Det blir troligtvis sådana här när de kläcks. Men det är lugnt, du vaknar nog när de kryper på dig.
View attachment 409797
Efter skedd befruktning blir ängerhonorna ljusskygga, och i den mån de flyger in i husen så drar de sig därför till mörka och för insyn dolda ställen, i bostäder exempelvis in i garderober och skåp samt gärna under heltäckande mattor. En pälsängerhona producerar sammanlagt ett 50-tal ägg, och dessa kläcks inom ett par veckor vid rumstemperatur. Larvernas diet är ganska mångsidig men främst lever de på ylle och skinn samt fjäder och dun. De angriper också såväl natursiden som konstsiden, och vidare kan erinras om deras roll som skadedjur i insektssamlingar.
Har dina föräldrar hund?
inte säker men jag tror hundar föder levande ungar.
Jag skulle misstänka att det är pälsänger (Det som ofta brukar kallas för mal).
Se till att ta bort dom och håll ögonen öppna. Är det pälsänger så kan dom vara rätt jobbiga att bli av med och man får hål i massor av kläder och övriga textilsaker. börjar man få problem så är det tvätt i 60 grader alternativt infrysning i minst 3 dygn av saker som inte tål 60 grader tvätt.
Om det är pälsänger vill säga. Det går att spreja också. Anticimex fixar det men enligt uppgift är det inte garanterat att problemet är helt borta för det. Jag tror man måste spreja dom flera gånger med vissa mellanrum för att förhindra att dom återkommer då medlet inte biter på äggen utan bara på färdiga pälsängrar.
Pälsänger och mal är inte samma sak... Mal är mycket värre att bli av med. Mal är små fjärilar liksom. Pälsängrar är skalbaggar. Mal äter bara ylle, bagglarverna lite allt möjligt.
Mina föräldrar har precis haft mal... Anticimex sätter upp doftfällor till hannarna som ett första steg. Man sprutar inte gärna då man tvingas bo på hotell ett tag då...
http://www.anticimex.com/sv/se/Priv...ategorier1/Angriper-mat--textil1/Malfjarilar/
http://www.anticimex.com/sv/se/Priv...kategorier1/Angriper-mat--textil1/Palsangrar/
Jo. Att det är olika insekter visste jag. Dock inte att dom kräver olika bekämpningsmetoder. Nu lärde jag mig något nytt. Tackar.
Däremot är det väl rätt vanligt att folk säger att dom fått mal hemma oavsett om det faktiskt är mal eller pälsänger. Det var lite det jag menade.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|