Hitta rätt kullager. Tolerans lagerspel?

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Hur snabbt går det från att man känner att lagret är kasst/glappt till det rasar helt?
Har hojen på depåställ i garaget inför varje bankörning och går igenom att allt sitter fast, inget läcker, hjulen snurrar som de ska osv. Om man inte känner att lagret är kasst, hinner de då bli så dåligt under en bandag att det rasar?

Har behövt byta hjullager två gånger. Första gången för att jag drog åt hjulmuttern åt helvete för hårt (momentnyckeln hade havererat) och denna gången för att jag använde för mycket våld när jag skulle ha loss det inför fälglackering.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur snabbt går det från att man känner att lagret är kasst/glappt till det rasar helt?
Har hojen på depåställ i garaget inför varje bankörning och går igenom att allt sitter fast, inget läcker, hjulen snurrar som de ska osv. Om man inte känner att lagret är kasst, hinner de då bli så dåligt under en bandag att det rasar?

Har behövt byta hjullager två gånger. Första gången för att jag drog åt hjulmuttern åt helvete för hårt (momentnyckeln hade havererat) och denna gången för att jag använde för mycket våld när jag skulle ha loss det inför fälglackering.
Det där blir ju på sätt och vis en omöjlig fråga, om man inte hittar några problem, törs man då använda det? Säg att du kör 20 mil på en bandag, och det skulle gå från felfritt till ras på den tiden så skulle man ju behöva ha med sig en extra uppsättning lager på en vanlig lördagstur (ok, 4 uppsättningar för @notrightrider :tungan ).

Det där med att krossa lagret med för hårt dragen hjulmutter har jag lite svårt att tro på, du spänner ju mutter - gaffel/sving - inre lagerbana - distans - inre lagerbana - gaffel/sving - mutter, och diverse andra distanser mellan hjul och hoj normalt sett, dvs ingen belastning alls i lagerbanorna. Men visst, har ett lager inte satt sig helt rakt eller inte bottnat som det ska i fälgen så blir det ju potentiellt stor belastning. Och det ska ju rätt mycket till om man komprimerar distanserna. Att klämma ihop ett stålrör på längden är ju inte så lätt.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Det där med att krossa lagret med för hårt dragen hjulmutter har jag lite svårt att tro på, du spänner ju mutter - gaffel/sving - inre lagerbana - distans - inre lagerbana - gaffel/sving - mutter, och diverse andra distanser mellan hjul och hoj normalt sett, dvs ingen belastning alls i lagerbanorna. Men visst, har ett lager inte satt sig helt rakt eller inte bottnat som det ska i fälgen så blir det ju potentiellt stor belastning. Och det ska ju rätt mycket till om man komprimerar distanserna. Att klämma ihop ett stålrör på längden är ju inte så lätt.

Det där var för många år sen på en äldre hoj. Kan lika gärna ha saknats någon distans eller varit felmonterat på annat sätt, hjulet rullade inte riktigt efter jag spänt muttern. Poängen var att jag aldrig lyckats köra slut på ett lager utan att själv ha våldfört mig på det ;)
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top