HJÄLP!!! Kreditköp med återtaganderätt

jamjam

Devil
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Bolt
Hej! Ska köpa en fireblade 97.
Jag gillade mc:n men precis innan jag skulle betala så såg jag att det stod "Kreditköp med återtaganderätt" på reg-pappret. Så försiktig som jag är så bakade jag ur får att hitta mer info om detta. Frågan är nu vad jag ska göra? Hur kan jag veta hur stor lån är på hojen? Om jag köper den kommer jag överta lånet? Hur ska jag gå tillväga om jag vill ha hojen? Faaaaaaaaaaan att det ska bli så :confused:

Jag gillade mc:n men precis innan jag skulle betala så såg jag att det stod "Kreditköp med återtaganderätt" på reg-pappret. Så försiktig som jag är så bakade jag ur får att hitta mer info om detta. Frågan är nu vad jag ska göra? Hur kan jag veta hur stor lån är på hojen? Om jag köper den kommer jag överta lånet? Hur ska jag gå tillväga om jag vill ha hojen? Faaaaaaaaaaan att det ska bli så :confused:

Det är som ett huslån....man pantsätter hojen.
Överta lån får man bara göra med kreditgivarens tillåtelse.

Om man har lån på t.ex en bil så måste lånet lösas innan ägarbyte kan genomföras.

Det var lite lustigt att säljaren inte sa något om att han/hon hade lån på den.
Iofs har man inte alltid koll på hur saker och ting funkar.

Last edited:
Kan kan om man vill köpa den gå med säljaren till baknen o se till att dina pengar löser lånet. Då e du på det torra...

Kollade på en hoj förut som stod att det var lån via nån kreditgivare. Då ringde ja upp denne givare och hon kollade i sina papper att allt var betalt, tog bort anmärkningen och så var den saken ur världen.
En 97:a tycker man ju borde vara betald vid det här laget...

Kan kan om man vill köpa den gå med säljaren till baknen o se till att dina pengar löser lånet. Då e du på det torra...

och hävdar säljaren att det redan är gjort så är det väl bara att ta kontakt med kreditinstitutet......å andra sidan så finns det väl fler hojar så känns det inte bra så får du leta vidare

Du gjorde helt rätt som backade ur! Livsfarligt att köpa en sådan! Det som sker är att du tar över ett pantsatt föremål som du riskerar bli av med om han inte pröjsar sitt lån. Du kan heller inte hävda att du "handlat i god tro".

Men för att lösa problemet, så får du helt enkelt se till att säljaren löser det lån som krediten avser, det vill säga det lån där han satt hojen som säkerhet. Då kommer också anmärkningen försvinna ur vägverkets register.

Last edited:
Jag har handlat hojar med "kreditspärr", det är inga problem.
Gå bara till vilken bank som helst och gör affären, med pengarna man tar med för att betala hojen betalar man lånet på hojen istället. Blir det pengar över ger man dom till killen som säljer hojen.

Personalen på banken ger dig ett kvitto på hur mycket som är insatt på vilket konto.

Handla på :tummenupp

Ägaren kan ha tagit ett fackligt bil/mc-lån för köp av hojen tidigare och då kan det stå kreditköp. Det är inga problem att köpa såna bil el. mc. :tummenupp

Ägaren kan ha tagit ett fackligt bil/mc-lån för köp av hojen tidigare och då kan det stå kreditköp. Det är inga problem att köpa såna bil el. mc. :tummenupp

släpar sådana uppgifter? att de står kredit köp trotts att lånet är fullt betalt?

har oxå handlat bilar & hojar med samma "problem", bara att gå till banken o se att snubben löser lånet... lite bökigt kanske... men man ska väl kunna lita på att han löser lånet för dina pengar. en hojåkare lurar väl inte en annan broder.....

släpar sådana uppgifter? att de står kredit köp trotts att lånet är fullt betalt?

Detta släpar lite pga av att regeln om kreditköpsmarkering är ganska ny (2002...)
När man köper ett fordon på lån med fordonet som säkerhet, lägger återförsäljaren in en kreditspärr som har ett slutdatum samma som när lånet är beräknat att ta slut.

Som skrives i tråden är det ingen fara att köpa en sådan hoj om man tillsammans med sälöjaren för över pengar motsvarande restskulden till kreditgivaren. detta kan göras på bank elle via internetbank elle liknande.
Om man är osäker på om det finns en skuld (står inte alltid på regbevis..) så kan man kolla med föregående säljare.

Stefan

Detta släpar lite pga av att regeln om kreditköpsmarkering är ganska ny (2002...)
När man köper ett fordon på lån med fordonet som säkerhet, lägger återförsäljaren in en kreditspärr som har ett slutdatum samma som när lånet är beräknat att ta slut.

Som skrives i tråden är det ingen fara att köpa en sådan hoj om man tillsammans med sälöjaren för över pengar motsvarande restskulden till kreditgivaren. detta kan göras på bank elle via internetbank elle liknande.
Om man är osäker på om det finns en skuld (står inte alltid på regbevis..) så kan man kolla med föregående säljare.

Stefan

Ojojojdå vad du verkar kunnig om det här... :arsele

Jobbar du på bank eller :crash :pannkyss

Tack för bra svar och vägledning!
Jag har pratat med säljaren nu och vi ska åka till banken båda två för att bli kvitt med lånet och jag kommer att få ett kvitto från BANKEN. Om det blir inga andra hinder så blir jag en lycklig ägare av en blade till slutet av dagen :)

Du inte bara kan kolla det, du SKA kolla med föregående ägare att fordonet inte är sålt med någon form av återtagandeförbehåll eftersom du har undersökningsplikt ang. detta.

Har man gnetat som en gnu för att få ihop stålar till en hoj, är det rätt så jobbigt att bli av med både den och stålarna.

Kolla, kolla och åter kolla är den enda medicin som finns för att må bra när man handlat.

Gör upp affären hos kreditgivarens bank annars är det inte mer än en
inbetalning till ett konto.ev kan man få ett speciellt konto nr innan
så det är krediten som blir löst!

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...