan till Mallorca man sysslar med prutande :fakta

När jag köpte mina prylar i butik här hemma i Sverige, så gav jag ungefär samma pris som det skulle kostat om jag hade beställt från fc-moto/mlol/nån annan. Jag personligen gynnar ju hellre en lokal butik, som redan lär ha det svårt att få det gå ihop än nån firma där jag inte ens vet hur personalen ser ut. Dessutom ska man inte underskatta personlig service, vilket åtminstone jag värdesätter rätt högt.

Som en ren bonus så _lär_ det vara ganska mycket smidigare om man någon gång skulle behöva reklamera produkten. "Oj, sömmen sprack visst i skinnstället". Vad väljer ni? Ringa och snacka knagglig skoltyska med någon och sen _kanske_ få till stånd ett byte där ni kommer få betala frakten, samt garanterat få vänta i flera veckor/månader eftersom de först måste bestämma sig om det är fabrikationsfel eller om du/ni själva åsamkat skadan. Eller direkt åka till butiken ni köpte det och visa upp skadan och få hjälp på ögonaböj?
Ja, frågan var retorisk (för er som inte förstod :D)

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
Ducati SS1000 DS
mesh skrev:
2205696
Som en ren bonus så _lär_ det vara ganska mycket smidigare om man någon gång skulle behöva reklamera produkten.

Precis min åsikt !! Stöder man inte handlarna så står man där snart helt utan service. Mer eller mindre problem blir det med alla prylar och hur lätt är det att resonera med en internetsajt ? :7peta

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Kära dyra-butiken-förespråkare, är ni bekanta med begreppet marknadsekonomi? Om nu de svenska MC-butikerna är för dyra (och det är de, helt överjävligt för dyra) och om det nu finns tyska billiga och effektiva motsvarigheter så får nog de svenska dyrbutikerna ta och se över sin prismodell, tycker ni inte det? I och med EU så ingår vi i en långt större marknad än bara Sverige.

Jag betalar hellre till en tysk ordnung-und-reda-butik på nätet som skickar mitt skinnställ på 3 dagar till 70% av det svenska priset än går ner till superstora superdyra MC-butiken i stan och betalar överpris för något som de med stor sannolikhet inte ens har i lager (så tycks de stora MC-butikerna jobba, minimala lager, minimal service, maximalt pris).

Om den svenska butiken är för dyr och det finns billigare konkurrenter, är det konsumentens fel?

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Nej, det är inte konsumenternas fel.
Men dom lär knappast kunna sänka några priser genom att jobba gratis.
Går du in i en butik och får hjälp att prova skinnställ osv. i säg ca 1/2timme
så är butikens direkta kostnad för det ca200kr, utöver det tillkommer lokalhyra, butiksinredning, el o värme, så en kvalificerad gissning är den halvtimmen kostar butiksägaren ca 300kr.
Denna kostnad måste dom ta igen från dom kunder som faktiskt handlar i butiken.
Och som framgår så vill ju många i alla fall prova o klämma på prylarna innan man köper, vilket inte går att göra på en nätbutik (en av anledningarna till att nätbutiken är billigare)
Om man nu tycker att dom är så jävla dyra så låt bli att visa er i butiken.
Som exemplet ovan med däckhandlaren, han ansåg att det var för dyrt att ha en butik där kunderna kunde komma in o titta o klämma på grejorna.
Och i ärlighetens namn så vill du nog också kunna springa in till din lokala handlare för att köpa stift eller ett bromshandtag istället för att beställa över nätet även om handlaren ligger granne med dig.

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
sgtpepper skrev:
2205850 Kära dyra-butiken-förespråkare, är ni bekanta med begreppet marknadsekonomi? Om nu de svenska MC-butikerna är för dyra (och det är de, helt överjävligt för dyra) och om det nu finns tyska billiga och effektiva motsvarigheter så får nog de svenska dyrbutikerna ta och se över sin prismodell, tycker ni inte det? I och med EU så ingår vi i en långt större marknad än bara Sverige.

Jag betalar hellre till en tysk ordnung-und-reda-butik på nätet som skickar mitt skinnställ på 3 dagar till 70% av det svenska priset än går ner till superstora superdyra MC-butiken i stan och betalar överpris för något som de med stor sannolikhet inte ens har i lager (så tycks de stora MC-butikerna jobba, minimala lager, minimal service, maximalt pris).

Om den svenska butiken är för dyr och det finns billigare konkurrenter, är det konsumentens fel?

Håller med till 100%, så länge det går att beställa samma vara till ett sjukt mycket lägre pris än vad handlarna vill ha här i Sverige så är valet enkelt.

Beställde själv ett par stövlar från FC-Moto för en vecka sen drygt. 250€ inkl frakt mot 3500:- här i butik :3freak
Försökte också pruta på dessa eftersom jag funderade på att köpa en ny hoj där och fick hela 20% rabatt :rolleyes:

Och till trådskaparen, gå in på www.grahns.se och kolla återförsäljare.
Har för mig att Johans MC vid backaplan har A-stars.

Snuttan

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Hoj
röd å vit...
sgtpepper skrev:
2205850 Kära dyra-butiken-förespråkare, är ni bekanta med begreppet marknadsekonomi? Om nu de svenska MC-butikerna är för dyra (och det är de, helt överjävligt för dyra) och om det nu finns tyska billiga och effektiva motsvarigheter så får nog de svenska dyrbutikerna ta och se över sin prismodell, tycker ni inte det? I och med EU så ingår vi i en långt större marknad än bara Sverige.

Så vad är problemet? Beställ det du vill ha enligt närbutikens "regler" och till deras priser!

mesh

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Honda CBR 600 -89
sgtpepper skrev:
2205850 Kära dyra-butiken-förespråkare, är ni bekanta med begreppet marknadsekonomi?

Jag vet inte vem du riktade dina frågor till, men jag misstänker nästan att det var mig du kallade förespråkare (och därmed utgår jag ifrån det i mitt svar). Var skriver jag det? Läser du över huvud taget _vad_ folk skriver? Vad jag försökte få fram var att det _går_ alldeles utmärkt att _pruta_ i butiker här hemma i Sverige. Bara för att man springer in på "olles MC" och ser prislappen 7000:- för ett skinnställ, så är det nödvändigtvis inte alls detsamma som att man åker på att betala just den summan. Återigen kommer man tillbaks till ordet "pruta", som jag försökte påpeka i mitt första inlägg.

Eller för att förenkla det lite:
Jag betalade hellre X papp till butiken där jag handlade mina prylar, än ~X till fc-moto/mlol/nån annan (som sagt, jag gav nästan på öret lika mycket som det hade kostat att beställa från det tysktalande landet i söder). Jag hade säkerligen betalat X+1 papp här hemma i Sverige också. Förlust? Ja, rent ekonomiskt så hade jag ju förlorat en tusing, men den personliga servicen ska man inte underskatta.

Och om det inte var min text du raljerade över så ignorera det här inlägget helt och hållet :lol

EDIT: Och ja, jag är bekant med begreppet marknadsekonomi. //Chalmerist

Last edited:

davve

I´ll make you famous
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
GG EC300
Jag åkte och provade grejer, sedan när jag hittade det jag ville ha så sa jag att jag kan beställa detta till ett mycket bättre pris. Vipps så fick jag nästan samma pris, ett par hundralappar dyrare bara..

Det är det värt om nått strular och för den hjälpen jag fick!

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
mesh skrev:
2206639Vad jag försökte få fram var att det _går_ alldeles utmärkt att _pruta_ i butiker här hemma i Sverige.
Varför ska man behöva pruta? Visst kan man säkert göra det i vissa fall, men jag ser nog hellre att de svenska handlarna justerar sin prisbild, om dom nu har marginaler nog att erbjuda en prutmån så tycker jag snarare att de bör sänka sina listpriser.

EDIT: Och ja, jag är bekant med begreppet marknadsekonomi. //Chalmerist
Bra! //KTH:are och oerhört smart kille :tungan

mesh

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Honda CBR 600 -89
sgtpepper skrev:
2209601 Varför ska man behöva pruta? Visst kan man säkert göra det i vissa fall, men jag ser nog hellre att de svenska handlarna justerar sin prisbild, om dom nu har marginaler nog att erbjuda en prutmån så tycker jag snarare att de bör sänka sina listpriser.

Ja, nu är jag ju inte handlare så jag har ingen som helst aning om hur de resonerar. Priskonstruktionerna kanske är några år gamla, då konkurrenten internet knappt fanns (eller åtminstone inte tog några marknadsandelar att tala om) och de utan problem kunde lägga på rejäla marginaler. Men jag håller med dig. Man ska ju egentligen inte behöva pruta. Dessutom är det en svår konst som inte alla behärskar (eller kanske är för blyga för att ens vilja behärska). Jag själv är rätt usel på det, men ibland flyger fan i mig och man gör ett gott försök (som just i fallet skyddskläder visade sig fungera bra :fakta)

Jag visste inte att det fanns smarta människor på KTH. ;)

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!