Hitta uppgifter om enskild firma?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Jag ska bråka lite med en enskild firma som inte har gjort rätt för sig. Jag skulle vilja kolla upp lite uppgifter angående omsättning och annat. Går det att göra gratis på nätet?

http://www.allabolag.se/ sa inte så mycket mer än ålder och adress till företagaren.

PS. Det här är inte MC-relaerat och jag hoppas att det här inte blir/är en tvist mha ett bra författat "betala tillbaka eller anmälan till ARN"-brev.

Skattemyndigheten, om du ens kan få fram omsättning. Är ju klurigt om personen har FA-sedel och kör eget vid sidan av. Allt redovisas i din egen deklaration iaf. Så prova slå nere på skattekontoret på allmänhetens terminal.

Ratsit har på nätet, men då måste du själv vara företag om du inte vill att det skickas en omfråge-kopia att du kollar upp honom. Upplysning.se samma sak.

Last edited:
Tackar för tipsen! Jag hoppas att det slutar med betalning direkt. Konsumentombudsmannen tyckte att jag ska ge 10 dagar för replik angående återbetalning eller inte och sedan direkt anmälan till ARN (Allmänna Reklamationsnämnden).

Blir anmälan till ARN tyvärr

Nähä, ord mot ord. Jag blev uppringd av den enskilda firmans ägarinnas sambo... Eh, jaja nu står ord mot ord vilket gör det knepigt. Jag har den drabbade, dennes pappa och troligen två till deltagare på en kurs som inte blev av som vittnen.

Fråga:
Någon som har erfarenhet av att använda ARN för att gå vidare? Jag kommer att skriva min syn på saken men undrar hur långa handläggningstider det handlar om? Blir man dragandes med sådant länge eller kommer de att kolla på ärendet hyfsat snabbt?

Last edited:
Nähä, ord mot ord. Jag blev uppringd av den enskilda firmans ägarinnas sambo... Eh, jaja nu står ord mot ord vilket gör det knepigt. Jag har den drabbade, dennes pappa och kanske en till deltagare på en kurs som inte blev av som vittnen.

Fråga:
Någon som har erfarenhet av att använda ARN för att gå vidare? Jag kommer att skriva min syn på saken men undrar hur långa handläggningstider det handlar om? Blir man dragandes med sådant länge eller kommer de att kolla på ärendet hyfsat snabbt?

Om jag kommer ihåg rätt så tog det nån månad innan jag fick svar från arn.

Tackar för svaren! Jag tänker hålla det här clean och ta det den rätta vägen så jag vill inte lämna ut detaljer eller namn.

Det ärendet gäller är en firma som höll en kurs. Kursledaren försökte tvinga personen jag hjälper till något som nekades pga medicinskt skäl, en småsak egentligen. Pga detta tappade kursledaren totalt humöret och ägnade sig åt hårda, och irrelevanta, personangrepp inför en grupp om ca 15 personer. Jag har ett par vittnen varav en ringde upp efteråt och sa att det var det mest elaka hon nånsin hört sägas. Som toppning så gavs ultimatum om att "antingen gör du såhär eller så går du från kursen". Då lämnade personen kursen och kursledaren blev nog förvånad. Denne hade gått alldeles för långt och personangrepp tycker jag är konstigt att man ägnar sig åt mot kunder. Därför har jag yrkat på hela kursavgiften tillbaka. Mail skickades för fyra månader sen med samma innebörd men det besvarades bara med ett tomt mail.

Sambon till den enskilda firmans ägare ringde mig igår och på en direkt fråga sa han att de inte avser att betala tillbaka en krona. Han försökte tona ned det jag anser var en utskällning till att det var "prata" och misstroendeförklara personen. Trots att jag tydligt skrivit i mail och yrkande om att personen jag hjälper inte vill ha någon kontakt ringdes minst tre samtal till hennes mobil igår. Ett av dem direkt efter jag pratat med sambon och tydligt sagt att vi tar det skriftligt.

Det där är min syn på saken. Det som komplicerar är att firmatecknaren är en potentat i den branschen. Med tanke på beteendet nog van att tro att denne kan köra med folk. Det som komplicerar saken med vittnen är att de är oroliga för att stöta sig med den personen med tanke på framtida kurser. Det blir ARN så får vi se vad som händer.

Hej, det är inget stolpskott men i det här fallet handlades det helt fel i upphetsningen anser jag. Jag vill inte hänga ut någon på nätet utan hoppas på en lösning med eller utan ARNs hjälp. Går det så långt och blir det fällande i ARN så kanske. Det är extremt till obefintlig risk att du råkar ut för samma sak, du bor i fel landända.

Sorry om jag är tråkig men det brukar balla ur snabbt när nån haft problem med en firma här :)

Kan man be och få namn på personen och namn på firman via PM? Man vill ju inte anlita detta stolpskott av misstag menar jag.

Nä, det är illa skött tycker jag men de ska ha chans att göra rätt utan att bli nedskrivna på nätet. Internetforum är nästan för kraftfulla ibland. Får jag träffar med dålig kritik om företag så går jag direkt till nåt annat ställe. Här brukar det ju bli folkstorm, ibland med rätta och ibland inte.

Jag har skrivit jäkligt mycket på nätet om Fordonsvärderingen som är ett riktigt ruffel- och bågföretag. När de ringde och avskrev en fulfaktura de skickat med hot om inkasso hade jag skrivit på säkert 5 siter. Inga felaktigheter utan bara min syn på saken. Kul nog frågade de "är det du som har skrivit på nätet" när de ringde :) De blåste mig och blåser andra dagligen men är nu i Marknadsdomstolen skönt nog.

I det här fallet blev det fel och positionerna är låsta så jag hoppas ARN vill assistera och tycka till. Jag har vittnen som kan intyga min åsikt så jag hoppas det löser sig.

Kvällsposten/Aftonbladet kanske ?

Hej, det är inget stolpskott men i det här fallet handlades det helt fel i upphetsningen anser jag. Jag vill inte hänga ut någon på nätet utan hoppas på en lösning med eller utan ARNs hjälp. Går det så långt och blir det fällande i ARN så kanske. Det är extremt till obefintlig risk att du råkar ut för samma sak, du bor i fel landända.

Sorry om jag är tråkig men det brukar balla ur snabbt när nån haft problem med en firma här :)

I mina ögon verkar det som om dom är riktiga stolpskott.

1. Kursledaren betedde sig som en totalidiot.

2. Dom ringer folk när det ska skötas skriftligen.

3. Dom har redan sagt att dom inte tänker betala tillbaka en krona.

I mina ögon har dom redan gjort bort sig ordentligt. Du kan gott hinta om vilket företag man kan ringa sist om man behöver en kurs ;)

Oavsett, stå på dig! :tummenupp

Tackar för svaren! Jag tänker hålla det här clean och ta det den rätta vägen så jag vill inte lämna ut detaljer eller namn.

Det ärendet gäller är en firma som höll en kurs. Kursledaren försökte tvinga personen jag hjälper till något som nekades pga medicinskt skäl, en småsak egentligen. Pga detta tappade kursledaren totalt humöret och ägnade sig åt hårda, och irrelevanta, personangrepp inför en grupp om ca 15 personer. Jag har ett par vittnen varav en ringde upp efteråt och sa att det var det mest elaka hon nånsin hört sägas. Som toppning så gavs ultimatum om att "antingen gör du såhär eller så går du från kursen". Då lämnade personen kursen och kursledaren blev nog förvånad. Denne hade gått alldeles för långt och personangrepp tycker jag är konstigt att man ägnar sig åt mot kunder. Därför har jag yrkat på hela kursavgiften tillbaka. Mail skickades för fyra månader sen med samma innebörd men det besvarades bara med ett tomt mail.

Sambon till den enskilda firmans ägare ringde mig igår och på en direkt fråga sa han att de inte avser att betala tillbaka en krona. Han försökte tona ned det jag anser var en utskällning till att det var "prata" och misstroendeförklara personen. Trots att jag tydligt skrivit i mail och yrkande om att personen jag hjälper inte vill ha någon kontakt ringdes minst tre samtal till hennes mobil igår. Ett av dem direkt efter jag pratat med sambon och tydligt sagt att vi tar det skriftligt.

Det där är min syn på saken. Det som komplicerar är att firmatecknaren är en potentat i den branschen. Med tanke på beteendet nog van att tro att denne kan köra med folk. Det som komplicerar saken med vittnen är att de är oroliga för att stöta sig med den personen med tanke på framtida kurser. Det blir ARN så får vi se vad som händer.

Om du vill hårddra det hela borde du nog kunna anmäla honom för kränkning och lite av varrje om det är som du säger.

Jag tycker du kontakta firman igen och ge dom två alternativ.

1.) Betala tillbaka avgiften.

2.) Du kör på med hela artelleriet, polisanmäler dom för kränkning, ARN och allt möjligt annat du kan hitta på. Skriv en lång lista.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick