Hittade pluggen - aprilia extrema 96 : a

Havoss

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia Rs Extrema
Tja . !
Ja har letat som en j*vla idiot efter pluggarna. letade efter cdi box. fann ingen.
kollade trottlen , fanns ingen plugg. kollade avgasröret fanns igen plugg.. kollade förgasar pluggen.
fanns ingen. , letat som faaan.. men nu har ja hittat den. det är avgasporten som var avstängd hela tiden.
Det finns varken kablar eller någon motor till den. har sett bilder på hur en avgasport ska se ut men på min sitter
det bara en platta där en port är fastskruvat i stängt läge.
den sitter ovanför utblåset. det sitter som en liten bricka som är fast skruvad där nere...
skruva bort den och dra ut avgasporten. skär ut en aleminium bricka som är lika stor som brikan du ska ta bort.
så att det tätar till... sen skruva tillbaka skiten igen och åk.. min varvar som faen nu..
lätt upp till 12000 . :yoparty
ja förkalrar som ett anus. men om du har frågor så hör av dig.. ja ska försöka lägga ut en bild om nån inte fattar..
gör det när ja orkar
Någon som vet var jag kan köpa en komplett avgasport med kablage, nytt lock och motor? eventuellt el oxå.

Peace / UJMMC :squid
 
Last edited:

Havoss

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia Rs Extrema
AlpinA skrev:
Så är väl de flesta 125or strypta har jag för mig.

ja har läst att det är ne jävla massa som inte hittar strypningarna. så ja försöker bara förklara vart dom sitter...
 

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R
Havoss skrev:
Tja . !
Ja har letat som en j*vla idiot efter pluggarna. letade efter cdi box. fann ingen.
kollade trottlen , fanns ingen plugg. kollade avgasröret fanns igen plugg.. kollade förgasar pluggen.
fanns ingen. , letat som faaan.. men nu har ja hittat den. det är avgasporten som var avstängd hela tiden.
Det finns varken kablar eller någon motor till den. har sett bilder på hur en avgasport ska se ut men på min sitter
det bara en platta där en port är fastskruvat i stängt läge.
den sitter ovanför utblåset. det sitter som en liten bricka som är fast skruvad där nere...
skruva bort den och dra ut avgasporten. skär ut en aleminium bricka som är lika stor som brikan du ska ta bort.
så att det tätar till... sen skruva tillbaka skiten igen och åk.. min varvar som faen nu..
lätt upp till 12000 . :yoparty
ja förkalrar som ett anus. men om du har frågor så hör av dig.. ja ska försöka lägga ut en bild om nån inte fattar..
gör det när ja orkar
Någon som vet var jag kan köpa en komplett avgasport med kablage, nytt lock och motor? eventuellt el oxå.

Peace / UJMMC :squid

Har du styrboxen till avgasporten? Det är en svart box som det står 7800 på. Du kan hitta resten på Geiwiz
Jag är väldigt förvånad om du hittar en "plugg" i cdi-boxen :D :rolleyes:
 

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
NatoN skrev:
Har du styrboxen till avgasporten? Det är en svart box som det står 7800 på. Du kan hitta resten på Geiwiz
Jag är väldigt förvånad om du hittar en "plugg" i cdi-boxen :D :rolleyes:
men Du, jag mekade. Finns ingen CDI:box på fanskapet. seriöst, har följt alla kablar från tändspolen. tändspolen ser inte ut som den ska heller... säkert nått hemmabygge. alla kablar e klippta o omlödda. :va
 

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
xanlar skrev:
men Du, jag mekade. Finns ingen CDI:box på fanskapet. seriöst, har följt alla kablar från tändspolen. tändspolen ser inte ut som den ska heller... säkert nått hemmabygge. alla kablar e klippta o omlödda. :va

Men det måste finnas en cdi-box annars funkar nog inte tändningen så bra ska du nog se såvida de inte har satt dit brytare :3freak. :rofl

Men ärligt talat tror du de eller?
Av vilken anledning? :fyllisar ?
Hur dum får man vara då? :dummer

Med brytare varvar den nog inte upp till 12000 tror inte jag.

VART GÅR SLADDARNA FRÅN SPOLEN???
Antingen går de till någon liten sak/låda någonstans (=cdi-boxen) eller så går de ner till motorn med andra ord sitter den i motorn.
 

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
xanlar skrev:
tändspolen ser inte ut som den ska heller...

Det är inte så att både tändspolen och cdi-boxen är integrerade i en och samma låda, men det verkar konstigt och dumt men sen är det ju aprilia också.
 

ModiN

Fully!
Gick med
1 Sep 2003
Ort
Westcoast(Skaftö)
Hoj
KTM 625 SMC -06 inkl. Akra slip-on
Havoss skrev:
Tja . !
Ja har letat som en j*vla idiot efter pluggarna. letade efter cdi box. fann ingen.
kollade trottlen , fanns ingen plugg. kollade avgasröret fanns igen plugg.. kollade förgasar pluggen.
fanns ingen. , letat som faaan.. men nu har ja hittat den. det är avgasporten som var avstängd hela tiden.
Det finns varken kablar eller någon motor till den. har sett bilder på hur en avgasport ska se ut men på min sitter
det bara en platta där en port är fastskruvat i stängt läge.
den sitter ovanför utblåset. det sitter som en liten bricka som är fast skruvad där nere...
skruva bort den och dra ut avgasporten. skär ut en aleminium bricka som är lika stor som brikan du ska ta bort.
så att det tätar till... sen skruva tillbaka skiten igen och åk.. min varvar som faen nu..
lätt upp till 12000 . :yoparty
ja förkalrar som ett anus. men om du har frågor så hör av dig.. ja ska försöka lägga ut en bild om nån inte fattar..
gör det när ja orkar
Någon som vet var jag kan köpa en komplett avgasport med kablage, nytt lock och motor? eventuellt el oxå.

Peace / UJMMC :squid
gäller detta på dem nyare rs också? min är 99 och jag har kommit fram till att det måste vara avgasportarna! antingen att dem är "igen oljade". eller att dem inte är i funktion!??

gärna bilder så man ser hur det ser ut...
 

Havoss

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia Rs Extrema
Larco skrev:
Men det måste finnas en cdi-box annars funkar nog inte tändningen så bra ska du nog se såvida de inte har satt dit brytare :3freak. :rofl

Men ärligt talat tror du de eller?
Av vilken anledning? :fyllisar ?
Hur dum får man vara då? :dummer

Med brytare varvar den nog inte upp till 12000 tror inte jag.

VART GÅR SLADDARNA FRÅN SPOLEN???
Antingen går de till någon liten sak/låda någonstans (=cdi-boxen) eller så går de ner till motorn med andra ord sitter den i motorn.


Det finns ignen cdi box.. vi har följt kablarna.. det finns ingen....
 

Havoss

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia Rs Extrema
ModiN skrev:
gäller detta på dem nyare rs också? min är 99 och jag har kommit fram till att det måste vara avgasportarna! antingen att dem är "igen oljade". eller att dem inte är i funktion!??

gärna bilder så man ser hur det ser ut...


ja kan ta bilder senare.. måste iväg nu.. lägger upp bilder vid 23 tiden. :tummenupp
 

Ichnoz

Jag har galna kossor i datorn...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
.::**::.
Jag kunde bara inte låta bli att svara, var ett tag sen man skrev här nu ^^


Men iaf ni måste ju våga ta av kåpor och mecka lite mer själv...ni har uppenbart inte gjort de eftersom ni inte ens kan hitta cdi boxen, sitter under passagerar-platsen på en rs, om det finns en styrenhet för den elektroniska avgasporten också så sitter den bredvid, den är som förut sagt, märkt med siffrorna 7800, den brukar oftast finns kvar även om den är strypt.

Ang. strypningar och sådant så var jag aktiv både genom pm och på forumet förut...allt på forumet finns kvar så sök, allt finns kvar. Annars får ni gärna fråga...men jag lovar att allt redan finns besvarat ;)

Endast ni som tycker att ni borde ta åt er av detta, gör de, ni andra...rest in peace!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top