!!HJÄLP!! Felsökning DR 350 torrt stift

DuccePidde

Socio #2502
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM 690 SM -07 & Suzuki DR350s Ducati 900 SS -98 Såld
Hej får inte igång min nyinförskaffade DR 350 -90:a, hade av förgasaren och rengjorde alla kanaler och munstycken. Såg till att där var flöde genom allt, problemet kvarstår torrt stift efter startförsök med chok och allt.

Tog av och kände på slangen som sitter på höger sida av förgasaren,ska där inte bli något tryck där när man kickar, kände inget. Var annars annars får den kraft att spruta in i motorn?

Att där kommer in bensin i förgasaren har jag också konstaterat,kan det vara skit från tanken som sätter igen när bensinen kommer in i förgasaren.

Tackar på förhand.

/Peter.
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
ja det verkar ju lite skumt...och bensinkranen rinner det bra i oxå?
prova att luta hojen ner på sidan, typ till styret nästan tar i backen så att det börjar (oftast) rinna bensin ur slangarna på förgasaren.
det brukar hjälp att få igång och flöda över förgasaren på det sättet.

föressten så suger motorn i sig bensin och luften av sig själv, behövs inget tryck i en förgasare :tummenupp
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
DuccePidde skrev:
Hej får inte igång min nyinförskaffade DR 350 -90:a, hade av förgasaren och rengjorde alla kanaler och munstycken. Såg till att där var flöde genom allt, problemet kvarstår torrt stift efter startförsök med chok och allt.

Tog av och kände på slangen som sitter på höger sida av förgasaren,ska där inte bli något tryck där när man kickar, kände inget. Var annars annars får den kraft att spruta in i motorn?

Att där kommer in bensin i förgasaren har jag också konstaterat,kan det vara skit från tanken som sätter igen när bensinen kommer in i förgasaren.

Tackar på förhand.

/Peter.


Ta ur stiftet och häll en kapsyl soppa rätt in i cylindern. På med stiftet och kicka. Ger den liv ifrån sig då så kan du vara rätt säker på att problemet är soppa. Stiftet behöver nämligen inte bli särskilt vått av att du bara kickar den med choke även om allt står rätt till...
Är det trots allt ett bränsleprob så kolla först så att flottörnivån är ok om du redan har rengjort fuggen.
Hur kom det sig att den slutade att gå?

Daniel
 

DuccePidde

Socio #2502
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM 690 SM -07 & Suzuki DR350s Ducati 900 SS -98 Såld
En kapsyl soppa i cylindern låter bra det ska prova det idag,olja fixar den själv antar jag, så den inte skär menar jag. :va

Soppa från tanken kommer där utan problem det har jag kollat, hur man kollar flottörnivån vet jag dock inte. Jag skruvade även av plastlocket på toppen på förgasaren,det kan väl inte ha förstört någon vacumfunktion eller liknande?

Hojen köpte jag för en vecka sen den gick fint när jag provkörde den, men när jag fick hem den har den inte tänt till en ände gång. Gnista är där, om den är bra eller dålig gnista kan jag inte avgöra,däremot var stiftet helt torrt efter alla startförsök så då tog jag av förgasaren och rengjorde med avfettning samt blåste alla kanaler med WD-40.

Hjälpte alltså inte.

Tack för visat intresse! hoppas ni fortsätter att ge mig tips tills jag får igång den. :tummenupp
 
Last edited:

Återfall

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Honda CRF 450 sm
Startar den på startgas (spruta direkt i fuggen innan filtret). Går den då så är ju gnistan OK.

Vet att DR 350 har rykte att vara svårstartade rent allmänt vet dock ej vilka årsmod det gällde.

Rinner det ut soppa om soppakranen är på samtidigt som du skruvar ur bottenpluggen på fuggen. Isf så är flödet fram till munstyckena OK.

//M
 

DuccePidde

Socio #2502
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM 690 SM -07 & Suzuki DR350s Ducati 900 SS -98 Såld
Nu har jag provat råden jag fick, först lutade jag den så att det ran ut bensin från förgasaren men startade ej.
Sen hälde jag en kork bensin i cylindern med lite olja också. Hände inget då heller, mer än ett littet puff från luftburken.
Gnistan kollade jag igen den är där,ny tändhatt och nytt stift har jag, och laddat batteri.

Mina teorier kan motorn vara sliten med dåligt komp vilket gör den svår startad. Kan batteriet ha för dåligt ampär??
Men den startade när jag kötpe den?!?

Kom gärna med fler tips :huvet

/Peter.
 

kips

Med lem
Gick med
18 Mar 2005
Ort
Upplands Väsby
Hoj
En stor & en liten
Har själv en DR 350 90'a och hade ungefär samma problem i början.
I mitt fall handlade det bara om felaktig startteknik... :3freak
Min startar lättast med denna procedur:
Ut med choken
In med dekompen och kicka så 5-10 ggr
Släpp dekompen , kicka till ordentligt
Hojen startar

Ibland får jag även skruva in tomgångsskruven ett 1/2 varv innan jag lyckas.
Så visst har man stått & kickat innan jag kom på hur min hoj ville ha det...
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
du har nya stift.. jag skulle rekommendera dig att ladda batteriet och till att rengöra fuggen en gång till. Dedär kanalerna är hopplösa och även fast de går blåsa igenom så är de säkert täpt någon annanstanns. Kör i tryckluft i alla små hål du bara kan hitta!!!... jag tror att det är detta som är fel..
som sagt är de inte alltid så lätt att se om de e nån soppa när man bara kickar lite sådär.. rulla hojen på 2an typ med full gas och full choke så kanske den tänder till.. om inte så efter 50m rullande så tar du ur stiftet och kollar om de e blött.. e de inte de så är de GARANTERAT! skit i fuggen.. så dåligt komp finns inte!.
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
DuccePidde skrev:
Nu har jag provat råden jag fick, först lutade jag den så att det ran ut bensin från förgasaren men startade ej.
Sen hälde jag en kork bensin i cylindern med lite olja också. Hände inget då heller, mer än ett littet puff från luftburken.
Gnistan kollade jag igen den är där,ny tändhatt och nytt stift har jag, och laddat batteri.

Mina teorier kan motorn vara sliten med dåligt komp vilket gör den svår startad. Kan batteriet ha för dåligt ampär??
Men den startade när jag kötpe den?!?

Kom gärna med fler tips :huvet

/Peter.

Häll fan inte olja i cylindern!
Det är inte en tennkulemotor du har.
På olja startar den aldrig.

Mitt tips här är att den totala avsaknaden av ens rudimentära motorkunskaper är orsaken. Be nån dubbelkolla allt du rört och sen försöka starta den åt dig.
Startar den inte så försök kuta igång den.
Ett dåligt laddat batteri kan göra den mer svårstartad men springa igång den ska gå. Startar den inte med choke på 4-5 försök så ger du full gas utan choke och håller inne decompen. Kicka 15 ggr. Släpp gasen, på med choken och försök igen...
 

DuccePidde

Socio #2502
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM 690 SM -07 & Suzuki DR350s Ducati 900 SS -98 Såld
ypvs skrev:
Häll fan inte olja i cylindern!
Det är inte en tennkulemotor du har.
På olja startar den aldrig.

Mitt tips här är att den totala avsaknaden av ens rudimentära motorkunskaper är orsaken. Be nån dubbelkolla allt du rört och sen försöka starta den åt dig.
Startar den inte så försök kuta igång den.
Ett dåligt laddat batteri kan göra den mer svårstartad men springa igång den ska gå. Startar den inte med choke på 4-5 försök så ger du full gas utan choke och håller inne decompen. Kicka 15 ggr. Släpp gasen, på med choken och försök igen...

Ja, jag är ingen expert på motorer, så de är därför jag frågar er :7peta
Kan själv bara byta kamremmar samt göra ventiljustering på min ducce ,inget mer. :)

Ska prova de nya tipsen jag fått,och återkommer med resultat.

/Peter.
 

DuccePidde

Socio #2502
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM 690 SM -07 & Suzuki DR350s Ducati 900 SS -98 Såld
Har hunnit prova en metod idag höll inne decompen drog ut choken kickade ca 15 gånger, släpte decompen och kickade hårt igen men inget hände.
Provade samma procedur fast med tillägget att jag hade halvgas på rullen också, med resultatet att det small något otroligt. Provade detta ett par gånger till utan resultat, förutom dessa knallar.

Ösregnar just nu så jag har inte provat att springa igång den,kan det vara lönt.
Måste väl ändå vara skit i förgasaren efter alla dessa försök. :mad:

Får nog plocka av och rengöra igen.
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
DuccePidde skrev:
Har hunnit prova en metod idag höll inne decompen drog ut choken kickade ca 15 gånger, släpte decompen och kickade hårt igen men inget hände.
Provade samma procedur fast med tillägget att jag hade halvgas på rullen också, med resultatet att det small något otroligt. Provade detta ett par gånger till utan resultat, förutom dessa knallar.

Ösregnar just nu så jag har inte provat att springa igång den,kan det vara lönt.
Måste väl ändå vara skit i förgasaren efter alla dessa försök. :mad:

Får nog plocka av och rengöra igen.
Detta var intresant fall! tror nog inte det är någe fel på gasaren, förutom för högt eller lågt ställd tomgång, notera vart skruven står nu, prova sedan o sänka tomgången funkar inte det höj. Vicktigt vid urluftning håll in decomp o full gas kicka 6-15ggr utan choke! prova sedan med o utan choke startar den ej på 5 kick lufta ur igen! När den startat sjustera luftblaningskruven nogrant! Bland de mest känsligaste maskiner jag varit med om :mad:
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
En liten undran bara,när du nyligen köpte hojen fick säljaren
igång hojen lätt eller??
Ställer frågan bara för att klura ut om det verkligen är något fel på
hojen eller bara en ägare som är nybörjare på att kicka igång/meka
en fyrtaktsstånka :confused:

.
 

DuccePidde

Socio #2502
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM 690 SM -07 & Suzuki DR350s Ducati 900 SS -98 Såld
xrperra skrev:
En liten undran bara,när du nyligen köpte hojen fick säljaren
igång hojen lätt eller??
Ställer frågan bara för att klura ut om det verkligen är något fel på
hojen eller bara en ägare som är nybörjare på att kicka igång/meka
en fyrtaktsstånka :confused:

.

Den gick igång rätt lätt, men han hade i och för sig haft igång den innan jag kom också. Han sa att den kunde vara svårstartad men att det handlade om att ha rätt tecknik.

Hur ska luftskruven vara i utgångsläge, fick tips om att detta kunde vara väldigt skinkit på denna hoj?
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
DuccePidde skrev:
Den gick igång rätt lätt, men han hade i och för sig haft igång den innan jag kom också. Han sa att den kunde vara svårstartad men att det handlade om att ha rätt tecknik.

Hur ska luftskruven vara i utgångsläge, fick tips om att detta kunde vara väldigt skinkit på denna hoj?
Prova med 1,1/4 varv
 

Tok!g

Ska vi?
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Västerbotten
Hoj
Honda
Jag brukar starta min så här:
Full chocke
Tryck in decompen och kicka en gång,ingen gas
Sen kickar jag med rätt så mycket kraft utan gas å då bruka den gå igång.

Som sagt det är ett konstigt probelm du har! Har själv aldrig had start problem,bara drivaxel/sprucket block problem :huvet
 

DuccePidde

Socio #2502
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM 690 SM -07 & Suzuki DR350s Ducati 900 SS -98 Såld
Tok!g skrev:
Jag brukar starta min så här:
Full chocke
Tryck in decompen och kicka en gång,ingen gas
Sen kickar jag med rätt så mycket kraft utan gas å då bruka den gå igång.

Som sagt det är ett konstigt probelm du har! Har själv aldrig had start problem,bara drivaxel/sprucket block problem :huvet

Så som du beskriver borde vara normalt sätt att starta en sådan här cykel men gäller visst inte min. :va
 

KarlJohan

Hög fart utjämnar hinder.
Gick med
1 Nov 2003
Ort
Kungälv, Oskarshamn o överallt där i mellan.
Hoj
Husaberg FE 400 *såld men kommer en likadan till hösten*
Har haft isär den där fuggen säkert 10 gånger. tycker det låter jävligt mysko att stiftet är helt torrt. :va

Det är väl en vanlig flat-slide fugge du har? Är ju löjligt enkel i sin konstruktion. Bensin borde komma fram hur du än gör tycker jag...

Som nån redan sagt. Låt nån kunnig kolla på hojjen. Är kanske nåt simpelt "nybörjarfel" du gjort.

edit.
kolla så inte nålen lossnat, lätt hänt om det är en såpass gammal hoj. Det hände mig.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Hallå där! Jag har haft en DR 350s -90 som också var lite lurig att få igång. Min fick jag starta så här: full choke, in med dekomp-handtaget och kicka 3-4 ggr, sen in med chocken och sen kicka igen. Ofta gick den igång efter denna procedur. Även min DR hade ett torrt stift efter idogt kickande men efter en liten dusch med startgas i luftburken gick den alltid igång. Lycka till nu och hoppas du får igång den snart. Passa på att ge den lite stryk sen, det har den förtjänat och det mår den bara bra av!
 

DuccePidde

Socio #2502
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM 690 SM -07 & Suzuki DR350s Ducati 900 SS -98 Såld
MR Z skrev:
Hallå där! Jag har haft en DR 350s -90 som också var lite lurig att få igång. Min fick jag starta så här: full choke, in med dekomp-handtaget och kicka 3-4 ggr, sen in med chocken och sen kicka igen. Ofta gick den igång efter denna procedur. Även min DR hade ett torrt stift efter idogt kickande men efter en liten dusch med startgas i luftburken gick den alltid igång. Lycka till nu och hoppas du får igång den snart. Passa på att ge den lite stryk sen, det har den förtjänat och det mår den bara bra av!

Hej! Nej den rullar inte än :)har inte hunnit ge DR:n någon tid nu på ett tag,ska prova att få igång han till helgen igen.
Får väl prova med startgas som du säger också, men så vill man ju inte göra alltid. Det konstiga är att den inte tänt till en ända gång trots alla försök bara konstiga knallar!

Vilken känsla det kommer att bli när han väl startar, tur min ducce vill ut och köra i alla fall.

Tack alla som har kommit med goda råd, :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top