HJÄLP - Alla ni som varit med och startat MC-klubb.

Chaaya

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2005
Ort
Huvudstaden
Hoj
Kawa...
Jag funderar på att ta på mig uppgiften att sparka igång en Mc-klubb (den finns redan, men är inte så aktiv) som ingår som undersektion till en annan intresseklubb (ej Mc då - mycket hemligt givetvis..). :rolleyes:

Anledningen är att det helt enkelt ska finnas en MC-klubb som undersektion.

Jag har tidigare erfarenheter är i olika styrelser kring Mc-verksamhet så helt oerfaren är jag inte. Men dessa har varit väldigt omfattande, "färdiga" samt strukturerade och har inte lämnat så mycket över till fantasin.
Jag har heller aldrig startat upp någon. Kan tänka mig att det finns en del fällor som är lättare att undvika om man känner till dem.

Lite bakgrundsfakta:
-det är ingen mixad klubb (alltså inte tejjer Och killar)
-människorna är nishade och kommer sannolikt att finnas utspridda i hela Sverige, men med fokus i stockholm
-jag vill att det ska vara en blandad klubb i bemärkelse av hoj-typer
-vissa kommer sannolikt tycka att det är en självklarhet att det ska vara en customklubb... Ja., hur hanterar man det om målet är att den ska vara blandad..?
-mitt mål är inte att alla ska kunna/vilja följa med ut och åka varje helg, men de som vill ska kunna tillgodoses möjlighet till detta eller info om träffpunkter
-har inget mål att ha klubblokal att meka i. Festar gör vi redan i egenskap av Pub-kväll varannan månad och Fest/Klubb varannan med vår översektion. :fyllisar

Några frågor
-Vad är det som gör en klubb till en klubb?
-Vad funkar och vad funkar inte?
- Är tröjjorna grejjen? *s*
- Tror ni att det är möjligt att ha fokus kring en Event? Räcker det med att ha ett par träffpunkter per år? Med hänsyn till den geografiska spridningen. Typ: Mc-mässan, Mälaren runt, Corteger osv.
-Vad bör ingå i medlemsavgiften?
- Hur stor bör/kan/får medlemsavgften vara?
-Finns spons att finna hos ex storebror staten? (Är man tex en nykterhetsorganisation kan man ju på bidrag - men nu är vi ju inte det...)
-Tips på sätt att finansiera verksamheten
- mm

Jag är nyfiken era erfarenheter av klubbstartande och vill gärna veta vad ni anser var viktigt respektive onödigt när ni kikar så här i backspegeln.

Som man säger...Endast seriösa svar, i allafalla några. :tummenupp

Tacksam för alla tips. :Bugar
/Chaaya
 

Micke_Nilsson

Kan man muta nån till bättre väder? =)
Gick med
1 Sep 2005
Ort
STHLM/TUMBA
Hoj
Honda 1000RR 2008
Jag är en som är väldigt intresserad av en bra MC-klubb i STHLM så jag följer detta med spänning...
 

Chaaya

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2005
Ort
Huvudstaden
Hoj
Kawa...
Micke_Nilsson skrev:
Jag är en som är väldigt intresserad av en bra MC-klubb i STHLM så jag följer detta med spänning...

Ja just denna är nog inte så aktuell för dig, men vi kan ju starta upp en varsin pararellt :)
Det kanske var så du tänkte.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Chaaya skrev:
Ja just denna är nog inte så aktuell för dig, men vi kan ju starta upp en varsin pararellt :)
Det kanske var så du tänkte.

Ska du få bidrag för klubbverksamhet ska klubben vara öppen för alla.
 

Chaaya

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2005
Ort
Huvudstaden
Hoj
Kawa...
Blip skrev:
Ska du få bidrag för klubbverksamhet ska klubben vara öppen för alla.

Ok förstår vad du menar. Men det är inte så mycket att göra något åt, då det är en klubb för tjejjer och har samma medlemmar som vår översektion.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Om det bara är tröjorna som är grejen så lär det nog falla samman rätt snart. I övrigt så är det väl bara att göra det till det man vill.

Bidrag lär ni bara kunna få om ni har ungdomsverksamhet, vilket jag misstänker kan vara olämpligt att syssla med i det här fallet...
2743.gif
 

Chaaya

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2005
Ort
Huvudstaden
Hoj
Kawa...
RedBaron skrev:
Om det bara är tröjorna som är grejen så lär det nog falla samman rätt snart. I övrigt så är det väl bara att göra det till det man vill.

Bidrag lär ni bara kunna få om ni har ungdomsverksamhet, vilket jag misstänker kan vara olämpligt att syssla med i det här fallet...
2743.gif

Förstår inte vad du syftar på nu... :cdevil

Nej tröj-klubb verkar allt för enkelt, men jag vet inte vad som är viktigt för medlemmarna och inte de heller riktigt..därför jag frågar er erfarna..
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Ska ni vara geografiskt spridda så behöver nu en klubbstuga i cyberrymden, dvs ett forum. Så fungerar många märkesklubbar som har samma spridningsproblem.

Det verkar som om det första ni måste reda ut är om det ska vara en klubb för alla hojtyper eller bara för vissa. Ju längre de som sedan kommer att ställas utanför är med och planeras, desto surare lär de bli när beslutet väl fattas. Eftersom ni redan har en gemensam "nisch" så borde ni kunna samsas om en klubb oavsett hojtyp tycker jag.

Sedan är de väl bra om ni har ett huvudevenemang på någon av sommarens stora träffar samt ett antal mindre träffar som t.ex Mälaren runt.
 

Chaaya

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2005
Ort
Huvudstaden
Hoj
Kawa...
RedBaron skrev:
Ska ni vara geografiskt spridda så behöver nu en klubbstuga i cyberrymden, dvs ett forum. Så fungerar många märkesklubbar som har samma spridningsproblem.

Det verkar som om det första ni måste reda ut är om det ska vara en klubb för alla hojtyper eller bara för vissa. Ju längre de som sedan kommer att ställas utanför är med och planeras, desto surare lär de bli när beslutet väl fattas. Eftersom ni redan har en gemensam "nisch" så borde ni kunna samsas om en klubb oavsett hojtyp tycker jag.

Sedan är de väl bra om ni har ett huvudevenemang på någon av sommarens stora träffar samt ett antal mindre träffar som t.ex Mälaren runt.

Tank u darling. Vi får styra upp hemsidan med ett MC-forum. Vårt huvudarr. är givet, Priden.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
***-klubben, vi som inte bara smiskar kurvor...

(kan ju va en tänkbar slogan)

Edit: Hjärnsläpp
 
Last edited:

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Chaaya skrev:
Ok förstår vad du menar. Men det är inte så mycket att göra något åt, då det är en klubb för tjejjer och har samma medlemmar som vår översektion.

En enkel fråga och inget annat : Får man ha föreningar som utesluter ett visst kön i vårt jämställda land?
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Nja om jag minns rätt och det är en idell förening så kan man tom skriva in i stadgarna vilka som inte får vara med.
 
Last edited:

Laponia

Medlem
Gick med
14 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2021, BMW S1000R
1.Förbered ett första konstituerande möte genom att ta fram ett förslag till mötesagenda och stadgar.

2.Kalla de tänkta medlemmarna till första konstituerande möte. Där beslutar ni klubbens stadgar och väljer medlemmar till obligatoriska roller som ordförande, kassör och valberedning mm. Var noga med att föra en närvarolista över deltagande medlemmar.

3.Skriv mötesprotokoll som justeras samt fastställda stadgar.

4.Skaffa en blankett från skattemyndigheten för att registrera klubben som ideell förening. Skicka in blanketten tillsammans med vidimerade kopior av stadgar och protokoll från det konstituerande mötet.

5.Ni kommer att erhålla ett registreringsbevis från skattemyndigheten som innebär att klubben har ett eget organisationsnummer och är juridiskt sett en egen juridisk person. Vilket gör att klubben kan företa egna rätthandlingar som att öppna konto hos banken, teckna avtal med sponsorer osv

Det är formuleringen i stadgarna som reglerar kriterierna för vilka egenskaper en medlem ska ha för att få vara med i klubben. Tex vara tjej och äga sporthoj. (Regler för könsdiskriminering regleras i helt andra lagrum).
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
En klubb som ej är öppen för alla är dessutom momsredovisningsskyldig. Dvs moms skall betalas in för tex medlemsavgifter.
Detta är extra tydligt i tex märkesklubbar.

Prejudikat finns.

Idiotiskt med vad är inte det i vårt avlånga land.
 

Laponia

Medlem
Gick med
14 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2021, BMW S1000R
Maggy skrev:
En klubb som ej är öppen för alla är dessutom momsredovisningsskyldig. Dvs moms skall betalas in för tex medlemsavgifter.
Detta är extra tydligt i tex märkesklubbar.

Prejudikat finns.

Idiotiskt med vad är inte det i vårt avlånga land.

Nja, så här skriver skatteverket om förenings öppenhet:

”Öppenhet
Föreningen får inte vägra någon inträde eller utesluta
någon som delar föreningens målsättning och följer
dess stadgar. Verksamhetens art eller omfattning kan
dock i vissa fall göra ett begränsat medlemskap
naturligt, t.ex. en viss minimiålder.
Godtagbar naturlig begränsning är också t.ex. krav
på musikalitet i musikföreningar eller körer och
geografiska begränsningar.”

En godtagbar avgränsning av medlemmar skulle kunna vara att medlemmen är motorcyklist. Det finns det ju praxis på, annars skulle varenda MC-klubb vara skattesubjekt. Att sedan avgränsa föreningen till att omfatta enbart kvinnor går ju att formulera på ett listigt sätt, tex att syftet är att främja kvinnlig motorcyklism.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top