HJÄLP - Alla ni som varit med och startat MC-klubb.

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Exemel som jag VET är momsredovisningsskyldigt är BMW Club Schweden.
En klubb för alla som är intresserade av BMW bilar.
Medlemsskap kan vinnas av alla och envar med intresse för BMW.

Alltså ett villkor.

Om bara tjejer får vara med... tja... det låter som ett villkor i mina öron.

BMWCS har överklagat i många instanser men inte hjälpte det... motpart skattemyndigheten.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Varför startar man en klubb egentligen? Speciellt om man tillåter alla typer av hojar. Hojåkare gillar ändå bara hårdrock, är rörmokare/ställningsbyggare och tänder korvgrillen innan hojen svalnat. Gärna på en "träff" med okända människor vid en billig camping i Jönköping.
 

Chaaya

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2005
Ort
Huvudstaden
Hoj
Kawa...
Laponia skrev:
Nja, så här skriver skatteverket ...
En godtagbar avgränsning av medlemmar skulle kunna vara att medlemmen är motorcyklist. Det finns det ju praxis på, annars skulle varenda MC-klubb vara skattesubjekt. Att sedan avgränsa föreningen till att omfatta enbart kvinnor går ju att formulera på ett listigt sätt, tex att syftet är att främja kvinnlig motorcyklism.

Så det behövs ingen moms då eller?

Chronic skrev:
Varför startar man en klubb egentligen? Speciellt om man tillåter alla typer av hojar. Hojåkare gillar ändå bara hårdrock, är rörmokare/ställningsbyggare och tänder korvgrillen innan hojen svalnat. Gärna på en "träff" med okända människor vid en billig camping i Jönköping.

Ok, då vet vi vad vi har att sträva mot *s*
Något bra tips på intensiv rörmokarutbildning?

Maggy skrev:
Exemel som jag VET är momsredovisningsskyldigt är BMW Club Schweden.
En klubb för alla som är intresserade av BMW bilar.
Medlemsskap kan vinnas av alla och envar med intresse för BMW.

Alltså ett villkor.

Om bara tjejer får vara med... tja... det låter som ett villkor i mina öron.

BMWCS har överklagat i många instanser men inte hjälpte det... motpart skattemyndigheten.

Det är ju märkligt om det skulle vara en förhandlingsfråga...?
 

Chaaya

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2005
Ort
Huvudstaden
Hoj
Kawa...
njelger skrev:
ja om det är rätt kön som utesluts.
Tänker inte gå in i den diskussionen här. Jag är inte här för att värva medlemmar, utan för att få hjälp med hårda och mjuka frågor kring att starta upp en klubb :)
 

mojjsan

Killar sökes
Gick med
18 Sep 2005
Ort
skövde
Hoj
r1
hmm lättaste är väl att du snackar med tex skatteverket direkt vad som gäller..
 
Last edited:

Chaaya

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2005
Ort
Huvudstaden
Hoj
Kawa...
red_ninja skrev:
Citat:Inskickat av mojjsan
hmm lättaste är väl att du snackar med tex skatteverket direkt vad som gäller..

EXAKT.... här finns det väldigt få flatorEXAKT....

Finns det fler flator på skatteverket? :eek:
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Chaaya skrev:
Det är ju märkligt om det skulle vara en förhandlingsfråga...?


Förhandlas tyvärr inte... skattemyndigheten dikterar.


Men jag har hört talas om "föreningar" utan ekonomi... :rolleyes:
De fick iofs inga bidrag men...
 

Chaaya

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2005
Ort
Huvudstaden
Hoj
Kawa...
Maggy skrev:
Förhandlas tyvärr inte... skattemyndigheten dikterar.


Men jag har hört talas om "föreningar" utan ekonomi... :rolleyes:
De fick iofs inga bidrag men...

Men det kanske man inte får ändå. Eller får man det? :confused:
 

Unidoc

президе&
Gick med
18 Mar 2005
Ort
Gefle
Hoj
Nope
Snygg hjälm du har när du kör mc Chaaya :pannkyss
är det ditt hår eller är det fast på "hjälmen" :)
 

mojjsan

Killar sökes
Gick med
18 Sep 2005
Ort
skövde
Hoj
r1
Chaaya skrev:
Finns det fler flator på skatteverket? :eek:


det vette fan, men dom kan säkert hjälpa dig med dina problem du har, iaf bättre än de flesta av oss skulle jag tro, dom torde väl ha rejäl koll på det...
 

Chaaya

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2005
Ort
Huvudstaden
Hoj
Kawa...
mojjsan skrev:
det vette fan, men dom kan säkert hjälpa dig med dina problem du har, iaf bättre än de flesta av oss skulle jag tro, dom torde väl ha rejäl koll på det...

Jag ska kolla med dom vad som gäller.
Men jag undrar ju massa annat icke skatte-relaterat åxå...
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Chaaya skrev:
Jag funderar på att ta på mig uppgiften att sparka igång en Mc-klubb (den finns redan, men är inte så aktiv) som ingår som undersektion till en annan intresseklubb (ej Mc då - mycket hemligt givetvis..). :rolleyes:

Anledningen är att det helt enkelt ska finnas en MC-klubb som undersektion.

Jag har tidigare erfarenheter är i olika styrelser kring Mc-verksamhet så helt oerfaren är jag inte. Men dessa har varit väldigt omfattande, "färdiga" samt strukturerade och har inte lämnat så mycket över till fantasin.
Jag har heller aldrig startat upp någon. Kan tänka mig att det finns en del fällor som är lättare att undvika om man känner till dem.

Lite bakgrundsfakta:
-det är ingen mixad klubb (alltså inte tejjer Och killar)
-människorna är nishade och kommer sannolikt att finnas utspridda i hela Sverige, men med fokus i stockholm
-jag vill att det ska vara en blandad klubb i bemärkelse av hoj-typer
-vissa kommer sannolikt tycka att det är en självklarhet att det ska vara en customklubb... Ja., hur hanterar man det om målet är att den ska vara blandad..?
-mitt mål är inte att alla ska kunna/vilja följa med ut och åka varje helg, men de som vill ska kunna tillgodoses möjlighet till detta eller info om träffpunkter
-har inget mål att ha klubblokal att meka i. Festar gör vi redan i egenskap av Pub-kväll varannan månad och Fest/Klubb varannan med vår översektion. :fyllisar

Några frågor
-Vad är det som gör en klubb till en klubb?
-Vad funkar och vad funkar inte?
- Är tröjjorna grejjen? *s*
- Tror ni att det är möjligt att ha fokus kring en Event? Räcker det med att ha ett par träffpunkter per år? Med hänsyn till den geografiska spridningen. Typ: Mc-mässan, Mälaren runt, Corteger osv.
-Vad bör ingå i medlemsavgiften?
- Hur stor bör/kan/får medlemsavgften vara?
-Finns spons att finna hos ex storebror staten? (Är man tex en nykterhetsorganisation kan man ju på bidrag - men nu är vi ju inte det...)
-Tips på sätt att finansiera verksamheten
- mm

Jag är nyfiken era erfarenheter av klubbstartande och vill gärna veta vad ni anser var viktigt respektive onödigt när ni kikar så här i backspegeln.

Som man säger...Endast seriösa svar, i allafalla några. :tummenupp

Tacksam för alla tips. :Bugar
/Chaaya

Hej. tittade lite snabbt på Bokus.com.
http://www.bokus.com/b/9157455171.html?pt=search_result
Den boken kanske kan hjälpa dig om hur det går till i föreningslivet.
Citat från info om boken: "Boken är såväl en handbok som uppslagsbok till hjälp för alla som arbetar i, eller funderar på att bilda, en förening eller sammanslutning. Den passar alla medlemmar, även dem som har någon form av förtroendeuppdrag." slut citat.

Lycka till och God Jul
 

Chaaya

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2005
Ort
Huvudstaden
Hoj
Kawa...
ajoksu skrev:
Hej. tittade lite snabbt på Bokus.com.
http://www.bokus.com/b/9157455171.html?pt=search_result
Den boken kanske kan hjälpa dig om hur det går till i föreningslivet.
Citat från info om boken: "Boken är såväl en handbok som uppslagsbok till hjälp för alla som arbetar i, eller funderar på att bilda, en förening eller sammanslutning. Den passar alla medlemmar, även dem som har någon form av förtroendeuppdrag." slut citat.

Lycka till och God Jul

Tackar kanonfint.
Ska kolla efter den i bokhandeln eller bibblan. :)
Men det är inte i först hand formaliteterna jag behöver hjälp med eller jo, delad förstaplats med; frågor kring just Mc-klubbar. Det måste finnas massor av er som hoppat av er egen uppstartade klubb för att något blev fel, :gnissla eller som kan sätta fingret på just det där som gör er klubb så himla bra :tummenupp och lyckad eller som vet precis vad medlemarna alltid gnäller om :kocko , eller vill ha mer av. :kär

Är ni med??!
 
Last edited:

Laponia

Medlem
Gick med
14 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2021, BMW S1000R
För att gå till de mjuka frågorna ser jag den största fördelen med att känna de som jag har tänkt köra tillsammans med. Efter några körningar med samma gäng så har man börjar lära sig hur man själv kör i förhållande till andra och hur andra kör. Det känns säkrare och tryggare då.

Jag tror också att man själv måste ha ganska högt till tak i att acceptera en mångfald av olika personligheter. För det får man räkna med när en klubb startas och expanderar snabbt.

En klubb innebär också att man utvidgar sitt sociala nätverk. Att få träffa människor som har motorcykeln som sitt gemensamma intresse, men tillhör ett brett spektrum av olika yrkestillhörigheter, åldrar, födelseorter mm är socialt berikande.

I min klubb har vi ingen klubbstuga som måste förvaltas och underhållas. Det gör att vi inte har något tryck på att medlemmarna måste ställa upp på såna aktiviteter. Därför kan vi satsa till 100% på motorcykel och alla de aktiviteter som hör till. Men jag tror ändå att det måste finnas någon form av fundament kring en klubb för att den ska kunna bestå. Vi har en hemsida med ett forum där vi kan chatta och svamla.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top