HJÄLP - Alla ni som varit med och startat MC-klubb.

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Sedan så går det ju faktiskt att driva en klubb utan att ha en registrerad förening... :cdevil

Moms att betala blir det först när man sålt vidare mer än man köpt in. Det händer inte ofta i föreningar såtillvida man inte har aktiviteter som t.ex bandagar som man säljer till utomstående. Att redovisa momsen är inte speciellt betungande om man har en fungerande kassör.

Att ha en snäv selektion på vem som ska bli medlem eller inte är inte heller något problem som man behöver "listiga formuleringar för". De flesta MC har inskrivet i stadgarna att befintliga medlemmar röstar om den som ansökt ska få bli medlem. Svårare än så är det inte. Det räknas inte som könsdiskriminering att driva en förening bara för män eller kvinnor.
 

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Vid hoppet på Skånelavägen
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Varför klubb?
Stadgar, årsmöten och sånt tar bara energin från folk!

Starta en website, de som betalar för sig får login, utskick och klubbdekal om du har sånt.

Webshop med tröjor är väl bara "att ha"...

Jag driver flera websidor och "klubbar" på detta sätt.

Varför krångla till det?
 

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
..
XRV-Henning skrev:
Varför klubb?
Stadgar, årsmöten och sånt tar bara energin från folk!

Starta en website, de som betalar för sig får login, utskick och klubbdekal om du har sånt.

Webshop med tröjor är väl bara "att ha"...

Jag driver flera websidor och "klubbar" på detta sätt.

Varför krångla till det?

japp svårare än så är det inte
 

Chaaya

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2005
Ort
Huvudstaden
Hoj
Kawa...
Laponia skrev:
För att gå till de mjuka frågorna ser jag den största fördelen med att känna de som jag har tänkt köra tillsammans med....

Jag tror också att man själv måste ha ganska högt till tak i att acceptera en mångfald av olika personligheter....

I min klubb har vi ingen klubbstuga som måste förvaltas och underhållas.....

Men jag tror ändå att det måste finnas någon form av fundament kring en klubb för att den ska kunna bestå.
Vi har en hemsida med ett forum där vi kan chatta och svamla.

Jo det är sant. Men många av oss har redan träffats, men aldrig med hojen. Det är det jag tänkte göra något åt. Är det bästa att bara samla folk till körningar eller bär man satsa på något "intressantare" som en rejäl utflykt till exempel?

Jo, högt i tak är nog a och o. Och vi är förmodligen är en samling ganska udda personligheter så det gäller att hitta en gemensam linje.

Att slippa skyldigheterna/åtaganden a som kommer med en klubbstuga känns skönt. Vi har ju tillgång till festlokal i villket fall och meka får folk göra själva.

Räcker en sida som fundament? Och vad bör den innehålla? Vad ska man göra för att folk ska vara aktiva och hålla tex ett forum levande?


Tack för alla goda tips!
/C

RedBaron skrev:
Sedan så går det ju faktiskt att driva en klubb utan att ha en registrerad förening... :cdevil

Moms att betala blir det först när man sålt vidare mer än man köpt in....

Att ha en snäv selektion på vem som ska bli medlem eller inte är inte heller något problem som man behöver "listiga formuleringar för".....

Ok momsproblematiken lär nog inte bli några problem = ingen vinst

Medlemsfrågan brukar lösa sig själv då man oftast inte vill vara med om man inte har samma intressen och har man det BÖR , man vara med :)
Är man kille mad samma intressen finns en motsvarighet :tungan


Tack
/C

XRV-Henning skrev:
Varför klubb?
Stadgar, årsmöten och sånt tar bara energin från folk!

Starta en website, de som betalar för sig får login, utskick och klubbdekal om du har sånt.

Webshop med tröjor är väl bara "att ha"...

Jag driver flera websidor och "klubbar" på detta sätt.

Varför krångla till det?

Jo, kan hålla med om dett det tar en massa energi, kanske bara skulle vara en lite "arbetsgrupp" eller något som har hand om folmaliteterna och kollar av "uppåt" med den styrelsen. Hum...

Är det svårt att fixa inlogg på en hemsida?

Jasså vaddå för sidor? *nyfiken*

Tack/C
 

Dr.Bike

Guest
En hemsida duger alldeles utmärkt som kitt i en hojklubb.
Dels är jag med i samma klubb som Laponia, och sedan en annan rikstäckande klubb där det inte finns någon lokal (naturligt nog).
Det vi DÄREMOT har i den klubben är en enastående bra tidning som fungerar som ett forum.
Den klubben har oxå ett "snävt rekryteringsområde" då det både är en märkesklubb OCH en årsmodellgräns.
Men å andra sidan gäller dessa regler bara för att få specialförsäkring.
ALLA är ju däremot välkomna som medlemmar, så länge hjärtat klappar för rätt saker...
Därför är det inte troligt att "fel" kategori männoskor är medlem där. Det ligger helt enkelt inte i DERAS intresse, även om de är välkomna som stödmedlemmar.

Fick en skämtsam seriestrip länkad till jobbet! Lite fnissig tror jag även NI tycker den är som ska bilda denna klubb ;)
Om jag är rik, får jag vara med i eran klubb då? :lol

http://img133.imagevenue.com/img.php?loc=loc24&image=bf52f_787491.jpg
 

Chaaya

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2005
Ort
Huvudstaden
Hoj
Kawa...
Tack

Tack :-D
Ja Jag garvade åt serien i allafall *s*
Just nu håller jag på att kolla vilka som är intresserade av att vara med. Det är en svår balansgång just när man ska starta något nytt, man vill väcka intresse samtidigt som man inte ska vara för många kockar heller...
Tror att jag har gett upp idén med att ha ett inlogg på sidan.
Dels vet jag inte hur man gör och dels så blir det stökigt att göra en offeciell sida som alla kan titta på och sedan en med the uncut version.. Nej det frår nog bli en kompromiss som alla har tillträde till.
Man kan ju ha en mailinglista för privatare foton och inbjudan till slutna fester och sådant.
Vad tror du om det?

Mvh/Chaaya

Dr.Bike skrev:
En hemsida duger alldeles utmärkt som kitt i en hojklubb.
Dels är jag med i samma klubb som Laponia, och sedan en annan rikstäckande klubb där det inte finns någon lokal (naturligt nog).
Det vi DÄREMOT har i den klubben är en enastående bra tidning som fungerar som ett forum.
Den klubben har oxå ett "snävt rekryteringsområde" då det både är en märkesklubb OCH en årsmodellgräns.
Men å andra sidan gäller dessa regler bara för att få specialförsäkring.
ALLA är ju däremot välkomna som medlemmar, så länge hjärtat klappar för rätt saker...
Därför är det inte troligt att "fel" kategori männoskor är medlem där. Det ligger helt enkelt inte i DERAS intresse, även om de är välkomna som stödmedlemmar.

Fick en skämtsam seriestrip länkad till jobbet! Lite fnissig tror jag även NI tycker den är som ska bilda denna klubb ;)
Om jag är rik, får jag vara med i eran klubb då? :lol

http://img133.imagevenue.com/img.php?loc=loc24&image=bf52f_787491.jpg
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Chaaya skrev:
Dels vet jag inte hur man gör och dels så blir det stökigt att göra en offeciell sida som alla kan titta på och sedan en med the uncut version.. Nej det frår nog bli en kompromiss som alla har tillträde till.
Man kan ju ha en mailinglista för privatare foton och inbjudan till slutna fester och sådant.
Vad tror du om det?

Mvh/Chaaya
Tror gör man i kyrkan... Att sätta upp en "sida" med inloggning till vissa delar är nu inte så svårt, titta bara på det här stället... :hihi

Vad jag menar är, det finns gott om folk som kan tanka hem och konfigurera ett gratisforum där vissa delar är skyddade av en inloggning. Den delen ingår liksom i forumet och inte svårare att hantera än det är att skriva här på SH.

Vips, så har man ett ställe att samlas runt. Personen som ägnade 30 min åt att ladda upp och konfigurera skrotet behöver inte ha en susning om vad som rör sig där sedan... Hör med Swedie eller nån av de mer frekventa besökarna på datorforumet. Det finns tillochmed färdiga lösningar.

Mailinglista funkar naturligtvis, det var standard innan forumen tog vid. Säkerheten är väl möjligen något bättre åxå, lite beroende på... Men är man van vid detta blir det lite krångligt, tro mig.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Chaaya skrev:
Tack :-D
Ja Jag garvade åt serien i allafall *s*
Just nu håller jag på att kolla vilka som är intresserade av att vara med. Det är en svår balansgång just när man ska starta något nytt, man vill väcka intresse samtidigt som man inte ska vara för många kockar heller...
Tror att jag har gett upp idén med att ha ett inlogg på sidan.
Dels vet jag inte hur man gör och dels så blir det stökigt att göra en offeciell sida som alla kan titta på och sedan en med the uncut version.. Nej det frår nog bli en kompromiss som alla har tillträde till.
Man kan ju ha en mailinglista för privatare foton och inbjudan till slutna fester och sådant.
Vad tror du om det?

Mvh/Chaaya


Det är så det fungerar i den riksorganiserade klubben vi har. Det går alldeles utmärkt. Viss post går pappersvägen oxå då alla medlemmar (hur otroligt det än låter) inte har dator!
Den lokala klubben, där har vi en kompromiss, dvs sidan är delvis öppen, men det finns inlogg så medlemmarna kommer åt "intern" info osv samt varandras mail m.m

Men börja med en öppen sida, och sköt sedan det mer privata via mail.
Dock vill jag slå ett slag för att ha ett FORUM på hemsdan.
Det är oftast (i princip alltid) det som är "levande" och det är det som gör att folk går in på en sida.
Sialogen och att man ser att det faktiskt händer någonting.
En statisk sida som bara är enkelriktad blir död.
Ännu värre blir det om den aldrig uppdateras.

Se bara på DENNA sida. Den har egentligen inget innehåll alls...
Det är alla som besöker den som gör den till vad den är.
 

Chaaya

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2005
Ort
Huvudstaden
Hoj
Kawa...
avgift

Tack för alla goda råd.
Nu vet jag lite mer om verksamheten.
Vi kommer inte att starta en helt nu klubb utan ta över en befintlig väldigt inaktiv klubb. -Och göra det mer aktiv.
Vi (mc-sektionen) kommer att ha en egen hemsida med en länk från huvudklubben och ska försöka fixa en gästbok .

Jag undrar nu:
Medlemsavgift????
Vad är era erfarenheter av detta. Vad är skäligt?
Översektionen har en avgift på 100:-/år och då har det hittills ingått medlemsskap i Mc-sektionen.
Jag tycker nog inte att det ska göra det, utan att vi ska ha en separat ekonomi vars mål är att gå +-0.
Men jag vill att alla ska ha en tröja. (Av marknadsföringsskäl)

Kanske ska man ha tröj-köpar-tvång (100-150kr) och det är det enda som kostar extra för att vara med i Mc-sektionen?

Att ha ett inlogg ökar inctamenten att ha en extra avgift. Då kan ju inte de som är Mc-medlemmar komma in på Mc-sidan.

Vad gör man med de som inte har körkort, men vill vara med ändå?
Ska man inte ha tröj-köpar-tvång för dem? Eller så är det just det man ska ha.
Grundmedlemskap 100 + tröja 150 = 250:- är det för mycket?
Fast tröja köper man ju inte varje år. Eller så släpper man en ny varje år som "Mälaren runt".

Vad tror ni om detta då?
 

Chaaya

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2005
Ort
Huvudstaden
Hoj
Kawa...
Full fart

Nu vill jag bara rapportera att klubben är i full gång - och jag vill passa på att tacka för alla goda råd.
Och jag tar gärna emot fler :)
/C
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Chaaya skrev:
2111188 Nu vill jag bara rapportera att klubben är i full gång - och jag vill passa på att tacka för alla goda råd.
Och jag tar gärna emot fler :)
/C
Kul, vi ses på vägen.
HD.gif
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Chaaya skrev:
1827756 Ok förstår vad du menar. Men det är inte så mycket att göra något åt, då det är en klubb för tjejjer och har samma medlemmar som vår översektion.
Att det är just cheyer kanske du kan få $ för, typ att ni stärker kvinnornas ställning inom den mansdominerade mc-kulturen och visar att cheyer också kan etc.

Om du får med dig personer som är duktiga på att tjöra hoj, har stort kontaktnät etc så är det bra. Sådana har förmåga att lägga ribban för vad som är ballt och inte och resten hänger på.

Sedan bör du klura ut vad klubben står för. Är en klubbmedlem ung eller gammal, glad eller sur, åka säkert eller galet etc. Även fundera på vad ni ska samlas runt. Är det bankörningar, pubkvällar, fortbildning?
Vad vinner man på att va med i eran klubb?
Snacka med några andra blivande medlemmar och kom fram ungefär till vad ni ska ha för image. Och ha kul!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top