Hittat små hårda avlånga bruna ägg/frön/kapslar nerstuckna i lakanet, vafan är det!?

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det blir troligtvis sådana här när de kläcks. Men det är lugnt, du vaknar nog när de kryper på dig.

giant-weta-insect1.jpg

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det blir troligtvis sådana här när de kläcks. Men det är lugnt, du vaknar nog när de kryper på dig.

View attachment 409797

Hmm, Stor syrsa? En veta? snabb googling på syrsägg säger mig att du kan ha rätt... Sepåfan. Jaja, det var ju betydligt mindre farligt än det hade kunnat vara tycker jag :D

Tackar, gåtan kan ha fått sin lösning :tummenupp

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Tänkte säga det var sånna jobbiga frön som brukar fastna överallt på en när man går i högt gräs men när man kollar på bilden ser det dock inte alls ut så

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Ring Anticimex eller vilka dina föräldrars försäkring nu använder?
De bör väl kunna svara på om det räcker plocka bort äggen eller om man ska bli orolig?
Fast jag gissar att lakanet i vart fall blivit förstört?

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Ta kontakt med Anticimex... jag har en ny teori ser ni... det verkar ju vara lite åt pälsänger till, fast jag tycker äggen verkar väl stora. Antalet och plats stämde dock väl. De gnager lite som ett mal som larver, fast inte bara på ylle.

Har dina föräldrar små förrädiska hål i kläderna här och var månne?

Efter skedd befruktning blir ängerhonorna ljusskygga, och i den mån de flyger in i husen så drar de sig därför till mörka och för insyn dolda ställen, i bostäder exempelvis in i garderober och skåp samt gärna under heltäckande mattor. En pälsängerhona producerar sammanlagt ett 50-tal ägg, och dessa kläcks inom ett par veckor vid rumstemperatur. Larvernas diet är ganska mångsidig men främst lever de på ylle och skinn samt fjäder och dun. De angriper också såväl natursiden som konstsiden, och vidare kan erinras om deras roll som skadedjur i insektssamlingar.

http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/vaxtskyddsnotiser/VSN62-5/VSN62-5D.HTM

...

När jag läser vidare här är det i så fall honor som hittat in och lagt ägg. De söker sig mot ljuset och vill ut när de väl är fullvuxna. Jag är inte säker de behöver sanera ens.

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
inte säker men jag tror hundar föder levande ungar.

På tal om hundar som förökar sig såg jag idag två tjejjer som promenerade med varsin hund längs med vägen, de hade sånna bekymmer med att den ena hunden konstant försökte bestiga den andra, de stod och slet i kopplen och gapade, osv, trasslade ihop kopplen, och hundarna var ju tydligt starkare än de var. :hihi
Jag kan bara tänka att jag förstår honom, skulle vilja göra det samma med matte....

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag skulle misstänka att det är pälsänger (Det som ofta brukar kallas för mal).
Se till att ta bort dom och håll ögonen öppna. Är det pälsänger så kan dom vara rätt jobbiga att bli av med och man får hål i massor av kläder och övriga textilsaker. börjar man få problem så är det tvätt i 60 grader alternativt infrysning i minst 3 dygn av saker som inte tål 60 grader tvätt.
Om det är pälsänger vill säga. Det går att spreja också. Anticimex fixar det men enligt uppgift är det inte garanterat att problemet är helt borta för det. Jag tror man måste spreja dom flera gånger med vissa mellanrum för att förhindra att dom återkommer då medlet inte biter på äggen utan bara på färdiga pälsängrar.

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
2007 Honda CBR600RR
Det är ingen fara... Trust me.

.........

ALIEN_chestburster1280.jpg

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Ingen fara, det är vanliga människoägg i dina föräldrars säng. Grattis, storebror.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Jag skulle misstänka att det är pälsänger (Det som ofta brukar kallas för mal).
Se till att ta bort dom och håll ögonen öppna. Är det pälsänger så kan dom vara rätt jobbiga att bli av med och man får hål i massor av kläder och övriga textilsaker. börjar man få problem så är det tvätt i 60 grader alternativt infrysning i minst 3 dygn av saker som inte tål 60 grader tvätt.
Om det är pälsänger vill säga. Det går att spreja också. Anticimex fixar det men enligt uppgift är det inte garanterat att problemet är helt borta för det. Jag tror man måste spreja dom flera gånger med vissa mellanrum för att förhindra att dom återkommer då medlet inte biter på äggen utan bara på färdiga pälsängrar.

Pälsänger och mal är inte samma sak... Mal är mycket värre att bli av med. Mal är små fjärilar liksom. Pälsängrar är skalbaggar. Mal äter bara ylle, bagglarverna lite allt möjligt.

Mina föräldrar har precis haft mal... Anticimex sätter upp doftfällor till hannarna som ett första steg. Man sprutar inte gärna då man tvingas bo på hotell ett tag då...

http://www.anticimex.com/sv/se/Priv...ategorier1/Angriper-mat--textil1/Malfjarilar/

http://www.anticimex.com/sv/se/Priv...kategorier1/Angriper-mat--textil1/Palsangrar/

:fakta

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Pälsänger och mal är inte samma sak... Mal är mycket värre att bli av med. Mal är små fjärilar liksom. Pälsängrar är skalbaggar. Mal äter bara ylle, bagglarverna lite allt möjligt.

Mina föräldrar har precis haft mal... Anticimex sätter upp doftfällor till hannarna som ett första steg. Man sprutar inte gärna då man tvingas bo på hotell ett tag då...

http://www.anticimex.com/sv/se/Priv...ategorier1/Angriper-mat--textil1/Malfjarilar/

http://www.anticimex.com/sv/se/Priv...kategorier1/Angriper-mat--textil1/Palsangrar/

:fakta

Jo. Att det är olika insekter visste jag. Dock inte att dom kräver olika bekämpningsmetoder. Nu lärde jag mig något nytt. Tackar. :)
Däremot är det väl rätt vanligt att folk säger att dom fått mal hemma oavsett om det faktiskt är mal eller pälsänger. Det var lite det jag menade.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Jo. Att det är olika insekter visste jag. Dock inte att dom kräver olika bekämpningsmetoder. Nu lärde jag mig något nytt. Tackar. :)
Däremot är det väl rätt vanligt att folk säger att dom fått mal hemma oavsett om det faktiskt är mal eller pälsänger. Det var lite det jag menade.

Inte min mening att vara petig. :tummenupp

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...