Hittar ingen hoj som fyller mina önskemål. Är jag för kräsen???

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjenna!

Okaj läget är som följande. Sålde hojen för lite drygt någon månad sedan... men nu klarar jag mig inte utan längre. Har dock inte hittat något nytt "roligt" för en rimlig peng.

Gillar ljudet på en V-twin
Gillar försäkringen på en sport-touringhoj
Gillar chassit, bromsarna och stundtals föset med en sporthoj
Gillar sittställningen på en kåphoj
Kan tänka mig att pruta ner något på effekt så länge vikten inte sticker iväg för mycket.

Vad som skulle passa mig bra är en VTR Firestorm med uppdaterad framgaffel, bakfjädring, bromsar samt ca 20-30hkr extra. Varför finns det inga sånna? :mad:

Frågan är var tusan detta tar mig någonstans??? :va

Sneglar lite på Aprilia, men tycker dem är fula frånsett dem nyare som då givetvis är för dyra.

Sneglar lite på Ducati (916, 996), men dem flesta har många mil dessutom är sittställningen besvärlig för 187cm. Vad det gäller minsta möjliga garagetid så gynnar det väl inte valet av en äldre ducce?

Sneglar på VTR Firestorm. Trevlig att köra dock något slätstruken och trött karaktär.

Sneglar på SP1. Sadel som ett sittunderlag. Touringsträckor går fet-bort.

Drömmer om en k7-k8:a men försäkringen är ju (/%"#!&(/"#!

Hojar med dubbla pipor (gärna högt dragna) är stiligt som fanken och det är nästan ett krav.

Alla typer av streetfighter är ju tacksamma försäkringsmässigt. Dock känns det inte som jag kört färdig med kåpor ännu. Vill nog sitta lite besvärligt framåtlutad och vaxa plastkåpor i några år till.

Har provat runt en hel del, men inte hittat den dära *wow* känslan på någon hoj direkt. 954:an var rätt all-around och inte så dum trots allt men hade haft den några år så jag ville ha något annat. :brinnerup

För närvarande funderar jag närmast på en ducce med lite mindre mil på mätaren. Anledningen till det är att jag inte hinner köra så mkt längre. Kanske 500mil på en sommar. Så något dyrare service skulle inte göra så mycket. Sittställningen känns dock ingen vidare och det är nog ingen höjdare för den som blir skjutsad.

Behöver lite konkreta förslag...tack.
Budget upp till ca 65000kr

//KaliZ

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
du tycker aprilia.. är.. fula? :va

tja, BMW då? lite mer touringvänliga hojar med uprätt sittställning, twinljud och relativt låg försäkring... utseendemässigt så långt från aprilia man kan komma med.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Ja bygga eget, den tanken har slagit mig... men tror inte jag klarar mig inom budget dock!!

RSV Mille upplevs lite gammal (utseendemässigt) i mina ögon. 1000R skulle vara ett alternativ kanske. Har inte undersökt försäkringen på den om den är snordyr eller inte...?

Nyare VFR... japp den har jag också sneglat lite på. Går ju piska ur dem en del. Kommer bli mobbad av polarna... (igen).. så det får anses som sista utvägen. :)

Last edited:

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Låååång historia. När jag hade VFR:en (97:a)anslöt jag ofta till samåkningarna med tankväska+ryggsäck. :D

Köp en VFR med väskor och hela touringkittet. Värm sedan upp med lite bankörning.
Sedan sätter nog kompisarna skrattet i halsen när du blåser om dem i svängarna! Brist på effekt har man nog i princip aldrig så länge man har uppåt 100hk...
Mitt tips är annars: Aprilla TounoR / Superduke / Speedtriple och montera sedan på en högre tillbehörsruta.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Försäkring

Har inte Suzuki kvar en ganska vettig märkesförsäkring hos If?

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad

Vettig försäkring? Ursäkta, vad i hela fridens namn svamlar du om?? :confused:

På plastraketer finns det helt enkelt inga vettiga försäkringar... Ja... Om man nu inte är 86 år och bor i Klämmehult - sextusen mil från närmsta korvkiosk!

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------

Det finns en hygglig märkesförsäkring. Länsförsäkringar håller i denna.
Premierna kan tyckas humana på sportmodellerna om man jämför med andra bolag.
När man ser vad självriskerna ligger på förstår man varför. 25000 pix vid stöld eller vagnskada.

:brinnerup

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125

Ja, de har de. För en CBR 600 från 95 får jag pröjsa 16k genom honda märkesförsäkring (hel).

För en RF 600 R, samma årsmodell, får jag pröjsa 7k genom sukkas märkesförsäkring (hel). En stor skillnad.

SACCE

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
HONDA SP-2 REPSOL-STYLE (hrmfph.... inte min längre men kan inte rå för det..... älskade den så hårt att jag vill ha kvar den som avatar....)
sp-1:a och klä om sadeln!..... vips har du en hoj som har alla dina önskemål och krav.....:tummenupp

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Nyare VFR... japp den har jag också sneglat lite på. Går ju piska ur dem en del. Kommer bli mobbad av polarna... (igen).. så det får anses som sista utvägen. :)

Men va fan, du skrev ju att om det skulle vara en effektsvagare (VFR = ca 110hk) hoj så skulle den inte väga mycket. Viffern väger ju som tre stridsvagnar :va

Missförstå mig inte nu, jag gillar VFR men dom väger mucho.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC