Hitta mineralolja till mc

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Traktorolja skall fungera i våtkopplingen.
Finns på biltema.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja/Mineral/Kombiolja-2000022991/

Precis det är ett bra tips. Är oljan märkt med klassningar från lastbil/traktor tillverkare så är den garanterat fri från kopplingsfientliga tillsatser. STOU är inte bara för traktorer :)

Bra tips! Enda problemet med den är att minsta förpackningen jag kan hitta med stou-klassad olja är tio liter. De flesta andra leverantörer verkar sälja i 20-litersförpackning. Så många motorer ska jag ju inte köra in...

- - - Updated - - -

Brukar köpa på Lidel 5 liter för 160 kronor tror jag det kostar

Ok, får kolla där nästa gång. Har de olja i alla butiker eller är det bara utanför stan man hittar det?

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
handlar all min olja på Opieoils.co.uk, till bil och hoj. ca 700:- (ink frakt, ca 2 dagar leverans) för 7 liter kastrullolja till min BMW e91.... får knappt 4 liter för de pengarna i sverige. :fyllisar

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det brukar inte vara mer än någon halvmeter med motorolja hos Lidl så det är lätt att missa. Enklast fråga personalen om de har motor / bilolja hemma,
20171231: Gjorde en koll på den lokala Lidl, ingen bilolja. Stämmer med min erfarenhet, oljan
är "kampanjvara".

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
det kopplar inte ur ordentligt.

Då har nog tidigare slirande gjort stållamellerna sneda och vinda - eller att de nya lamellerna har stämplats från fabrik med slitna verktyg - eller att de har rostig yta pga av kondensvatten i oljan - - kopplingskorgen sliten - luft i kopplingshydrauliken - eller nåt liknande. Ut och gör ett par slirande dragracestarter på tvåans växel - drar den fortfarande trots urkopplad kan du utesluta rost och stämpelgrader, blev det värre, krokiga stålisar.

Iofs har jag bara bytt ett 30-tal kopplingar men enda gångerna den tjuvdragit har varit krokiga stålisar eller sliten kopplingshub.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har aldrig bytt en koppling. Den enda gång jag råkat ut för tjuvdrag var när muttern som höll inre kopplingskorgen på SV650S hade lossnat. Sista punkten i Haynes felsökningslista ....

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år